Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Aldersintegration - et middel til at opnå målet
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Folkeskole-reformen August 2014.
Fra integration til inklusion
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
En god skole er en inkluderende skole.
’Gode’ specialpædagogiske indsatser …
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Alle børn er alles ansvar
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Den inkluderende skole
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d v. Tom Ritchie UCC.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Konsultative praksisformer i PPR
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Inkluderende pædagogiske læringsmiljøer Janne Hedegaard Hansen Lektor, ph.d. DPU.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
Den pædagogiske læreplan
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Omsorgskultur i daginstitutioner
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen Janne Hedegaard Hansen Ph.d., lektor, Institut for læring, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

evnen og viljen til at tilpasse sig fællesskabet samt at ville og kunne integrere sig i fællesskabet en individuel problem- og løsningsforståelse et homogent fællesskab, hvis sammenhængskraft sikres og beskyttes

Identificere barnets problem og finde en frugtbar løsning Fordi: særlige vanskeligheder kræver en særlig viden og en særlig løsning i en særlig kontekst

En pædagogisk legitim og professionel handling at udgrænse børn fra fællesskaber i kraft af barnets egne fejl og mangler

”Nogle af eleverne er meget bedre stillet ved at være på en specialinstitution” ”Når speciallæreren kommer (og henter eleven), så er det altså bare redningen. De sidder bare der og fatter ikke, hvad der foregår” ”Rigtig mange gange har eleven det fint med at komme ud, hvor der er fred og ro og hvor tingene foregår på deres niveau” ”Når man har en IQ på under 25, så skal man nok bare ikke være her”

Ret til deltagelse i fællesskaber: deltagelse er selve forudsætningen for udvikling og læring Anerkendelse af barnets ressourcer Respekt for den enkeltes integritet

Det er fællesskabets ansvar at sikre den enkeltes ret til deltagelse Både fællesskabet og barnet stilles over for krav om forandring, men processen starter i fællesskabet Der sættes noget i værk i fællesskabet for at etablere nye betingelser for barnets muligheder for deltagelse

Fokus flyttes fra barnets fejl og mangler til et fokus på barnets ressourcer og bidrag til fællesskabet Fokus flyttes fra barnets tilpasningsevne til fællesskabets måde at være fællesskab på Fokus forskydes fra barnet til et fokus på relationen mellem barn og omverden

Ledelsesansvar Visitation Tværfagligt samarbejde Dokumentation og udviklingsplaner Kompetencer Kvalitet i undervisningen

En aktiv og synlig kommunal skolepolitik med fokus på inklusion En stærk ledelsesmæssig opbakning Teamorganisering Konsultativ organisering af tværfagligt samarbejde Relationsbaserede kriterier for visitation og ressourcetildeling Forældresamarbejde og opbakning Forandringer i den faglige selvforståelse

Det primære formål med udviklingsplaner er, at fastholde lærernes pædagogiske og didaktiske refleksioner over elevens udvikling og derved øge elevens læring.

det er først og fremmest lærerens pædagogiske og didaktiske praksis der bør dokumenteres, med henblik på at analysere og vurdere, hvordan den har haft betydning for elevens læring og udvikling.

Visitationen skal ikke kun fokusere på barnets problemer, men give anledning til refleksion over den pædagogiske praksis på skolen

hvilke barrierer i den eksisterende praksis, der forhindrer at barnets trivsel, udvikling og læring kan sikres. Og dermed også pege på, hvad der vurderes at være nødvendigt for at imødekomme barnets behov

hvis lærere fra specialskolerne skal være omdrejningspunktet for kompetenceudvikling blandt folkeskolernes lærere, så kræver det at også speciallærerne bevæger sig fra et individfokuseret perspektiv til et relationelt perspektiv

Lærerens forståelse af hvad god undervisning: - udgør en stærk modstand mod forandring Lærernes forventninger til eleverne: - repræsenterer en kultur og pædagogik, som eleverne har ulige muligheder for at deltage i

lærerne vil inklusion vil og kan samarbejde i teams om det Lærerne kan differentiere undervisningen være anerkendende og rummelige i deres tilgang til eleverne. Gøre undervisningen varieret i form og indhold magte en større grad af uforudsigelighed og kompleksitet.

”Mange af de børn, jeg har haft gennem tiden, har ikke syntes, at det var særlig sjovt at blive trukket ud. Det får dem til at føle, at de er anderledes og de andre ved godt, at man bliver taget ud og hvorfor”. ”Vi tror ikke ret meget på at børn, der i årevis bliver taget ud af klassen og trænet med, får ret meget andet ud af det end tab af selvværd”.

den eksisterende pædagogiske og didaktiske praksis fællesskabets måde at være fællesskab på undersøge den betydning som læreren og det konkrete fællesskab tillægger barnets vanskeligheder eller diagnose