Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Virtuel medarbejder eller konsulent
10 Konkurrencesituation
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
4 Strategisk planlægning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Head Lean Netværks-gruppe.
Marketingplanlægning
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Venedig – PID konference
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Udbud på velfærdsområdet -   ?
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Med blik for at bruge markedets, virksomhedernes og samfundets bevægelse - Region Midtjyllands initiativ.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Markedsvurdering.
Innovation af forretningsmodellen: Én vej til en grønnere virksomhed Af Tanja Bisgaard Horsens den 29. november 2012
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling, 20. november 2002 Indledning ved Lone Møller Sørensen, direktør for By og Byg.
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Workshop den 4. november 2009 Jørgen Kroer og Thomas A. Rasmussen
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
Cloud i det offentlige - der sker faktisk noget!
10. Virksomhedens indtægter
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Markedsandele Rolf og Jonas.
Business to Business På den JYSKe måde…...
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Af: Jonatan W & Line Stryander
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Business cases.
mens animationen kører afprøve andet design
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
LYDBANKEN - NEXT LEVEL… Konceptudviklingsprocessen Vision Blue Ocean Strategy Alternativ vision Diskussion af konceptudviklingsprocessen og refleksioner.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
1. CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
Pris som handlingsparameter
Parametermix - pris afsætning.
Branding afsætning.
Introduktion til Blue Ocean Strategy
10 Konkurrencesituation
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentationens transcript:

Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012 Blue ocean strategy Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012

Strategiske revolutioner? Eksisterende Produkt Nyt Nyt Marked Eksisterende Eksisterende + 10 Mega muligheder Nye små muligheder Udfyld tomme felter www.mindbiz.dk

De røde og de blå oceaner Benhård konkurrence Veldefinerede kendte spilleregler Varer og ydelser mere og mere ens Tendens til kun at konkurrere på kvalitet og pris Uudnyttet marked Konkurrence irrelevant, da spillets regler endnu ikke er fastlagte Differentiering af varer og ydelser og gode indtjeningsmuligheder samtidigt

Strategi for forskellige oceaner Strategi for røde oceaner Strategi for blå oceaner Konkurrer på eksisterende marked Skab marked uden konkurrence Slå konkurrenterne Gør konkurrencen irrelevant Udnyt eksisterende efterspørgsel Skab og fasthold ny efterspørgsel Foretag værdi/omkostningsafvejning Bryd med værdi/omkostnings-afvejningen Ret hele virksomhedens system af aktiviteter ind på det strategiske valg mellem differentiering eller lave omkostninger Ret hele en virksomheds system af aktiviteter ind på at gå efter differentiering og lave omkostninger samtidigt

Værdi-innovation Omkostninger Værdi innovation Kundeværdi

Værdifaktorer Pris Design Individuelle løsninger Leveringshastighed Sortiment Garanti og serviceydelser Certificeringer, awards, forbrugertests Hvad kigger kunder efter? www.mindbiz.dk 6

Firefaset handlingsramme Ny værdi-kurve NED-PRIORI-TER SKAB OP-PRIORI-TER FJERN

Seks veje til blå oceaner Udforske andre industrier Kigge de andre strategiske grupper Kigge i tid og trends Seks veje til blå oceaner Flytte emotionelt og funktionelt Andre købergrupper Komplementære produkter og ydelser www.mindbiz.dk

Strategilærredet - Nintendo Wii www.mindbiz.dk

Bevægelse

Nye målgrupper

Strategilærredet – yellow tail Høj Dyre vine Hverdagsvine Lav Pris TV-markeds-føring Vingårdens prestige og historie Vinsortiment Let at vælge Let at drikke Brug af ønologisk terminologi Modning Vin- kompleksitet Sjov og eventyr

Let at drikke

Let at vælge

Sjov og eventyr

Business to business Nogle eksempler?

Den overbevisende pointe Southwest Airlines: ”Med flyets hastighed til samme pris som med bil – når som helst du har brug for det”.

Evidens og kritik Evidens Tæt samarbejde med INSEAD Research i såvel private som offentlige organisationer Undersøgelse af 108 virksomheders nylancerede produkter Analyse af 150 strategiske træk for i perioden 1880-2000 Kritik Strategien holder ikke i praksis og eksemplerne er held. Blue Ocean findes slet ikke. Alle virksomheder befinder på de røde ocean, hvor der findes konkurrenter. Det er for satset at differentiere så voldsomt. Det kan sjældent betale sig at opfinde noget nyt. Ofte er det en bedre forretning at være ”fast second”

En Blue Ocean proces der virker Udforskning konkretisering Dataarbejde Implementering Afklaring med ledelsen Ide- udvik-ling Strategi-messe Validering og valg Workshop 1 Ledelse Workshop 2 Mellemledere Medarbejdere Workshop 3 Mellemledere Medarbejder Eksterne Workshop 4 Ledelse www.mindbiz.dk

De tre centrale krav til en Blue Ocean - strategi Fokus Divergens Overbevisende pointe www.mindbiz.dk

Strategisk rækkefølge Nytteværdi for kunden Overkommelig pris Omkostningsmål = god fortjeneste Accept i organisationen www.mindbiz.dk

“Den der hverken er kold eller varm, han er en modbydelighed” Søren Kierkegaard, Afsluttende Uvidenskabeligt Efterskrift www.mindbiz.dk