Påskeforliget Fastholder grundstenene i gymnasiereformen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
8. december 2010 på Egegård Skole
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Reform af førtidspension og fleksjob
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Inspektorforeningens årsmøde d. 26. februar 2009.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Nyt fra Institutionsstyrelsen Gymnasieskolernes Inspektorforening Årsmøde, Nyborg Strand februar 2009.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Hjertelig velkommen til årets uddannelseskonference.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Medarbejder i Undervisningsministeriet
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
”Vi når målet – men hvordan?”
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Nynne Akademiet for Talentfulde Unge Historien om en drøm.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
- Overgangsfrekvenser
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007.
DIF inklusive specialforbundene har behov for at forberede sig til næste spillelovgivning skal forhandles i DIF har koncentreret udviklingsmidler.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Temaplan for vindmølleplanlægning i Norddjurs Kommune Workshop om vindmøller den 3. juni 2010.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Trepartsmidler FTF-området. Udgangspunktet De overordnede kriterier for fordeling af midlerne Kunne vi ”booste” regionen, så vi fokuserede på et bestemt.
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Orientering om proces for tilpasning og ændret organisering af dagtilbuddene Elsted og Lystrup.
Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr.
Medlemsmøde for statsansatte
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Årsmøde
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
EASY-P Konference april 2012
Nyt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Påskeforliget Fastholder grundstenene i gymnasiereformen Bedre balance mellem sproglige og naturvidenskabelige fag Færre eksamener og forkortet eksamensperioden mere tid til undervisning, vejledning og evaluering Forenkling og harmonisering af lærerplaner på tværs af fag Forliget træder i kraft pr. 1. august 2010. Stadig en række fremtidige udfordringer Antal c-niveau fag Sprogfagenes stilling Internationalisering Forsøgs- og udviklingsindsats

Monsterudvalgets 4. rapport anbefaler at: Der gives mulighed for at blande elever fra tre studieretninger De nuværende studie- og ordensregler bevares, men der er en række indsatser den enkelte skole kan gøre Den frigjorte tid fra påskeforliget anvendes til øget vejledning og evaluering ved skriftlige opgaver Rammen til skriftligt arbejde er øget med 20 timer (elevtid) Pulje på 9 timer (elevtid) til særlige indsatser Forslagene fra rapporten er indarbejdet i det seneste udkast til stx- og hf-bekendtgørelsen, som er i høring i øjeblikket.

Fastholdelse og frafald Ungepakke II frisætter gennemførselsvejledningen fleksibilitet i anvendelsen af ressourcen E-vejledning skaber stor afstand mellem de unge og vejlederen Vejledning skal være tæt på den unge og i naturlig forlængelse af undervisningen Behov for fleksible og differentierede tilbud Bedre samarbejde med UU og de øvrig uddannelser Bedre brobygning til folkeskolen

Kapacitet og fordeling Den tidligere minister ville afskaffe regulering af kapaciteten – hvad sker der nu? Rektorforeningen har fremsendt et forslag til den fremtidige organisering sammen med bestyrelsesforeningen. Den nuværende model fungerer fint, men der er behov for præciseringer og it - understøttelse Stor opbakning til den nuværende model fra bestyrelser, regioner og rektorer

Bygningsoverdragelse Næsten alle skoler har fået købstilbud – enkelte venter til 2010 Få har takket nej – flere har betinget deres ja Overordnet fornuftig model, men Nogle skoler har fået meget høje elevprognoser Nogle af de skoler der udlejer har fået meget høje købstilbud Nogle skoler har et ”efterslæb” i bygningssammensætningen Særligt problem med vedligeholdelsesomkostninger for skoler med fredede bygninger Problemer med at få bygningerne tinglyst pga. den digitale tinglysning

Økonomi og finanslov Besparelser på FL10 – forventede besparelser Administrative fællesskaber: 75,1 mio. kr. Indkøbseffektivisering: 5 mio. kr. Digitalisering af SU: 6,5 mio. kr. Forventede besparelser på FFL11 AIT-projektet mangler udmøntning Ungepakke II medfører sandsynligvis en omfordeling af vejledningsressourcen færre penge til vejledning på stx Underskud på statens finanser på ca. 100 mia. et samlet konsolideringsbehov på omkring 31 mia. kr. frem mod 2015

Rekruttering af lærere Mange skoler har problemer med at rekruttere lærere – varierer dog Særligt lærere indenfor naturvidenskab Rektorforeningen har sammen med andre foreninger lavet en analyse af lærermanglen, som er lige på trapperne. En række initiativer er: Foreningen samarbejder med Ingeniørernes A-kasse og universiteterne om omkvalificering af ingeniører. Foreningen deltager i arbejdet om opkvalificering af folkeskolelærere Fokus på gymnasiet som en attraktiv arbejdsplads

Ressourceregnskabet Frivillig aflæggelse for regnskabsåret 2009 – med afrapportering i 2010. UVM forudfylder de fleste indikatorer. Skolerne har mulighed for at udfylde de resterende indikatorer. Permanent it-understøttelse fra 2011 – dog stadig håndholdte elementer. Præsentation af værktøj til måling af brugetilfredshed vil blive præsenteret på møder i Århus d. 17. marts og København d. 24. marts. På sigt ønskes bedre sammenhæng i IT-systemerne Selvejeanalysens Datavarehus lurer i horisonten

Administrative fællesskaber Der sker meget rundt om i landet, men mange skoler varetager stadig administrationen selv. Typisk er det monofaglige samarbejder Mest udbredt er IT, dernæst økonomi og løn, bygningsfællesskaber er på vej og på indkøb sker der ikke så meget. Rådgivningsservice blev ikke brugt – er nu nedlagt. Midlerne er stedet fordelt til lederforeningerne

Ledelse i praksis – et tilbud om lederudvikling Et fælles kursusforløb for ledere på blandt andet gymnasier, VUC og erhvervsskoler Udviklet i samarbejde med bl.a. Danske Erhvervsskoler og Undervisningsministeriet Henvender sig til ledere med pædagogisk ansvar – både erfarne og nye Forløbet strækker sig over 1 ½ år med 2 seminarer af 2 dages varighed pr. halvår Undervisningen varetages af ledere fra egen skoleform og fra tilgrænsende skoleformer

Kursets indhold Tager udgangspunkt i aktuelle ledelsesmæssige problemstillinger i uddannelsesverden Ledelsesteorier relateres til skolernes hverdag og praksis Undervisningen er tilrettelagt som ”blended learning” Der arbejdes meget med cases Kursisterne skal sammen med en mentor fra egen skole udarbejde en projektopgave

Det hidtidige forløb Der er startet 5 hold med i alt 120 deltagere. 65 % af deltagerne kommer fra gymnasierne. Undervisningen er blevet varetaget af henholdsvis rektor Eva Krarup Steensen og rektor Thomas Jørgensen i samarbejde med direktør Birger Hørning og seniorkonsulent Ole Holst. De foreløbige erfaringer tyder på stor tilfredshed med kurset.

Nye hold i efteråret 2010 Der oprettes 3 nye hold i efteråret 2010 Holdene starter: Den 16. til 17. september 2010 Den 23. til 24. september 2010 Den 7. til 8. oktober 2010 Pris for deltagelse: 25.000 kr. Tilmeldingsblanket kan hentes på Rektorforeningens hjemmeside.

Kompetenceportalen - et tilbud om efteruddannelseskurser mv. til stærkt reducerede priser Ved OK08 og i forbindelse med regeringens trepartsaftale blev der afsat i alt 50 mio. kr. til kompetenceudvikling på Undervisningsministeriets område. Midlerne skal anvendes til at styrke udviklingsindsatsen for samtlige ansatte ved ministeriets institutioner, herunder gymnasierne. Midlerne skal anvendes inden for følgende indsatsområder: Styrkelse af lærernes undervisningskompetencer Attraktive arbejdspladser Organisationsudvikling og fusioner Talent- og lederudvikling Kickstart kompetenceudviklingen af kortuddannede

I efteråret 2009 lancerede Undervisningsministeriet Kompetenceportalen Her kan skolerne tilmelde deres medarbejdere kurser og andre kompetenceudviklingsforløb til stærkt reducerede priser. Deltagerbetalingen er delvist finansieret af de afsatte kompetenceudviklingsmidler. Kurserne retter sig mod samtlige ansatte inden for uddannelsesområdet, herunder lærere. Der er tale om en bred vifte af kurser, herunder kurser der udbydes af GL. Kurserne kan ses på portalen: https://uvm.cphwest.dk/soeg/ Det er også her man tilmelder sig kurserne.

Den foreløbige status Der er afsat i alt 12,3 mio. kr. til Kompetenceportalen, heraf er 6,1 mio. kr. øremærket til AC-medarbejdere, herunder lærere ansat efter GL- overenskomsten. Pengene skal være brugt inden udgangen af marts 2011. Indtil nu er der kun brugt i alt 6,3 mio. Og på AC- området er der kun brugt 1,2 mio. kr. - svarende til 220 tilmeldinger. Undervisningsministeriet opfordrer derfor skolerne til at benytte det gode tilbud om at tilmelde medarbejderne - herunder navnlig lærerne – kurserne på Kompetenceportalen.