10 Konkurrencesituationen Oversigt Brancheanalyse/Porters five forces Betydende variable i Porters brancheanalysemodel Styrkevurdering af branchens five forces Strategiske grupper 10 Konkurrencesituationen
Begreber – Porters five forces Aktører Konkurrerende virksomheder Nye indtrængere Substituerende produkter Kunder Leverandører Kræfter Konkurrencen blandt eksisterende udbydere Trusler fra nye indtrængere Trusler fra substituerende produkter Kundernes forhandlingsstyrke Leverandørernes forhandlingsstyrke 10 Konkurrencesituationen
Brancheanalyse/Porters five forces En branche består af et antal virksomheder, der fremstiller produkter, som dækker de samme behov hos kunderne på samme måde. 3 10 Konkurrencesituatiionen
Betydende variable i Porters five forces 4 10 Konkurrencesituationen
Betydende variable i Porters brancheanalysemodel 5 10 Konkurrencesituationen
Styrkevurdering af branchens five forces 6 11 Marketingmix
10 Konkurrencesituationen Strategiske grupper En statistisk gruppe er en gruppe af virksomheder inden for en branche, som har en ensartet strategi over for målgruppen, fx ensartet produktkvalitet, prisniveau og/eller distributionskanal. 7 10 Konkurrencesituationen