Nordenskov Skoles implementering af

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
LEAN Akademy.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
5 IT-didaktiske principper
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Medborgerskab – på sporet
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Forældremøde X årgang.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Jeg støtter barnet ved:
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
15. maj 2012Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Relationer – børn imellem
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Vedbæk Skole Møde med kontaktforældrene og Skolebestyrelsens årsberetning for maj 2010.
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Den inkluderende skole
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Gruppeudviklingssamtaler
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Hvorfor dette initiativ?
Resultatet af miljøundersøgelsen Forældre. 27 familier svarede For hvert udsagn bedes du svare, i hvor høj grad udsagnet passer på en skala fra 1 til.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Indhold, indsatser, implementering
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Præsentation af forårs-sfo
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Stormøde d. 9. juni 2010 Ledelsens årsberetning og kig i krystalkuglen.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Nordenskov Skoles implementering af LP-modellen - Et værktøj baseret på viden Et værktøj med indbygget mulighed for værditilvækst Implementeringsseminar Middelfart d 7.12.2009 1

Implementering af nye arbejdsformer Opmærksomhed på skolens kulturer Det nye skal give Værditilvækst Mening LP er et værktøj, der virker fint sammen med andre værktøjer Hvad gør vi allerede? Hvad virker? I KVIS så vi at adfærd blev større. 20 års samarbejde med Thomas Nordahl.OH var med til at evaluere de 14 skoler som pilotskoler.. Der så OH skinnerne til fremtiden…. Implementeringsseminar Middelfart d 7.12.2009 2

Skolepolitikken/pæd. aftalestyring Skoleudvikling 2006-09 Teamsamarbejde Helhedsskolen lærer/pædagogsamarbejde Værdihuset Danner grundlaget for: Elevplaner Gameplaner Læringsmiljøer og Sundhed IT udvikling Læselæseplan, natur-teknik udvikling Skolepolitikken/pæd. aftalestyring IT implementering Forældresamarbejde – forældreværdihus Trivselspolitik – brobygning/overlevering - bhv,- teams – Næsbjerg LP- modellen Implementeringsseminar Middelfart d 7.12.2009

Ledelsesmæssige udfordringer Vær tilstede Fysisk – deltag i forløbet, både aktivt og fra sidelinien Støt og bak op – anerkend modstand som en mulighed for forandring Opfølgning Sæt LP-modellen på Teamsamtaler, Pæd. råd mv. så der hele tiden er fokus på LP-modellen og kontinuitet I KVIS så vi at adfærd blev større. 20 års samarbejde med Thomas Nordahl.OH var med til at evaluere de 14 skoler som pilotskoler.. Der så OH skinnerne til fremtiden…. Implementeringsseminar Middelfart d 7.12.2009 4

Giv tid, giv tid.. Tid til udfyldelse af afdækningsskemaer Tid til forandring Tid til forankring Tid til implementering Gentagelse kan fremme forståelsen I KVIS så vi at adfærd blev større. 20 års samarbejde med Thomas Nordahl.OH var med til at evaluere de 14 skoler som pilotskoler.. Der så OH skinnerne til fremtiden…. Implementeringsseminar Middelfart d 7.12.2009 5

LP-modellen er lykkedes hos os – rigtigt godt endda Vi tænker ikke børn med problemer, men børn i problemer I relationerne mellem mennesker er den korteste vej et smil I ethvert system, organisation eller gruppe, er der noget, der fungerer!!!! Sproget, vi bruger, skaber vores virkelighed Ord skaber mening Vi har fokus på skolekulturudvikling Implementeringsseminar Middelfart d 7.12.2009 6

LP-modellen er lykkedes hos os – rigtigt godt endda Stor inddragelse af de skjulte klassekammerater, forældrene, f.eks. via Fyraftensmøder med forældre Modellen har givet og giver mening som et brugbart redskab i hverdagen Vi ved, de voksne på skolen også er én af de opretholdende faktorer, der kan arbejdes med Vi har en trivselspolitik frem for en mobbepolitik Vi har bygget værdihuse Se evt. www.nordenskovskole.dk under retningsliner Bitten Eilenberg, skoleleder på Nordenskov Skole Implementeringsseminar Middelfart d 7.12.2009 7