Amsterdam vestlige bydel 90 % med fremmed baggrund store sociale problemer i bydelen kriminalitet, optøjer og dårlige uddannelses- forhold computer clubhouse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Baggrunden for indførelsen af PALS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fællesskab med mere perspektiv. • Forgængeren ”Fællesskab med perspektiv” startede i 2010 • Det nuværende projekt startede juni 2012 • Forankret hos.
Bokstav børn.
Lærerprofessionen.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Nu er der gået lang tid siden, I har hørt nyt fra os. Det beklager vi! Det er ikke kun fordi, vi har ligget på den lade side 
Ikke til at komme udenom… MJUK er etableret bl.a. på baggrund af støtte fra: Morsø HK, Nordvestmors boldklub, Ø. Jølby Borger og Erhvervsforening, Ø. Jølby.
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Overvejelser for bestyrelsen
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Hvordan gjorde vi i it- gruppen? - Præsentation af skema og resultater.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Forældre- og fødselsforberedelse
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Per Hylander Dronninglund Rotary klub siden 1991 Guvernør D Formand for Rotary Danmark Distriktstræner D Rotary Coordinator.
Alle børn er alles ansvar
Vision for Vanløse Bydel
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Etisk dilemma – to definitioner
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Frivillighed på kommando findes ikke
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Hvad er det lige med de der Venstrefolk og VU’ere…… 2. februar 2013.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Sådan bruger du præsentationen
Web > ProjektFrivillig.dk Facebook > Projekt Frivillig Find og fasthold unge frivillige.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
NLS-møde i Grundskolesektoren september 2013 Hotel Storebælt.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Agenda 1.Langsigtet strategi for toilettrivsel a)Hvad er det strategiske problem? b)Hvor er løsningen? c)Hvordan samler vi billedet?
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

amsterdam vestlige bydel 90 % med fremmed baggrund store sociale problemer i bydelen kriminalitet, optøjer og dårlige uddannelses- forhold computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

fra 2001 computer clubhouse støttet og rammesat af myndighederne i amsterdam delvis sponsoreret af private, bl.a. amsterdams lufthavn aktuelt samarbejde med Van Gogh-museet computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

30-40 medlemmer fra år to deltids koordinatorer og fire-fem mentorer + juniormentorer en til to faste mentorer med stor teknisk indsigt computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

lokalet bygget op fra bunden og indrettet til formålet cc placeret lige midt i det problematiske område medlemmer skal bo i området medlemmer har medlemskort og formel tilknytning til cc’en computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

opstartsproblemer: efter en måned måtte en håndfuld medlemmer udelukkes pga. ødelæggende adfærd koncept og regler måtte revideres nu er der kontante regler for medlemskab og optræden computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

det er afgørende at kunne arbejde med de unge over meget lang tid det er afgørende at holde dømmekraften væk fra læringsrummet og forholde sig konkret fagligt til de unges arbejder computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

alle teoretiske antagelser viste sig nyttesløse der måtte laves regler og lægges strategier efter den konkrete udvikling af cc’en antagelser og regler under vedvarende forandring computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

anti-pædagogisk praksis: ingen lærerroller, men dybt engagement i projekternes indhold ingen kunstig optræden fra mentorere - ærlige menneskelige reaktioner som skaber tillid computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

den vigtigste evne hos mentorerne: evnen til at tage hvert medlem som et menneske for sig evnen til tålmodighed evnen til at inddrage og udfordre medlemmerne i forskelligt tempo computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

svær balance: stor frihed til medlemmerne, men alligevel målrettede aktiviteter og projekter svært at dosere krav om problemløsning og designorientering i den rigtige rytme de unges store egensindighed må forenes med krav om målrettede aktiviteter computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

opgør med romanticeringer: ofte går der meget lang tid med at knytte tillidsfulde menneskelige forbindelser - det målrettede arbejde må vente ofte konflikter der tærer på mentorer og medlemmer mentorerne skal være dygtige konfliktløsere computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

ofte dybt komplicerede mennesker som kommer i cc’en stor evne til indføling - men også evne til at sætte grænser og sige fra mentorerne skal kunne investere sig selv i arbejdet computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

selvkritik: indtil nu al for løs og laissez- faire-agtig holdning hos mentorerne for megen frihed til at ”gøre hvad man vil” - mere styring omkring clubhousenes mål og arbejdsformer computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

hele tiden huske på: -det er ikke nogen pædagogiske institution - det er ikke noget IT-værksted - det er ikke noget værested for socialt trængende unge computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

meget vigtigt at pleje mentorerne give dem sociale muligheder i cc’en lade dem uddanne sig og lade dem støtte hinanden lad dem deltage i internationale erfarings- udvekslinger dygtige mentorer er cc’ernes omdrejningspunkt computer clubhouse amsterdam i n d t r y k © sosuMedia og computer clubhouse network

amsterdam vestlige bydel 90 % med fremmed baggrund store sociale problemer i bydelen kriminalitet, optøjer og dårlige uddannelses-forhold … fra 2001 computer clubhouse støttet og rammesat af myndighederne i amsterdam delvis sponsoreret af private, bl.a. amsterdams lufthavn aktuelt samarbejde med Van Gogh-museet … medlemmer fra år to deltids koordinatorer og fire-fem mentorer + juniormentorer en til to faste mentorer med stor teknisk indsigt … lokalet bygget op fra bunden og indrettet til formålet cc placeret lige midt i det problematiske område medlemmer skal bo i området medlemmer har medlemskort og formel tilknytning til cc’en … opstartsproblemer: efter en måned måtte en håndfuld medlemmer udelukkes pga. ødelæggende adfærd koncept og regler måtte revideres nu er der kontante regler for medlemskab og optræden … det er afgørende at kunne arbejde med de unge over meget lang tid det er afgørende at holde dømmekraften væk fra læringsrummet og forholde sig konkret fagligt til de unges arbejder … alle teoretiske antagelser viste sig nyttesløse der måtte laves regler og lægges strategier efter den konkrete udvikling af cc’en antagelser og regler under vedvarende forandring … anti-pædagogisk praksis: ingen lærerroller, men dybt engagement i projekternes indhold ingen kunstig optræden fra mentorere - ærlige menneskelige reaktioner som skaber tillid den vigtigste evne hos mentorerne: evnen til at tage hvert medlem som et menneske for sig evnen til tålmodighed evnen til at inddrage og udfordre medlemmerne i forskelligt tempo … svær balance: stor frihed til medlemmerne, men alligevel målrettede aktiviteter og projekter svært at dosere krav om problemløsning og designorientering i den rigtige rytme de unges store egensindighed må forenes med krav om målrettede aktiviteter … opgør med romanticeringer: ofte går der meget lang tid med at knytte tillidsfulde menneskelige forbindelser - det målrettede arbejde må vente ofte konflikter der tærer på mentorer og medlemmer mentorerne skal være dygtige konfliktløsere … ofte dybt komplicerede mennesker som kommer i cc’en stor evne til indføling - men også evne til at sætte grænser og sige fra mentorerne skal kunne investere sig selv i arbejdet … selvkritik: indtil nu al for løs og laissez-faire-agtig holdning hos mentorerne for megen frihed til at ”gøre hvad man vil” -mere styring omkring clubhousenes mål og arbejdsformer … hele tiden huske på: det er ikke nogen pædagogiske institution det er ikke noget IT-værksted det er ikke noget værested for socialt trængende unge … meget vigtigt at pleje mentorerne give dem sociale muligheder i cc’en lade dem uddanne sig og lade dem støtte hinanden lad dem deltage i internationale erfarings-udvekslinger dygtige mentorer er cc’ernes omdrejningspunkt c c a m s t e r d a m – t i l p r i n t anti-pædagogisk praksis: ingen lærerroller, men dybt engagement i projekternes indhold ingen kunstig optræden fra mentorere - ærlige menneskelige reaktioner som skaber tillid