Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012 Blue ocean strategy Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Strategiske revolutioner? Eksisterende Produkt Nyt Nyt Marked Eksisterende Eksisterende + 10 Mega muligheder Nye små muligheder Udfyld tomme felter www.mindbiz.dk
De røde og de blå oceaner Benhård konkurrence Veldefinerede kendte spilleregler Varer og ydelser mere og mere ens Tendens til kun at konkurrere på kvalitet og pris Uudnyttet marked Konkurrence irrelevant, da spillets regler endnu ikke er fastlagte Differentiering af varer og ydelser og gode indtjeningsmuligheder samtidigt
Strategi for forskellige oceaner Strategi for røde oceaner Strategi for blå oceaner Konkurrer på eksisterende marked Skab marked uden konkurrence Slå konkurrenterne Gør konkurrencen irrelevant Udnyt eksisterende efterspørgsel Skab og fasthold ny efterspørgsel Foretag værdi/omkostningsafvejning Bryd med værdi/omkostnings-afvejningen Ret hele virksomhedens system af aktiviteter ind på det strategiske valg mellem differentiering eller lave omkostninger Ret hele en virksomheds system af aktiviteter ind på at gå efter differentiering og lave omkostninger samtidigt
Værdi-innovation Omkostninger Værdi innovation Kundeværdi
Værdifaktorer Pris Design Individuelle løsninger Leveringshastighed Sortiment Garanti og serviceydelser Certificeringer, awards, forbrugertests Hvad kigger kunder efter? www.mindbiz.dk 6
Firefaset handlingsramme Ny værdi-kurve NED-PRIORI-TER SKAB OP-PRIORI-TER FJERN
Seks veje til blå oceaner Udforske andre industrier Kigge de andre strategiske grupper Kigge i tid og trends Seks veje til blå oceaner Flytte emotionelt og funktionelt Andre købergrupper Komplementære produkter og ydelser www.mindbiz.dk
Strategilærredet - Nintendo Wii www.mindbiz.dk
Bevægelse
Nye målgrupper
Strategilærredet – yellow tail Høj Dyre vine Hverdagsvine Lav Pris TV-markeds-føring Vingårdens prestige og historie Vinsortiment Let at vælge Let at drikke Brug af ønologisk terminologi Modning Vin- kompleksitet Sjov og eventyr
Let at drikke
Let at vælge
Sjov og eventyr
Business to business Nogle eksempler?
Den overbevisende pointe Southwest Airlines: ”Med flyets hastighed til samme pris som med bil – når som helst du har brug for det”.
Evidens og kritik Evidens Tæt samarbejde med INSEAD Research i såvel private som offentlige organisationer Undersøgelse af 108 virksomheders nylancerede produkter Analyse af 150 strategiske træk for i perioden 1880-2000 Kritik Strategien holder ikke i praksis og eksemplerne er held. Blue Ocean findes slet ikke. Alle virksomheder befinder på de røde ocean, hvor der findes konkurrenter. Det er for satset at differentiere så voldsomt. Det kan sjældent betale sig at opfinde noget nyt. Ofte er det en bedre forretning at være ”fast second”
En Blue Ocean proces der virker Udforskning konkretisering Dataarbejde Implementering Afklaring med ledelsen Ide- udvik-ling Strategi-messe Validering og valg Workshop 1 Ledelse Workshop 2 Mellemledere Medarbejdere Workshop 3 Mellemledere Medarbejder Eksterne Workshop 4 Ledelse www.mindbiz.dk
De tre centrale krav til en Blue Ocean - strategi Fokus Divergens Overbevisende pointe www.mindbiz.dk
Strategisk rækkefølge Nytteværdi for kunden Overkommelig pris Omkostningsmål = god fortjeneste Accept i organisationen www.mindbiz.dk
“Den der hverken er kold eller varm, han er en modbydelighed” Søren Kierkegaard, Afsluttende Uvidenskabeligt Efterskrift www.mindbiz.dk