Velkommen
ICS- supervision Superbrugerseminar, 14.11 12 Lektor, cand.psyk., supervisor Lisbeth Rask Socialfaglig efter-videreuddannelse Metropol lspe@phmetropol.dk
Hvad er supervision Et fagligt-personligt refleksions- og læringsrum, hvor der eksisterer en kontrakt mellem supervisor og supervisanter og disses leder omhandlende indhold og form. Er forskelligt fra og grænser til andre professionelle kommunikationsformer: sparring, terapi, konsultation, coaching, rådgivning …. Adskiller sig dermed fra f.eks. ”gruppemøde” Supervisor kan være ekstern eller intern
Hvad er ICS-supervision ”Tonet” supervision Supervisor sikrer anvendelse af begreber og tankefigurer fra ICS under supervisionen. Under sagsfremstillingen og supervisantens præsentation af dilemmaer anvendes magneterne til identifikation af forhold af betydning i sagen (”nu er det meste af undersøgelsen jo udarbejdet”)
Implementering Terminologien indarbejdes Støtter muligheden for udvikling af fælles sprog/begrebsramme (”Er ICS ikke mest noget for dem i ”undersøgelsesgruppen”?) i alle faser af arbejdet
Lolland Kommune Ingelise Holde børnerådgiver Diplomuddannelse afsluttet 2011.
Kort om Børn og ungerådgivningen Teammøder en gang om ugen Alle rådgivere er tilknyttet en skole og/eller et dagtilbud for åben rådgivning Alle rådgivere er tilknyttet et distriktsteam
ICS i Lolland Kommune Alle rådgivere og familieplejekonsulenter 2 superbrugere fra børneområdet ( 0 - 14) 2 superbrugere fra ungeområdet ( 14 - 23) Fagchef Supervisor sat ind i metoden.
Supervision omhandlende Punkterne i BFU og analyse Anvende trekanten for , at sikre vi kommer hele vejen rundt Tragtmodel Analyse Handleplan – mål - opfølgning Anvende genogram og netværkskort Udarbejde undersøgelsesplan Hvem skal inddrages
Supervision Metropol Supervision ICS superbrugere ? Supervision ICS teammøderne ? Lære brugen af magneter Lære brugen af teorier i analysen/Børnefaglig undersøgelse Værdien af supervision af faglige personer der kender metoden En udenfor organisationen
Tak for nu!