Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
The Cape Cod Model.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Reglernes del 2: Når både mødes
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
- gennem Marte Meo metoden
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Mestring og relationsbehandling
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Specialpædagogisk massage
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Sygeplejerskeuddannelsen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Audiovisuel betydning
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Dansen omkring handicapbegrebet
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Acceptance and Commitment Therapy
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tilgivelse.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Meningsskabelse som relationskompetence
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst. Den gestaltterapeutiske diagnose Hanne Hostrup: Gestaltterapi 2. udgave 1. oplag. Hans Reitzels forlag 2009/ Karenn Nielsen En fænomenologisk analyse af de gestalt-formationsprocesser, der opstår i den terapeutiske kontakt. Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst. Den gestaltterapeutiske diagnose bygger på en analyse af, hvad klienten gør, når han gør, hvad han gør, og adskiller sig dermed fra den psykiatriske diagnose, der er interesseret i symptomer og sygdomshistorie. Den identificerer hvor og hvordan blokeringer opstår i kontaktprocessen.

Den gestaltterapeutiske diagnose Diagnosen stilles altid i forhold til en bestemt relation, en bestemt situation på en bestemt tid: kontakten mellem klient og terapeut er f.eks. forskellig ved første og sidste samtale, afhængig af kvaliteten af kontakt og deres relation i processen. Når terapien virker, vil kontakten ændre sig i terapien, og klienten vil vise flere sider af sig selv. Diagnosen bliver dermed dynamisk og viser sig ikke altid på samme måde. Nogle gange viser klienten mere eller mindre af forskellige kontaktafbrydelser, og kun i sjældne tilfælde viser klienten én og kun én. Diagnosen er med til at skabe et overblik over en klients kontaktkompetencer og sædvanlige måder at afbryde samarbejdet på, således at terapien kan fortsætte.

Den gestaltterapeutiske diagnose Formål: At bevare samarbejdet med klienten. Gestaltterapiens ”redskab” og sigte er kontakt, og behandlingen fungerer kun, hvis der dannes en relation mellem klient og terapeut. Relationen og samarbejdet kan kun opretholdes, hvis terapeuten tager hensyn til klientens kontaktadfærd. T. måde at opretholde samarbejdet med klienten på, er behandlingen, og den baserer sig på, at T. arbejder udfra den stillede fænomenologiske diagnosen Diagnosen er en støtte for terapeuten, så hun kan lægge fokus det rette sted i relationen med klienten, og udføre terapien konstruktivt og etisk forsvarligt. Diagnosen bygger på genkendelsen og forståelsen af kontaktmønstrenes dannelse og betydning i kontaktcirkelens faser.

Den gestaltterapeutiske diagnose T. stiller løbende en fænomenologisk kontakt og procesdiagnose, og må reagere i forhold til denne, så klienten kan profitere af det. T. lader sig påvirke af klienten, men imellem påvirkning og reaktion virker T. awareness proces som en sluse, der først tillader reaktioner, når de er vurderet ift. diagnosen. Når T. er vågen vil hun kunne vurdere hvilke indskydelser det vil være hensigtsmæssigt at give plads i kontakten, og hvilke hun skal holde tilbage. Spørgsmål som T. må stille sig selv: Hvordan kan jeg både være ærlig, livfuld og kontaktfuld, sortere i mine spontane reaktioner uden at være uægte og selvundertrykkende. Hvordan kan jeg være hele mig og hjælpe klienten til at være hele sig?

Den gestaltterapeutiske diagnose T. sidder ikke neutralt og observerer klienten, men har en slags dobbeltbevidsthed, der både er vågen og analyserende overfor det indhold, der bringes på bane og måden det gøres på. T. er i stand til at opleve og registrere sammenhængen mellem proces og indhold. Sammenhængen giver oplysninger om kontaktkapacitet, awareness-proces og selvstøttesystem. Kontaktkapacitet: Før-kontakt, fuld-kontakt og efter-kontakt undersøges. Bliver klienten i før-kontakt? Er klienten ”svær at komme af med? Kan klienten udtrykke vrede direkte eller kun indirekte?. Kan klienten føle empati, med sig selv og andre? Er klienten livfuld, urolig eller stivnet, deprimeret eller overfladisk i kontakten? T. opmærksom på sin egen reaktion, og forstår den ift. sin viden om kontaktafbrydelser og kontaktkompetencer

Den gestaltterapeutiske diagnose Awareness- processen: T. undersøger i hvilke awareness-zoner, der opstår blokeringer, og hvordan de opstår? Kan klienten opleve sine egne reaktioner på sansepåvirkninger? Hvordan påvirker det klientens forestillinger, følelser og tanker? Er der misforhold i ”sendetiden” fra de forskellige zoner? Hvad er klientens forståelse af det? Selvstøtte- systemet: T. lægger mærke til, om klienten bruger den oplevede organisering til at støtte sig selv eller om klienten ikke anvender oplevelserne til selvstøtte. Er klienten styret indefra eller udefra? Kan klienten række ud efter hjælp eller bliver hun panisk, dissocierende, tilbagetrukket og lukker af for sansninger, når hun er presset eller…?

Den gestaltterapeutiske diagnose T. søger efter den mening dette kontaktmønster har for klienten. Det er klientens ”måde” at møde verden på, og denne måde har en funktion og en mening. T. forsøger ikke at fjerne kontaktfænomenerne, men at interessere sig for dem, undersøge i hvilken kontekst de er opstået, og hvordan de bliver vedligeholdt. Undersøge forholdet mellem forgrund og baggrund og meningen vil står frem. Det giver klienten mulighed for, at forholde sig til den, og træffe nye valg. Klienten og terapeutens kontakt er redskabet, som viser sig ved spejling, væren med og skabe passende ”rystelser”, som viser karakteren og konsekvensen af klienten ”mønster” T. er interesseret i og har fokus på, hvordan klienten reagerer på samspillet. Når selvreguleringsprocessen begynder at fungere, falder diagnosen væk og en ny fase kan begynde med valg og bevidsthed. Hanne Hostrup: Gestaltterapi 2. udgave 1. oplag. Hans Reitzels forlag 2009/ Karenn Nielsen