Inspirationsdag ”Ungeindsatsen” Onsdag d. 9

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Et væksthus for børn og voksne
Fællesskab med mere perspektiv. • Forgængeren ”Fællesskab med perspektiv” startede i 2010 • Det nuværende projekt startede juni 2012 • Forankret hos.
Arbejdspladsudvikling
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Medborgerskab – på sporet
Forældremøde X årgang.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Når beboerne sætter dagsordenen
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Uddannelsesafklarende samtaler - hvordan er det gået? Mogens Bak Hansen, Arbejdsmarkedschef Jeanette Johansen, Teamleder Anders Ladegaard, Centerleder.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Omgangstone og kollegialitet
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Uddannelsesafklarende samtaler
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Uddannelse for udviklingshæmmede
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Den koordinerede ungeindsats
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Fællesskab med perspektiv. Et job for mandfolk Sjakkultur.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Præsentationens transcript:

Inspirationsdag ”Ungeindsatsen” Onsdag d. 9 Inspirationsdag ”Ungeindsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012 Thy uddannelsescenter Workshop A V. Helle Pramila Schmidt og Helle Bodil Holm Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Programmet for i dag: Hvad er projekt ”Ung på arbejdsmarkedet”? Hvor kom ideen fra? Hvem samarbejder vi med Projektet i dag Hvorfor lykkes det? Hvordan arbejder vi med anerkendende pædagogik i praksis? Hvem er de unge - hvordan møder vi de unge? Hvordan visiterer vi til projektet? Lærerens rolle Hvilke kompetencer kræves? Hvordan afklarer og opkvalificerer vi de unge? Indholdet i skoleperioderne Praktikperioderne Udslusning Hvordan samarbejde? Hvordan arbejder vi anerkendende med virksomhederne i praksis? Samarbejdsaftaler og samarbejdsmodeller Udfordringer og dilemmaer Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Hvad er projekt ”Ung på arbejdsmarkedet” Et 2-årigt projekt – sluttede i februar 2011 Finansieret af Arbejdsmarkedsstyrelsen Et samarbejde mellem Jobcenter Esbjerg og Psykiatricenter Vest, samt en række offentlige og private virksomheder Placeret på Social- og Sundhedsskolen i Esbjerg Projektet er i dag forankret på Social- og sundhedsskolen Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Hvorfor på Social- og Sundhedsskolen Esbjerg? Tidligere projekter i samarbejde med Esbjerg kommunes jobcenter Vi er ansat på skolen og kan lide at arbejde med mennesker med særlige behov Skolens ledelse og bestyrelse Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Organisering Der var nedsat en styregruppe, som mødtes halvårligt. Deltagerne i styregruppen bestod af: Projektkoordinatoren fra Jobcenter Esbjerg En leder fra Jobcenter Esbjerg Koordinatorerne fra SOSU En leder fra SOSU 2 medarbejdere fra Psykiatricenter Vest Børne- og ungeafdelingen. Evaluator Sekretær fra SOSU Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Projektets målgruppe og formål 18 til 30-årige kontanthjælpsmodtagere og ledige, som er psykisk sårbare og evt. er visiteret til et fleksjob. Det primære formål var, gennem den enkelte unges personlige udvikling, at opkvalificere og afklare den fremtidige tilknytning til arbejdsmarkedet. Det sekundære mål var at udvikle nye tværfaglige samarbejdsmodeller, der gør indsatsen smidig, sammenhængende og som er hurtig at effektuere. Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Organisering Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Organisering Visiteringen sker via Psykiatricenter Vest eller Jobcentret. De ”opdager” de unge og taler med de unge om projektet Der er udarbejdet en pjece om projektet, som de kan vise de unge og tale med dem om Det næste trin i visiteringen er, at der afholdes en samtale på Social- og Sundhedsskolen I projektperioden, var der tilknyttet en ekstern evaluator – Lone Leth -Nissen Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Projektet i dag Jobcentret besluttede at købe projektet fra april 2011 til april 2013 Gerne 12 ugers praktikker 15 pladser ”Buffer” i praktikperioden Psykiatrien ikke en del af styregruppen Ingen evaluator Fra projekt til forankring Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Hvad lykkes? 65 unge har været henvist til projektet gennem en to-årig periode. Den kvalitative effekt har været: At de unge har følt sig inkluderet i et fællesskab At de unge har turdet tage ansvar for eget liv At de unge er blevet personligt udviklet, afklaret og opkvalificeret Den kvantitative effekt har været: 20 %: Uddannelse, arbejde, fleksjob 20 %: Andre projekter, løntilskudsjob eller revalidering 18 %: ´ Egen´ handleplan 85 %: Psykiatrisk udredning Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Hvorfor lykkes det? Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre, uden han holder noget af dets liv i sin hånd. Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthed, man får til at visne, eller som man vækker, en lede man uddyber eller hæver. Men det kan også være forfærdende meget, så det simpelt hen står til den enkelte, om den andens liv lykkes eller ej ´ Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Udtalelser fra elever om den fysiske placering på skolen       ”Godt – man har vænnet sig til at være sammen med mange mennesker, når man starter på en uddannelse.”   ”Jeg synes, at det er godt at projektet ligger på sosu-skolen – man føler sig som en del af noget stort.”   ”Godt det er på en skole, så er man bare som en almindelig elev.” Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Det relationelle arbejde/anerkendende pædagogik Det relationelle arbejde er at anerkende og støtte den unge i et helhedsperspektiv - både når det lykkes, og når det ikke lykkes for den unge. Vores relation til den unge ophører først, når den unge er klar til uddannelse / arbejde, eller når ”stafetten” gives videre til en anden, som fortsætter samarbejdet med den unge. Der skal skabes en bæredygtig relation, som kan holde til utryghed og usikkerhed, som er en del af en forandringsproces. Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Vi skal sende smsér – også søndag! Hvad skal der til for at det lykkes – Vi skal ikke gøre det vi skal - men vi skal gøre det der skal til Vi skal vække dem Vi skal hente dem Vi skal sende smsér – også søndag! Vi skal have telefonen åben hele døgnet!!!!! Vi skal tro på dem Vi skal stille krav Vi skal blande os Vi skal stille nærgående spørgsmål Vi skal handle Vi sætter rammerne Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Holde af, holde ud, holde ved … Holde af, holde ud, holde ved ….. og blive ved - indtil stafetten kan gives videre til den unge selv, andre uddannelsesinstitutioner, behandlingssystemet, kontaktpersoner eller en anden. Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Hvem er de unge Mistillid til andre Lav selvtillid og lavt selvværd Veludviklet forsvarsværk Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Visitering – samarbejde med Jobcenter Esbjerg Infomøder på jobcentret - løbende Kontakt til projektkoordinator på jobcentret – tidspunkter til samtaler Rådgiverne kontakter os – laver en aftale Samtaler ca. 45 min. Vi kontakter de unge samt rådgiverne, og fortæller hvem der kan starte den kommende skoleperiode. Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Det første møde med den unge Formålet med samtalen er: (med udgangspunkt i et visitationsskema) At få oplysninger om den unges interesser og baggrund At skabe en relation At vi får afklaret, om den unge er målgruppen At den unge får kendskab til projektet At afklare, om den unge er motiveret At afklare om vi tror på, om projektet kan være med til at skabe forandringer for den unge Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Validationsgram Validt = Hvad der gør sig gældende og betyder noget for eleven Validationsgrammet er oprindeligt udtænkt af prof. Ishu Ishiyama – Motivationspædagogik. Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

1. Personlig robusthed: overblik og handlekraft Medarbejderkompetencer – eller hvad skal der til, når man arbejder på kanten?   Analysen peger på tre vigtige medarbejderkompetencer, når unge på kanten skal afklares og opkvalificeres med henblik på inklusion: 1. Personlig robusthed: overblik og handlekraft 2. Social kapital: netværksarbejde 3. Socialfaglig ballast: Uddannelse og praksis- erfaringer på det social- faglige felt. Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Dannelse og uddannelse Vi har erfaret at dannelse og uddannelse er en ligestillet proces På Emma Gad plan – hvordan sidder man på en stol Sociale spilleregler- sprog, respekt, splitting, mobning Udvikling af hverdagskompetencer – lave budget, madlavning Personlig dannelse – Hvem er jeg? Selvværd, diagnose kontra resten af mig Faglige kompetencer- hvordan lærer jeg bedst, hjælpemidler, realistisk uddannelse Kompetencer ift. at være på en arbejdsplads – mødetid, hygiejne, small talk Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Den kognitive tilgang Psykoedukation Social færdighedstræning Kognitiv optræning Mindfulness Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Den kognitive tilgang Situation: Du skal i praktik Du tænker: jeg duer ikke til at være sammen med andre mennesker Du bliver hjemme under dynen i dag Du bliver ked af det og nervøs Du får ondt i maven og hjertet banker hurtigt Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Mindfulness i praksis Teoretiske oplæg og praktiske øvelser - yoga og meditation. De unge har øvet sig i at fokusere og være til stede i nuet. Det har været grænseoverskridende   Generelt har de unge været positive og motiveret De fortæller, at de efterhånden oplevede en positiv forandring i forhold til af være i nuet, og være der med dét, der er. Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Skoleperioden Et klasse lokale – med egen indgang og thekøkken Skoleskema – mødetid: 9-13 Der er fem hovedtemaer: 1. ”At indgå i en gruppe” 2. ”At være aktiv på arbejdsmarkedet” 3. ”Sundhed” 4. ”Livets faser. 5. ”Dit samfund – dit valg” Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Fast indhold på skemaet: Første dag efter praktik – opsamling/skalering Modtagelse af nye kursister – hvem fortæller hvad Morgenmødet – morgenmad og nyheder fælles Klassekultur – hvad er vigtigt for os – for at vi kan lære os udvikle os i klassen Fravær – dags- og månedsfravær Motion ”Happy hour” – 3-5 gange ugentligt Ugen der gik - rundkreds Matematik og dansk Evaluering af perioden – ideer til næste periode Afslutning – navn – kursusbevis – udslusning Temaundervisning Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Praktikperiode Formål med praktikken. At de unge får kendskab til vilkårene, når man er aktiv på arbejdsmarkedet De kan afprøve forskellige arbejdsområder Der sættes fokus på personlige udviklingsområder Stabilitet 20 timer ugentligt – øges hvis muligt Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Forberedelse til praktik Kontaktlærersamtaler Drømme, ønsker – realistisk Find praktiksted – de gule sider Besøge praktiksted Praktikaftale Kontrakt med kontaktlærerne Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

I praktik Ved behov vækkes den unge Evt. hentes Daglig kontakt – sms, mobil, samtale Kontaktlæreren besøger den unge i praktikken Samarbejde med praktikstedet Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Netværk af praktikpladser: 12 håndværkere – maler, snedker, smede mm. 19 offentlige virksomheder – børnehaver, Sfo, ældrecenter, skole. 12 forretninger – dyrehandler, cafe, Fakta, tandlæge. 17 andre virksomheder – børnetandplejen, lagerarbejde, bibliotek, universitet, minkfarm, fotograf, rengøring, mm. Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Udslusning Når de unge er klar til udslusning af projektet og der er udarbejdet en handleplan, holder vi en afslutning for den unge i klassen. Vi sætter ”Afslutning” på skemaet og forsøger at gøre timerne værdifulde for den unge. Vi som koordinatorer, holder en tale ud fra den unges navn og udlevere et deltagerbevis. Det er vigtigt, at dagen bliver højtidelig, da det er en stor dag i den unges liv. Vi har fællesspisning og alle får mulighed for at få sagt farvel.   Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Eksempel på personlig ”navnetale”: M eget kreativ, morsom A nsvarlig, alvorlig L ivlig fantasi, lyststyret, lækker T ænksom, tavs, tosset, trofast E gen verden, evner Vi ønsker for dig, at dine drømme bliver til virkelighed! Held og lykke   ”Jeg stopper ikke på projektet før der har været afslutning for mig, og I har sagt noget om hvert eneste bogstave i mit navn.” Citat fra ung     Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Udslusning af projektet   Fælles møde med den unge og relevante samarbejdspartnere. Formålet med mødet er at give ”stafetten” videre til den nye ressourceperson og koordinator i den unges liv og dermed sikre overgangen fra projekt til næste fase i handleplanen. I samtalen udsluses den unge til job, uddannelse eller andet (behandlings)forløb)    Med udgangspunkt i den enkeltes unges behov har indhold og aktiviteter i udslusningsperioden været forskellige. Det har eksempelvis været samtaler på skolen, deltagelse i besøg hos lægen, kommunen, VUC, besvarelse af mails og sms mv. Støtte- kontaktpersonen kunne umiddelbart være et godt bud på en ”stafetholder”. Kommunen kan bevilge den unge et ugentligt antal timer til en støttekontaktperson. Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Samarbejde Kompetencekrav til medarbejdere, der arbejder på flere niveauer: Der peges på tre virkningsfulde trin:   1. Relation: Et systematisk relationsarbejde, når der skal udvikles nye fællesforpligtende samarbejdsmodeller. 2. Motivation: En indledende systematisk behovsanalyse er vigtig, før man inviterer til udvikling af nye samarbejdsfora. 3. Aktion: Systematisk tilrettelæggelse af tværsektorielle mødeaktiviteter, temadage m.m.   Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Samarbejde Flerfagligt arbejde: De forskellige fagpersoner arbejder ”parallelt” med de unges vanskeligheder, og arbejder uafhængigt af hinanden – ingen helhed. Tværfagligt samarbejde: Ansatte med forskellige uddannelser og arbejdsområder arbejder sammen på den samme opgave med hver deres specifikke faglighed som tilgangsvinkel. Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Tværfaglig temadag   Mødet tog udgangspunkt i følgende dilemmaer: Manglende ressourcepersoners deltagelse ved visitationssamtalen Visitering til psykiatrien sker gennem praktiserende læge Den unge skal til mange møder med det professionelle netværk i skoletiden Ventetid på møder og kontakt til det professionelle netværk Projektkoordinatorerne har ingen beslutningskompetence i forhold til den unges handleplan Hvem koordinerer de mange løse ender, når den unge eksempelvis går fra kontanthjælp til S.U. eller løn? Manglende ledelsesrepræsentant i styregruppen – fra Jobcenter Esbjerg Hvad har jobcentret brug for – skriftlighed? Hvordan inddrager vi psykiatrien i projektet? Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Visitering, roller, ansvarsområder og kompetencefordeling samt samarbejdsmodeller.    Det var et konstruktivt temadag, og det blev tydeligt, at alle havde det samme mål: ”At de unge skal opkvalificeres, og afklares i forhold til arbejdsmarkedet”, og at det krævede samarbejde på tværs – et tværfagligt samarbejde.   Vi blev også meget bevidste om, at vi havde forskellige rammer til at nå det fælles mål. Kunsten var at have fokus på de mange muligheder og ressourcer, der var hos de unge og de tre organisationer. Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Styregruppen Det er vigtigt i et konstruktivt samarbejde, at der grundlæggende arbejdes med udgangspunkt i fælles værdier. Dette kommer ikke af sig selv. Det skabes på baggrund af gode samarbejdsrelationer og forståelse for hinandens organisatoriske rammer. En af metoderne til at skabe en god relation i vores projekt og det gode samarbejde er styregruppen. Gruppen også en stor betydning for det relationelle arbejde på tværs af organisationerne. Det at etablere et refleksionsrum er en yderligere kvalificering af samarbejdet, hvor der ikke blot er fokus på den konkrete unge, men hvor vores forskellige faglige forforståelser også udfordres .   Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Udfordringer og dilemmaer At skabe accept af ubærligt udgangspunkt At vende umuligt til svært At hjælpe/støtte uden at tage over At udfordre uden at presse At undgå evig brandslukning At give slip uden at give op Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

Udfordringer og dilemmaer At kende sine egne og tilbuddets grænser Relationen ophører At fastholde motivation for behandling ved ventetid At rapportere udeblivelser At lave indberetning At håndtere egne følelser Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012

”7 grundingredienser”: Nøgleordene i ”opskriften” på det virkningsfulde sociale arbejde kan sammenfattes i   Relationsarbejde Fleksibilitet Tilgængelighed Vedholdenhed Tydelig rammesætning Medindflydelse Kærlighed, krav og konsekvens   Inspirationsdag: ”Unge-indsatsen” Onsdag d. 9. maj 2012