Onsdag: Leg, læring og læreplaner v. Elisabeth Folker

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Danehofskolens værdigrundlag
Kompetenceafklaring af børnene
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Anerkendende refleksion
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Erkendelsesteori: vidensmodel
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Er mit barn klar til skolestart ?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til Sprogpakken
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Introduktion til Sprogpakken
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Handicap, idræt og social deltagelse
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Mad, Måltider og Pædagogik
Videnskabsteori og faglige metoder
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Folkeskolereformen2014.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Inklusion med læring Hvilke navne??.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Program - ICDP International Childhood Development Program
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Lærings- og praksisfortælling
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
AKT på Dybbøl Skolen.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Dynamisk system teori - model
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Overlæge Poul Lundgaard Bak Komiteen for Sundhedsoplysning
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Onsdag: Leg, læring og læreplaner v. Elisabeth Folker

Program Onsdag: Vygotsky fortsat.. Virksomhedsteori Pause Videnskabsteori Spørgsmål til ekskursion Frokost Ekskursion Børnehuset i Hjortågade, kl. 12.30 – 14.00

Virksomhedsteori Blev udviklet af tre-kløveret i 1920 og 30`erne. Af Lev S. Vygotsky, Alexander Luria og Aleksej N. Leontjev. Danner sammen en kulturhistorisk skole: psykiske strukturer og de sociale og samfundsmæssige forhold. Hypotese: at det psykiske skal forstås i lyset af de sociale, historiske forhold, - de kulturhistoriske betingelser samt individets egen virksomhed.

(diskurser, eks. finanskrisen) Sammenhæng ml. ændringer i samfundsforhold og ændringer i det psykiske. (diskurser, eks. finanskrisen) Hvordan fortolker og forholder individerne sig til disse ændringer? Individet skaber selv ændringerne via egen virksomhed… Dialektik Det psykiske: perception, hukommelse og tænkning… kulturhistoriske betingelser: heraf kulturhistoriske skole..

Grundantagelse: ”at menneskets opgave i livet er at finde sig til rette i sin verden ved at forstå den og handle aktivt i den på en sådan måde, at man finder sin afbalancering mellem at tilpasse sig og skabende forandre denne”(S. Bröstrøm, 2004)

Barnet og virksomhedsteorien Barnet skaber sin læring og udvikling (psykologiske processer) via sin praktiske virksomhed (ex leg, projektarbejde osv). Pædagogens opgave at skabe kulturelle, kulturhistoriske forudsætninger for og at give støtte og vejledning til at barnet. via praktisk virksomhed forstår og dermed kan tilegne sig og konstruere omverdenen således de forstår og kan forandre den.

Barnet bruger symboler og tegn = mediering Når det taler Når det leger (roller, handling og genstande symboliseres) Når det bruger gester, visuelle tegn, skrift i luften. Når det tegner Kulturen medieres eller formidles til individet. Mennesket anvender redskaber hertil: tegn og symboler. Gennem brug og beherskelse af redskaber og tegn formidles kulturen og samtidig viden og færdigheder. Gør noget indre til noget ydre = virksomhed

Virksomhed, objektivering og tilegnelse Gennem barnets aktive virksomhed etablerer det en forbindelse til sine omgivelser. Vekselvirkning mellem barnet og omgivelserne. INDIVID…VIRKSOMHED….OMVERDEN Dialektisk forbundne overgange: tilegnelse og objektivering. Voksnes rolle: frihed på egne præmisser eller pædagogen skabe forbindelsen til omverden

Objektivering: gøre det indre til noget ydre; mulighed for at forstå sin læring; det lærer at lære. Giv barnet tid til at lære at lære. Hermed Tilegnelsen. Vygotsky mener at det er vigtigere at lære at tænke og lære at lære, end at ”tilegne” sig en ”korrekt” opfattelse af verden. Det vigtigste er ikke at børn tænker rigtigt men at de tænker. Tænkning under bestandig konstruktion og genkonstruktion.

NUZO (nærmeste udviklings zone) Periode eller parathed, hvor barnet viser interesse for at ville mestre nye opgaver og udfordringer, som det ikke kan klare på egen hånd. Alt hvad det voksne siger og (måske især) gør, har indflydelse på barnets dannelse, da det lærer og skaber egen udvikling igennem imitation. Pædagogik: tilpasning/frigørelse.

Imitation Børns leg: legen bliver en lærende og udviklende virksomhed. Kreativ imitation: når et mindre udviklet barn gør noget unikt, der overskrider dets aktuelle udvikling.

”Zonen for den aktuelle udvikling er, hvad barnet selv kan og allerede har lært, fx at trille en bold. Den nærmeste udvikling er, hvad barnet kan klare med støtte fra en voksen, fx lære at kaste med en bold, og den potentielle udvikling er barnets fremtidige udvikling, hvor barnet når sin øvre grænse fx at få bolden i en basketball-kurv” Bröstrøm, S. 2007.

opsummerende Legen får udviklende karakter: når pædagogen indgår i et aktivt forhold til barnet. Pædagogen skal indgå i en aktiv interaktion med barnet for at barnet derved kan tilegne sig og objektivere omverdenen. Virksomhedsteorien: aktiv pædagogrolle: dialektik: Voksne som imitationsmodel og barnets individuelle kreative deltagende tilegnelse = aktivt samspil med barnet. Walk and talk 10 min: hvad er pædagogens rolle ud fra en virksomhedsteoretisk vinkel?

Videnskabsteori: Kan vi overhoved vide noget? Er der en sand virkelighed? Eller er alle sandheder relative? Videnskabsteori er tanker om tanker, teori om teorier – og deres forhold til virkeligheden. Altså at al sandhed er ”sandheden” Videnskaben søger sandheden Videnskaben bevæger sig hele tiden fremad Videnskabelige sandheder er altid provisoriske = midlertidig

Videnskabsteori: Positivismen: ”at sådan er det”: ensidige domme. Fænomenologi: ”hvad er fænomenerne” Hvad er et æbletræ?. Lade undersøgelsen styre af det som faktisk foreligger. Undgå eller blive bevidste om fordomme og forforståelser. Fænomenologiske hovedpunkter: -Til sagen selv -Livsverden orienteret -Fordomsfrit Meleu-Ponty: at bevidstliggøre hændelse (hjerne og bevidsthed) igennem den sansende krop. Husserl m.m

”Forforståelse” Forforståelse påvirkes ofte af vore vurderinger Kan føre os på vildspor men uden kan vi slet ikke forstå. så er verden blot kaos som for den forudsætningsløse nyfødte Man socialiseres (i ethvert samfund) til en bestemt virkelighedsopfattelse. Der findes ingen ”rene fakta”. Alle i et samfund /kultur har til en vis grad samme forforståelse Vi socialiseres fra barnsben til en mere eller mindre fælles opfattelse

Observationer af børn: Hvilken forforståelse ligger bag? Kan der være tale om modoverføring? Ledeforeskelle (Åkerstrøm Andersen)? Er observatøren præget af sit samfund eller en gruppe, han tilhører?

Generelle observations teknikker: Foregår i feltet: (Vi studerer fænomenet i de sædvanelige omgivelser) Åbne eller skjulte: (undersøgelsepersonerne ved/ved ikke at de er genstand for en undersøgelse) Deltagende/ikke deltagende: (sætter vi en aktivitet i gang) Strukturerede/ikke strukturerede: (vi vælger på forhånd hvilket aktiviteter vi vil studere) Direkte eller indirekte: (direkte finder sted når de udforskede ved, at de bliver observeret og også er bekendt med formålet for observationen. Indirekte når formålet ikke er kendt for de observerede) (Andersen ”den skinbarlige vikelighed”, 2009)

Deltagende observationer Udbredt metode: muligt at beskrive: hvad der foregår, hvem og hvad er involveret, hvornår og hvor ting forekommer, hvordan de forekommer og hvorfor. Velegnet til at studere processer. Velegnet til feltstudier Kigger på sammenhængen=konteksten Kritik: vi finder det som vi leder efter…

Opsummerende videnskabsteori Hvad vi oplever er virkeligheden som den tager sig ud for os, i den konkrete situation (systemisk teori!) Ønske om et bestemt udfald kan præge aflæsningen af virkeligheden. Vi kender jo kun virkeligheden som den fremstår for os. Iagttagerens opmærksomhed kan være mere eller mindre bevidst.

Observation Børnehuset Hjortågade Konteksten (hvor er vi? Hvem er tilstede? Aldersgruppe o.a) Observation: LEG Hvilken slags leg (regel, rolle eller rammeleg?) Observer voksen-barn relation/barn-barn relation Barnets nærmeste udviklings zone (imitation, objektivering, tilegnelse)