Fra inkontinensproblem til bevilling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Indikatorer for depression
Tre nye tilbud til patienter i Nord
Kompressionsarbejdet på Bornholm
Optikermøde den 8. maj 2012 • Støtte til special- og svagsynsoptik.
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
KOMMUNIKATIONSAFTALE
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Fra kompensation.
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Sygeplejerske Lone Woelders
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Hjemmebehandling af medicinske patienter
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Følge- Op.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Geriatri med fokus på funktionsevne
Geriatrisk Afdeling, AUH
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
af den ældre medicinske patient
Behandling i hjemmet København den
Jan Nielsen praktiserende læge Århus
Udskrivningsmentor Hvad siger lovgivningen?
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Tema 1 Muligheder for hjælp og støtte efter serviceloven
Sårpleje i Aalborg kommune
Terminalerklæring Tryghedskasse
Årskursus for visitatorer
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
© Peter Sindal Lundsberg, Døgnkonferencen 2007 Myndighedsansvar for stofbehandling Oplægsholder: Projektleder, Cand. jur. Peter Sindal Lundsberg.
Dato: Dok.nr. Titel: Aktiv hver dag Hverdagsrehabilitering i Hedensted kommune.
Psykoedukation Merudgifter og kompensation for tabt arbejdsfortjeneste Servicelovens § 40, 41 0g 52.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Temadage med SJH. Arbejdsskade Ulykke En fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en påvirkning, der er sket pludseligt eller inden.
Vejledning til telemedicinsk ambulant forløb. KOL - TeleCare Nord. Patient udskrives fra sengeafsnit med ilt Ilt seponeres efter ca. 5 uger via telemedicin.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i.
Nye rettigheder på stofmisbrugsområdet Årsmøde om Stofmisbrugsdatabasen Odense 4. december 2015 Dennis Pihl Thomsen Sundheds- og Ældreministeriet.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Velkommen til temadag Forår Velkommen til forårstemadag 2015 Lovgivning i praksis – fra jer Kan et godt samarbejde med A-kasserne styrke indsatsen.
Sammenhængende patientforløb Regionsrådets midlertidige udvalg nedsat REGIONSÆLDRERÅD HOVEDSTADEN.
Afgrænsningscirkulære Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet.
Palliation til børn og unge
Akutteamets målgruppe
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Aftale format – Use cases
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Voksenspecialundervisningen i Danmark
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Lokal myndighed Uge Oprydning i KOS2.
MTV af Demens: Organisation
Aftale format – Use cases
Rehabilitering og hjemmehjælp
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Økonomiske overvejelser
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Fra inkontinensproblem til bevilling Kontinenssygeplejen i Aalborg Kommune

Hvad skal vi høre om? Kontinenssygeplejerskerne,- hvem er vi? Samarbejdspartnere Bevillingsgrundlag Udfordringer Bevillingen

Kontinenssygeplejen i Aalborg Kommune Ældreområde Vest 2 kontinenssygeplejersker Ældreområde Sydvest Ældreområde Øst Ældreområde Nord 3 kontinenssygeplejersker Ældreområde Centrum 1 kontinenssygeplejerske

Kontinenssygeplejersken i Aalborg Kommune Bevillingskompetence indenfor: Bleer Katetre og tilbehør Stomiprodukter PEG sonde Tracheo- og laryngectomi produkter

Kontinenssygeplejersken Samarbejdspartnere Kontinenssygeplejersken Kontinenskontakt-personer på plejehjem og i hjemmepleje Øvrigt plejepersonale på plejehjem, i hjemmeplejen, på handicapinstitutioner Borger og pårørende Hjemmesygeplejersker Praktiserende læge, sygehus Leverandører

Hvor kommer besked om problemet fra? Borger Pårørende Plejepersonale Visitator Andre

Hvordan behandler kontinenssygeplejersken henvendelsen? Vurderer behov for sygeplejefaglig indsats forud for lægekontakt Problemets karakter Væske-, vandladningsskema Evt blevejning Medicin Mavetarmfunktion Vandladningsvaner/muligheder Boligindretning Etc

Hvordan behandler kontinenssygeplejersken henvendelsen? Borger henvises til: At følge kontinenssygeplejerskens råd i en given periode. Selv at kontakte egen læge mhp: behandling, udredning anmodning om hjælpemiddel

Lovmæssige bevillingsgrundlag Aalborg Kommune: (Myndighedssekretariatet) Lægedokumenteret behov for et inkontinenshjælpemiddel Borgere > 18 år Vilkår: ( Serviceloven § 112) Varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse Hjælpemidlet skal i væsentlig grad afhjælpe de varige følger af funktionsnedsættelsen Hjælpemidlet skal i væsentlig grad lette den daglige tilværelse i hjemmet Nødvendigt for at kunne udøve et erhverv Pligt: ( Retssikkerhedsloven § 10, 11 og 12) Borger har pligt til at medvirke til få oplysninger frem, som er nødvendigt for at afgøre hvilket hjælpemiddel, de er berettiget til. Ønsker borger ikke at fremskaffe ønskede oplysninger, afgøres der på de oplysninger, der haves. Borger har ret til at anke kommunens afgørelse. Juni 2013

Anmodning om bevilling modtages fra: Egen læge Kirurgiske- og medicinske afdelinger (inden og udenfor regionen) Rehabiliteringsafdelinger (inden og udenfor regionen)

”Drømme” anmodning om bevilling

”Problematisk” formuleret anmodning om bevilling

Udfordringer = fast arbejde til kontinenssygeplejerskerne Meget kort formuleret anmodning Funktionsnedsættelsen og årsag er ikke beskrevet Anmodningen sendes på baggrund af den tilstand borgeren har været i under indlæggelsen Anmodning sendes også selvom borger er henvist til udredning på speciale afdeling Anmodningen kan være skrevet af sagsbehandler, sygeplejerske eller sosu assistent Anmodning om bevilling fra forskellige afdelinger til samme borger

Krav til produkter på bevillingen Bedst og billigst Tilpasses den enkelte borgers behov

Bevillingen Forud for endelig bevilling: Selve bevillingen Altid minimum telefonisk kontakt til borger Borger har mulighed for ”fritvalg” af produkter og leverandør Selve bevillingen Oprettes elektronisk ved leverandør og er derfor øjeblikkelig aktiv Angivelse af stk pr dag/uge/måned Bestilling af produkter til max 3 måneder Kopi af bevilling sendes til borger Kun kontinenssygeplejersken kan oprette og ændre bevillingen Opfølgning på bevilling: Bevillingen kan altid ændres i forhold til borgers behov Opfølgning på bevillingen x 1/år

Spørgsmål?