Elsker DU også at læse lektier?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Advertisements

LÆSNING.
Faglig læsning – en opgave for alle fag…
En læseindsats der virker!.
Faglig læsning i naturfagene
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Læringsstile og lektier
Læsning i alle fag Indhold: Forstår du, hvad du læser? Artikel fra: "DANSK”, Foleskolesektionen, medlemsblad 3, sep Skema over forståelsesstrategier,
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
LæseUdviklingsSkemaet
Generelle regler for brug af PowerPoints
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Velkommen Teknologi historie – 3. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: At arbejde Begrebsorienteret™ 3. Det er ikke (altid) dig der er.
Velkommen Teknologi historie – 1. Øvelsesgang
Engelbert H – og den sidste chance
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Taksonomisk mindmap i religion
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Gymnasielektionen screening i dansk
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
En kogebog Synopseprøven i dansk.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Bibliotek.dk For seniorer. Bibliotek.dk Hvad kan jeg bruge det til? Søge Finde Bestille.
Læsestrategier.
Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Et mærkeligt skib.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Undervisning i studiemetodik
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Illustration fra Bogen om kræft figur 3.1.a Figur 3.1. Første del. Kapitel om Kræft i Danmark.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Tekstens byggeklodser
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Skrivekursus 1.e ..
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
(før), Under og efter læsning
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Faglig læsning 1. Oversigt  Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning?  Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning?  Hvad er.
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Den analyserende Artikel
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
SRO SKRIV!.
Præsentationens transcript:

Elsker DU også at læse lektier? Læseheste?

Faglig læsning: Lektierne... Elev: Jeg læser historielektien grundigt igennem, men bagefter kan jeg ikke huske et ord af, hvad jeg har læst. Lærer: Hvad gør du så? Elev: Så læser jeg lektien én gang til - måske. Lærer: Hjælper det? Elev: Not! Faglig læsning: Lektierne...

Fra passiv læser  aktiv læser (=jeg gør noget for at forstå) Fra stereotyp læser  avanceret læser (= jeg gør det på forskellige måder) Har I forslag ?

Profil af den aktive læser Vælger læsehastighed Læser på, mellem og bag linjerne Bruger forståelses-strategier Forståelsesstrategier: Hvad man GØR for at FORSTÅ, når man læser Profil af den aktive læser

Øvelse: På, mellem og bag ”Liebhaverne” Hvad står der PÅ linjerne? Er der noget, som du ikke forstår, som står MELLEM linjerne? Har forfatteren undladt at skrive noget? Kan du bruge noget af din forhåndsviden til at forstå teksten bedre med (BAG linjerne)?

Forståelsesstrategier Før, under, efter: Skab overblik over teksten før læsning Se om ikke du har en slags forforståelse, før du læser. Kontroller din forståelse af det læste undervejs. Saml op på det du har læst Hvordan? Tips og tricks til lektielæsning

Før: Forforståelse/baggrundsviden Se på overskrifter, illustrationer, figurer, tabeller etc. i lektien Hvad kender du til emnet på forhånd? Har du kendskab til forfatteren, perioden, begreberne, ideologierne, genren?

Før: Find læseformålet Hvorfor skal jeg læse denne tekst? Hvad er det, jeg skal have ud af at læse den? Hvad skal jeg have fundet svar på? Hvor kan jeg finde svarene? TIP: Leg spørgejørgen med din lærer, når du får lektie for  så ved du bedre, hvad du skal læse efter.

Under og efter: Kontrollér din forståelse Understreg det centrale i teksten Del teksten ind i afsnit og giv afsnittene overskrifter Luk bogen og tænk lektien igennem. Har du forstået lektien? Forklar lektien på to linjer Skriv spørgsmål til det, du ikke har forstået Forklar et bevis – hvad bevises og hvordan? Skab overblik ved at tegne grafiske modeller: mindmap, kasser, tidslinjer, pile, lister med plusser og minusser osv.

Træning på biologilektie FØR: Orienter dig! Aktiver baggrundsviden Find læseformål og planlæg UNDER: Brug forskellige forståelsesstrategier under læsningen Tips og Tricks s. 2 EFTER: Kontrollér din forståelse og fasthold det læste vha. forståelsesstrategier som mindmaps etc. Træning på biologilektie

God lektielæsning 