boligsocialt arbejde Bertil Michael Mahs, Sekretariatschef

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Advertisements

Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Reform af førtidspension og fleksjob
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Informationsmøde for koordinatorer i de faglige netværk – rammeaftalen for det specialiserede socialområde Konsulent Ann Kühnel Liljenberg, Sekretariat.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Beboermøde
Tingbjerg og Utterslevhuse
Hvordan bliver en boligsocial helhedsplan til ?
LBR d. 9. august Arbejdsgruppen Tryghed og Godt Ungeliv, september 2013.
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Date :31 1.
ved Kim Kjærgaard 13. December 2011
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Resultater og indsatser for projekt Sædding og Ådalen på Toppen
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Boligsociale indsatser … for over 60 mio!
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Landsbyggefondens IT system. IT-systemet Hvorfor? -Et længe næret ønske fra ”kunderne” -Skabe indsigt i og dialog om ansøgningsprocessen -Bedre styring.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Weekendkonference 3. kreds 4. november Landsbyggefondens (LBF’s) opgaver.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Aktiviteter Resultater (kort/langt sigt) Effekter Forandringsteori for Frivillighuset 2013 Udfordringer: Brugernes behov ændrer sig løbende og aktiviteterne.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Introduktion Seminar 9. maj 2012  Det videre forløb for de støttede udviklingsprojekter  Muligheder for støtte til realisering DET GODE BOLIGLIV støtter.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
Boligplacering og integration af flygtninge BL’s anbefalinger til boligafdelinger og organisationer.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Proces for social helhedsplan i Gellerup og Toveshøj Boligsocial leder Henning Winther.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
VIBOs boligsociale arbejde
2 gode nyheder - og et referat. 2 gode nyheder - og et referat.
Kultur Idræt Bevægelse
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Den kriminelle fødekæde i bander og
Ghettoaftale Fysisk nedrivning og omdannelse af udsatte boligområder
Præsentationens transcript:

boligsocialt arbejde Bertil Michael Mahs, Sekretariatschef Det Boligsociale Fællessekretariat i Aarhus

Stat, marked og civilsamfund

Centrale samarbejdsflader i Aarhus Byudviklingsudvalg Fælles retning og loyalitet overfor hinanden ud fra devisen om at sammen står vi stærkest Det Boligsociale Fællessekretariat En indgang til Kommunen når vi forhandler alt Aarhus Bolig.dk Udlejnings- og venteliste samarbejde Historisk tradition for at stå sammen i 5. kreds Geografisk matcher 5. kreds også kommunegrænserne og derfor er der et tæt integreret samarbejde med Aarhus kommune om at udvikle fællesplatform

Det Boligsociale Fællessekretariat indsatsområder 2011 - 2015 Område og projektstøtte Fundraising Bydækkende projekter og proektudvikling Analysearbejde BoSocData Kategorimodel Evaluering Netværksarbejde Samarbejde Kvalitetssikre Kompetenceudvikle Interessevaretagelse Kommunikation

Formålet med Det Boligsociale Fællessekretariat At være én indgang til kommunen At stå for den faglige ledelse og udvikling af de boligsociale medarbejdere i Aarhus At løfte kvaliteten af det boligsociale arbejde

Bent Madsen, direktør for BL og Landsbyggefonden Citat: ”Med jævne mellemrum bliver vi spurgt om, hvorvidt de mange boligsociale initiativer, - som jo omfatter alt lige fra lektiehjælp, damesvømning, streetfodbold over madlavning til uddannelsesrådgivning, sundhedscafeer - virker og gør en forskel? Vi der er tættere på er ikke i tvivl. Rigtig mange af indsatserne virker og gør en betydelig forskel.”

Resultatevaluering 2012 fra Center for boligsociale udvikling(CFBU) marts 2013

”Den gode helhedsplan” Få overblik over processen Lav en tidsplan Tag på forhånd notits af hvordan resultaterne skal være (Forandringsteori) Skab fælles viden om boligområdet (Bosocdata) Tænk i hele boligområder ( Inddrag relevante afdelinger og boligorganisationer) Tænk helhedsorienteret og ikke i enkeltstående projekter Tænk lokal områdets ressourcer ind i processen

Den gode Helhedsplan forsat Sæt konkrete mål Tænk fremtiden ind i projekterne Skab gode rammer om det lokale engagement Skab en klar ansvars- og kompetencefordeling Gør Helhedsplanen kendt

Finansiering af en boligsocial Helhedsplan Kommune skal finansiere minimum12½ % andel af en helhedsplan. Enten i kontanter eller i timer Boligorganisationen det samme Landsbyggefonden 75%

Landsbyggefondens godkendelsesprocedurer Før hver ansøgningsrunde udsender Landsbyggefonden en ”LBF – orienterer” til samtlige boligorganisationer om fristen for indsendelse af ansøgninger For at komme i betragtning skal der laves en prækvalifikation Denne vurderes og LBF kommer med en foreløbig udmelding om foreløbig tilsagn Foreløbige tilsagn bedes om at bearbejde ansøgningerne efter nærmere retningslinjer fra landsbyggefonden og evt. tilpasse budget og projekt.

Landsbyggefondens godkendelsesprocedurer forsat Boligorganisationen bearbejder helhedsplanen og indsender den igen VIA kommunen- den endelige helhedsplan til godkendelse i LBF inden en fastsat tidsfrist. Landsbyggefonden behandler de endelige helhedsplaner i takt med at de indsendes og giver herefter endelig tilsagn hvis ansøgningen lever op til LBF´s krav

Ansøgningen består af Et særligt ansøgningsskema Selve helhedsplanen

Hvad giver LBF støtte til En bred vifte af forskelligartede inititativer, for eksempel kriminalitetsforebyggende arbejde blandt børn og unge, sundhedsfremmende aktiviteter, integrationsarbejde, beskæftigelse, uddannelsesfremmende aktiviteter kommunikation og imageforbedring Lokal koordinering af den boligsociale indsats, herunder etablering og drift af områdebaserede skeretariatet Evaluering af indsatsen Midlertidig nedsættelse af huslejen i afdelingerne

Helhedsplanens faser FASE 1: Forberedelse og analysefase Tilvejebringelse af problemkompleks i form af tal og statistik for det lokale boligområde Der nedsættes en styregruppe som er ansvarlig for hele processen og en projektarbejdsgruppe til at koordinere det konkrete arbejde Formål: At skabe et godt grundlag for hehedsplanen Resultat: Status for området FASE 2: ” Vision- Ideudvikling- Konkretiseringsfasen Formål: At udforme en overordnet vision og udvikle ideer Resultat: At beskrive indsatsområder med

Helhedsplanens faser Forsat Fase 3: Udarbejdelse af foreløbig og revideret helhedsplan Der laves en foreløbig og endelig helhedsplan Formål: At sammenskrive de enkelte elementer i helhedsplanen og udarbejde tidsplan og budget Resultat: At Helhedsplan og evt. bevilling fra Landsbyggefonden

Helhedsplanens faser Forsat Fase 4: projektorganisation og planlægning af gennemførelsen Styregruppe og projektarbejdsgruppe planlægger i samarbejde med interessenter indsatsens organisering Formål: At forberede indsatsens organisering og gennemførelse Resultat: Projektorganisation og plan for gennemførelsen

Analysearbejde Boligsocial monitorering i Aarhus via BoSocData Samarbejde med Aarhus Kommunes data Kategoriseringsmodel Kvantitative og kvalitative evalueringstiltag ude i boligområderne

kategoriseringsmodellen Kategoriseringen foretages på baggrund af otte indikatorer: • Arbejdsmarkedstilknytning, målt som andel voksne uden for arbejdsmarkedet. • Ungdomskriminalitet, målt som andel kriminalitetssigtede unge (10-17 år). • Tryghed, målt som andel registrerede hærværk og indbrud/forsøg på indbrud (afløses af anmeldelser hvis de data kommer fra politiet). • Ungdomsuddannelse, målt som andel 24-årige, der ikke har afsluttet eller ikke er i gang med en ungdomsuddannelse.

Kategoriseringsmodellens indikatorer fortsat Voksensundhed, målt som andel vokse modtagere af helbredsbetinget overførelsesindkomst. Lavindkomstfamilier, målt som andel børn med friplads i daginstitution/SFO. Børns trivsel, målt som andel gennemsnitlig skolefravær (0-10 kl.) Udsatte børn og unge, målt som andel unge med dag- og døgnforanstaltninger

Kategoriseringsmodellens farve og beregningssystem samt pointsystem Beregning af indikatorfarver De enkelte indikatorer farvelægges med en rød, gul eller grøn farve ud fra følgende logik: 2 X værdien for Aarhus i alt udløser en rød farve på den enkelte indikator Dvs. at en andel voksne uden for arbejdsmarkedet på 35,2% eller derover i et område udløser en rød farve, idet gennemsnittet for Aarhus Kommune er 17,6% 1,5 X værdien for Aarhus i alt udløser en gul farve på den enkelte indikator Der anvendes lige vægtede gennemsnit af procentsatserne baseret på 12-mdrs status for de seneste 3 år for at sikre en robust kategorisering. Til de enkelte indikatorer knyttes en nominel mindsteværdi, så et område kun kan kategoriseres på den pågældende indikator, hvis der er over 5 personer i tælleren.

Pointsystem til beregning af farver i kategoriseringsmodellen Beregning af kategoriseringsfarve De enkelte boligområder kategoriseres ud fra følgende logik: Der anvendes et pointsystem med en skala fra 0-24 Hver rød indikator giver 3 point Hver gul indikator giver 1 point Boligområderne kategoriseres i 4 kategorier: 1.Boligområder med særlige udfordringer/behov (røde områder): >20 point 2.Boligområder med udfordringer/behov (orange områder): 15-19 point 3.Risikoområder (gule områder): 11-14 point 4.Øvrige boligområder (grønne områder): ≤10

-. Kun boligområder med over 500 beboere kategoriseres - - Kun boligområder med over 500 beboere kategoriseres - Boligområderne kategoriseres én gang om året Boligområde Kategorisering Bispehaven 20 Gellerupparken/Toveshøj Langkærparken 19 Skovgårdsparken 17 Vejlby Vest Viby Syd Trigeparken I+II 16 Frydenlund 15 Vorrevangen 14 Charlottehøj 13 Langenæs/Kirkedammen

Kategori sering Fortsat:

Kategorisering fortsat

Netværkssamarbejde Det Boligsociale Fællessekretariat samarbejder med, boligorganisationerne, Aarhus Kommune, ministerier, fonde, uddannelsesinstitutioner, foreninger og interesseorganisationer. Vidensgrupper er etableret på tværs af boligorganisationerne Samarbejdsaftaler med kommuner og institutioner mv. Sikring af faglig kvalitet i det boligsociale arbejde

Organisering af faglig udvikling Etablering af Fire vidensgrupper: 1 Organisering af faglig udvikling Etablering af Fire vidensgrupper: 1. Social Innovation, metode, Frivillighed 2. Demokrati, Empowerment og Inddragelse 3. Samarbejdsformer 4. Kommunikation

rammer for organisering og udvikling af boligsocialt arbejde i Aarhus? Landsbyggefondens regler og tilskudsbetingelser Den kommunale forvaltningsstruktur I Aarhus Kommune Bosocdata Kategoriseringsmodel Det kommunale samarbejde

Magistratsstyre i Aarhus Kommune som forvaltningsmæssig ramme for det boligsociale arbejde

Boligsocial Monitorering i Aarhus, BoSocData som ramme for faglig udvikling BoSocData rummer 17 indikatorer, hvoraf 8 af indikatorerne udgør boligområdeprofilen: Arbejdsmarkedstilknytning: .Andel voksne uden for arbejdsmarkedet. (18-64) Ungdomskriminalitet: Andel sigtede unge (10-17) Tryghed: Andel Hærværk og indbrud/forsøg på indbrud Ungdomsuddannelse: Andel 24 årige der ikke har afsluttet eller ikke er i gang med en ungdomsuddannelse Voksensundhed: Andel voksne modtager helbredsbetinget overførselsindkomst (18-64 år) Lavindkomstfamilier: Andel børn med økonomisk friplads i daginstitution/SFO Børns trivsel: Andel gennemsnitlig skolefravær (0-10kl) Udsatte børn og unge: Andel unge med en dag- eller døgnforanstaltning Helbredsbetingede overførselsindkomster

En vision: Det boligsociale arbejde skal være en væsentlig aktør i forebyggelse og inklusion i Aarhus Uddannelsesinstitutionerne Aarhus KommuneRegionen Det boligsociale arbejdes faglige identitet og organisation i Aarhus Foreningerne Boligorganisationerne Forskningsinstituonerne