Et fagligt løft af folkeskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole, Skolereform
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Folkeskolereformen – på Bakkeskolen
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Folkeskolereformen 2014 Faster Skole / marts 2014.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Præsentationens transcript:

Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolereformen Allerslev Skole den 7. november 2013 03-04-2017

Disposition for oplæg Hvorfor dette møde? Mødet - dialogen Processen op til reformen og lidt historie Status arbejdet med reformen UVM, Lejre Kommune, Center for Skoletilbud, Allerslev Skole Reformens mål og dens hovedelementer Proces og tidsplan Lejre Kommune og skolereformen Allerslev Skole og skolereformen Udfordringer og muligheder Afrunding og de næste skridt 03-04-2017

Aftalen: – ”Et fagligt løft af folkeskolen” Status Aftalen: – ”Et fagligt løft af folkeskolen” De centrale processer: folketing - ministerium lov, arb. tid De kommunale processer: Lejre Kommune – Center for Skoletilbud Skole processer: Allerslev Skole 03-04-2017

På vej til en ny skole 03-04-2017

” Et fagligt løft af folkeskolen” Reformens mål Reformen gælder for alle folkeskoler og specialskoler ” Et fagligt løft af folkeskolen” Alle elever skal udfordres, så deres potentialer udnyttes Betydningen af social baggrund skal mindskes i forhold til elevernes faglige resultater Tilliden og trivslen i skolen skal styrkes 03-04-2017

Indsatsen ved reformen I aftalen er præciseret, at det faglige løft af folkeskolen opnås ved: En længere og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring. Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere. Få klare mål og regelforenklinger 03-04-2017

Fokus i reformen Lidt populært sagt: Fra mål på undervisningens indhold - Til mål på elevernes læring Et paradigmeskifte 03-04-2017

Temaer i reformen, som skal styrke skolen Oversigt fra UVM: Variation, herunder forskellige læringsmiljøer Understøttende undervisning Bevægelse Lektielæsning – faglig fordybelse Kvaliteten i den fagopdelte undervisning Flere timer i dansk og matematik Fremrykning af engelsk Nye fag håndværk og design og madkundskab Den åbne skole De ældste elever – valgfag, talent UEA Få, klare mål for folkeskolen Kompetenceudvikling Ro og klasseledelse, Undervisningsmiljø Korps af læringskonsulenter Forældresamarbejdet Elevinddragelse Regelforenklinger, Klasselærerfunktionen 03-04-2017 trivsel

Forenkling 03-04-2017

Hovedelementer i reformen Længere skoledag Flere fagopdelte timer og ny tid til understøttende undervisning Understøttende undervisning kan varetages af lærere, pædagoger eller andre med relevante kompetencer Timetal i dansk, matematik, natur/teknik og musik øges Engelsk fra 1. kl., andet fremmedsprog fra 5. kl. valgfag fra 7. kl. Bevægelse i gennemsnit 45 min om dagen Faglig fordybelse og lektiehjælp Forenkling af fælles mål Samarbejde mellem folkeskole og idræts-, kultur og foreningsliv Folkeskole og musikskole og billedskole forpligtes til samarbejde Efteruddannelse af medarbejdere og ledere Færre centrale regler om elevplaner, kvalitetsrapporter, pædagogisk råd, klasselæreropgaver mv. 03-04-2017

Elementer, der rummer nye begreber: Understøttende undervisning, skal supplere og støtte op om undervisningen i folkeskolens fag og emner, i forthold til at realisere folkeskolens formål Bevægelse i gennemsnit 45 min om dagen Faglig fordybelse og lektiehjælp Samarbejde mellem folkeskole og idræts-, kultur og foreningsliv. Folkeskole og musikskole og billedskole forpligtes til samarbejde 03-04-2017

Kommunale beslutninger ved reformens implementering i Lejre Kommune. Beslutninger om reformen, som kan tages når budgettet vedtages. Kommunale pædagogiske kvalitets -beslutninger før planlægning af første år i den ny skole Kommunale styrelses - rammebeslutninger for den ny skole 03-04-2017

1. De kommunale beslutninger ved budgetlægningen: Version 1. af skolereformen i Lejre Kommune Rammen der sættes for skoledagens struktur dvs. sammenhængen mellem faglig undervisning, den understøttende undervisning og sfoén, vil have store økonomiske konsekvenser. Omvendt kan man sige, at den økonomiske ramme vil have stor betydning for, hvordan man kan skabe sammenhængen i skolen. 03-04-2017

1. Nødvendige kommunale beslutninger før budget: Budgettet for skolen er besluttet og angiver en retning ved en beregningsmæssig baggrund for: Faggrupperne i skolen Sammenhængen i skoledagen Den understøttende undervisning Faglig fordybelse/lektiehjælp Pauser SFO-tilbuddet i fremtiden Lærernes nye arbejdstid Anlæg – behov for nyt Andre driftsmæssige afledte udgifter Kun en beregningsmæssig ramme – ikke så klart et afsæt for næste step, som man kunne have haft – det giver muligheder 03-04-2017

”Et fagligt løft af folkeskolen” Lejre Kommune udvikles Folkeskolereformen ”Et fagligt løft af folkeskolen” fremmer at Suveræne Skoler i Lejre Kommune udvikles 03-04-2017

2. Kommunale pædagogiske kvalitets -beslutninger før planlægning af første år i den ny skole Version 2. af skolereformen i Lejre Kommune For at lede det faglige løft i folkeskolen, og for, at reformen gennemføres og understøtter det fælles skolevæsen i Lejre Kommune, skal der kommunalt tages stilling til, på hvilke områder, og i hvilken grad skolerne skal arbejde efter fælles rammer og fælles pædagogiske og faglige mål. 03-04-2017

Eksempel på tidligere kvalitets og krav Vejledende timetal (dog 25 ugentlige lektioner i 0.-2. klasse). At der etableres 2-voksen ordninger i alle 0.-3. klasser, hvor pædagoger fra skolens SFO samarbejder….. At skolen udarbejder en udviklingsplan og følger den. Planen udarbejdes i henhold til kommunens overordnede beslutninger om vision, mål og indsatsområder. Skolerne tildeles særlige ressourcer fra det råderum, der skabes ved implementeringen af skoleplanen. Ressourcerne tildeles skolerne så de kan prioritere en særlig indsats på skolen til: Implementering af visionen for skoleområdet, Initiativer, der understøtter egentlig uddannelse omkring inklusion, Efteruddannelse i øvrigt.   03-04-2017

Trin 2: Kommunale pædagogiske rammer for planlægning af første år i den ny skole Væsentlige temaer i reformen som skal bidrage til det faglige løft af folkeskolen: Kvaliteten i den fagopdelte undervisning Variation, herunder forskellige læringsmiljøer Bevægelse Den åbne skole Digitalisering Ro og klasseledelse De ældste elever – valgfag, talent UEA Undervisningsmiljø og trivsel Inklusion Forældresamarbejdet Klasselærerfunktionen Elevinddragelse 03-04-2017

3. Kommunale styrelses - rammebeslutninger for den ny skole Reformen vil give nye muligheder for, hvordan skolen organisation styres. Der arbejdes med nye styringsredskaber. Der skal kommunalt tages stilling, på hvilke områder, at skolerne skal have sammen organisering- en ny styrelsesvedtægt. 03-04-2017

3. Kommunale styrelses - rammebeslutninger for den ny skole Temaer som reformen lægger nye veje for: Pædagogisk råd Skolebestyrelserne Kvalitetsrapporten – udviklingsredskab Læringsmål udvikling af elevplanerne 03-04-2017

Vilkår for implementeringen af reformen Afgørende vilkår, der skal afklares og udvikles undervejs: Ny lov om lærernes arbejdstid og ny aftale mellem BUPL og KL Kompetenceløft for skoleledelserne Kompetenceløft for medarbejderne 03-04-2017

Organisering af arbejdet med planlægningen af reformen 03-04-2017

Organisering af arbejdet med planlægningen af reformen 03-04-2017

Tidsplan for processen Planlagte møder til processtart: 20. august: Kick´of med skoleledelser og borgmester 30. august: Temadrøftelse på budgetseminar 18. september: 1. Stormøde med alle interessenterne Okt. Nov: Skolemøder med alle medarbejdere 16. november: Pædagogisk dag med alle medarbejdere 22. januar: 2. Stormøde 03-04-2017

03-04-2017

Den kommunale proces De nærmeste skridt Hvornår er vi færdige? Hvordan får vi mere viden sammen og hver for sig? 03-04-2017

Allerslev Skoles proces De nærmeste skridt Hvornår er vi færdige? Hvordan får vi mere viden sammen og hver for sig? 03-04-2017

Udfordringer og muligheder Kommunal og skole -proces skal begge løbende have tid, næring og omsorg: Allerslev Skoles bidrag fra dette møde: Refleksion hver for sig to min Grupper To flips 03-04-2017

Et fagligt løft af folkeskolen Suveræne Skoler vi vil lykkes, Suveræne skoler i bevægelse, skabelsen af fremtidens voksne. Afrunding og spørgsmål 03-04-2017