4A: Att utmana yrkesrollen – ett danskt projekt Mads Gaml, udviklingskonsulent, Gentofte Bibliotekerne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
John.M.Nielsen Metode & Co.
Workshop almene boligdage
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Lederudvikling.
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Støttet af • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Gruppeudvikler konceptet v/ Thea Björklund Larsen.
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Uddannelsesparathed - hvad er det
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Det Sociale Kapitel
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Personligheden og selvet
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Den lærende organisation
Offentlige ledere i paradigmeskifter
Ledelse i forskellige retninger
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Klik på nummerne i den rigtige rækkefølge
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Inklusion og inkluderende processer
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. HVORDAN FAGPROFESSIONELLE PÅVIRKES AF NEDSKÆRINGER.
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Michel Kjeldsen. Praktiserende Læge og Praksiskoordinator.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Bachelorprojektvejledning?
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
SUF - gevinstrealisering
Innovation på Viden Djurs
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Tag snakken – bryd vanerne
Meningsskabelse som relationskompetence
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

4A: Att utmana yrkesrollen – ett danskt projekt Mads Gaml, udviklingskonsulent, Gentofte Bibliotekerne

Selvpræsentation  Mads Gaml  Udviklingskonsulent, Gentofte Bibliotekerne   Projekt- og forandringsledelse  Coaching  Udvikling af arbejdsgange og -områder  Kurser og temadage

Projektet: Hvordan bliver man en god formidler?  Et projektforløb afviklet på Gentofte Bibliotekerne i 2005  Seks møder: Tre i foråret og tre i efteråret  Ni deltagere (bibliotekarer) fra fem forskellige biblioteker  Projektet gennemført – samt udarbejdelse af metode - i samarbejde med lektor Michael René Kristiansson, Danmarks Biblioteksskolen

Projektets formål/syfte  At udvikle og afprøve metoder til formidling,  …der understøtter bibliotekerne i opgaven med at ændre fokus fra valg af materiale til fokus på formidling og brugerdialog

Problemet  Man er fanget i et krydspres mellem  …en uoverskuelig mængde informations-, materiale- og medieproduktion – som man i en eller anden udstrækning er forpligtet på at formidle – på den ene side  …og stadig mere krævende brugere/ borgere på den anden

Spørgsmålene 1. Kan og hvordan kan den nye komplekse formidlingssituation – som biblioteksansatte står over for at skulle håndtere – indfanges og beskrives? 2. Og hvordan kan situationen gøres begribelig i en biblioteksorganisatorisk kontekst, således at de biblioteksansatte reagerer på situationen og ikke ifølge traditionen?

Formidlingssituationen

Figur 1a: Bogsamling BøgerFormidlerLåner

Figur 1b: Bibliotekarisk formidling: Lukkede hylder BøgerBibliotekarBruger

Figur 1c: Bibliotekspolitik Biblioteks- bogen BibliotekarBorger SAMFUND ab

Figur 2a: Åbne hylder BøgerBruger Formidler c d e

Figur 2b: BøgerBruger Borger Formidler/ bibliotekar c d e SAMFUND

Figur 3: Bibliotekarisk formidling: Lov fra 2000: Udvidet materialeforpligtelse MaterialerBorger Bibliotekar /formidler f g h SAMFUND

Figur 4: Bibliotekarisk formidling: Bibliotek.dk MaterialerBruger Bibliotekar / formidler Bibliotek.dk ij k

Formidlingssituationen i en organisatorisk kontekst

Formidlingskompetence?  Formidlingskompetence under pres  Hvordan forankres formidlingskompetencen organisatorisk?  Er der behov for at forså formidlingskompetence på en radikal ny måde?  En ny rejse begynder…

Figur 7: Den klassiske organisation Strategisk niveau (Ledelse) Taktisk niveau (Afdeling/gruppe) Operationelt niveau (Medarbejder)

Spørgsmål  Det at være en god formidler – handler det kun om at oparbejde viden med udgangspunkt i processen omkring materialevalgsmøderne?  …samt den viden man henter på faglige kurser, gennem dialogen med brugerne mm.?

Materialevalgsmøderne  Fokus på materialerne (primært bøgerne)  Viden om materialerne  Formidlingskompetence i relation til materialerne  Hvad formidles?  Hvad forstås med udtrykket formidling?

Perspektivforskydning Med perspektivforskydning flyttes fokus til den position, som fungerer som vores udkigspost for oplevelse, forståelse og handling. Men når handlingerne ikke fører til de ønskede resultater er det nødvendigt at stoppe op, og udforske egne grundlæggende antagelser. (Gitta Haslebo, Erhvervspsykolog) – Fokus på materialerne – Fokus på brugerne – Fokus på biblioteket som samfundsinstitution – Fokus på forandring

Fokus på brugerne  Brugernes efterspørgsel  Brugernes informationsadfærd  Brugernes informationsbehov

Fokus på biblioteket  Biblioteket som arbejdsplads  Biblioteket som samfundsinstitution  Brugernes samfundsrelaterede informationsbehov  Den overordnede samfundsmæssige informationspolitik: Kultur, uddannelse, forskning, personlig dannelse (bildning), almen dannelse

Fokus på forandring  Materialeproduktionen  Brugernes efterspørgsel  Brugerens informationsadfærd  Brugernes samfundsmæssige informationsbehov  Biblioteket som institution  Biblioteket som organisation  Den overordnede informationspolitik

Figur 8: Den gode formidler Operationel viden Strategisk viden Den gode formidler Taktisk viden