Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Roskilde Tekniske Skole
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Strukturer velegnet til…
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Ide-magneten.
Å.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Careerhub Den Kreative Platform
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Fagdidaktisk kursus i religion
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Workshop Sund By Netværket
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Øvelser til DREAM fasen
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Præsentationens transcript:

Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Kreativ præsentation Find sammen med en person, der har samme farve sko. Præsenter jer ud fra det billede, I har fået udleveret. Vi demonstrerer ;=) En kreativ indledning virker på relationsdannelsen og kan fokusere og kanalisere energi - en god investering i indledningen til undervisningen, selvom det ikke er direkte relevant i forhold til formålet med undervisningen. ”Man må lege sig i gang..” ”Legen skal være neutral, enkel, let at deltage i og sjov” (Tom Bjerregaard 2007 s. 128,/129).

Mennesket er vanetænker – det er der ikke noget mystisk i – men når vi vil bryde med vanetænkning, skal der gøres noget andet end, hvad vi plejer….. Det er her ideudviklingsmetoder kan indtænkes

Den kreative platform – didaktik Søren Hansen og Christian Byrge 03-04-2017 Den kreative platform – didaktik Søren Hansen og Christian Byrge Den Kreative Platform fremmer kreativ tænkning både gennem måden at arbejde og være sammen på samt gennem træning i horisontal tænkning, som betyder at gå på tværs af faglige, sociale og kulturelle grænser i sin anvendelse af viden. Den skaber øget fokusering og koncentration i klassen. Den bringer eleverne sammen i en skabende (kreativ) proces, hvor de opdager at de allerede ved det meste - de mangler bare at få struktur og begreber på deres viden. Denne struktur og disse begreber findes i fagene. Derfor skal ALT , ned i mindste detalje være forberedt og gjort klart inden man går i gang med undervisningen. Det skabende nærvær er ikke muligt, hvis man undervejs bliver nødt til at stoppe op p.g.a. praktiske problemer Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Principper formuleret til elever 03-04-2017 Principper formuleret til elever Parallel tænkning - ”vi har vores opmærksomhed samme sted” Opgavefokus - ”vi koncentrerer os om opgaven” Ingen bedømmelse - ”vi siger ikke godt eller skidt” –  forbudt! Vidensmangfoldighed - ”sammen ved vi mange forskellige ting – også selvom skolen ikke har lært os det endnu” ( Kilde: ”Du og din familie i Balonga – Den kreative Platform” af Ann-Merete Iversen og Anni Stavnskær Pedersen, www.ffe-ye.dk/grundskolen/.../balonga-den-kreative-platform.aspx) Lærerens rolle. Retningsgivende feedback Ingen bedømmelse Sætter rammer for skabende nærvær Lytter og anerkender elevernes proces Tør befinde sig i kaos Holder under… Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Forløb: Forberedelsen Den røde løber Udfordringen præsenteres Idegenerering Idesortering idekonkretisering Blå løber Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Udfordringen præsenteres: 03-04-2017 Udfordringen præsenteres: Obs. udfordringen skal omformuleres til eleverne Udfordringen er det, eleverne skal arbejde med/ opgaven de skal løse og ideudvikle på.. For formulering af udfordringen se step 1 i 6 steps til innovativ didaktik. Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

OM IDÉUDVIKLINGSPROCESSEN Du skal bruge noget at skrive på – f.eks. Post-it-notes 1 kuglepen 1 idé pr. seddel

Den røde løber Den Røde Løber udgør et sæt af øvelser (3D cases) som opstart på en proces på Den Kreative Platform. Den er MEGET vigtig fordi den afstedkommer et mentalt og fysisk skift i læringsmiljøet for både lærer og elever. Den Røde Løber er et ritual der giver deltagerne tilladelse til at være sammen om et forløb, hvor der kun fokuseres på opgaven og hvor der ingen bedømmelse er – hverken ris eller ros.

Yes, jeg har lavet en fejl! 03-04-2017 Yes, jeg har lavet en fejl! Rejs jer Find sammen med en, der har samme hårfarve som dig selv Klap 1-2-3 Husk at fejre fejlene Se følgende hjemmeside for en demonstration af øvelsen :http://www.uva.aau.dk/.

PLANLÆG EN FEST 03-04-2017 Find sammen med en, der har den samme håndtemperatur som dig selv I skal nu planlægge en fest sammen. For at få ideer til det, får I stimulikort Dem skal I kigge på når I går i gang – men først når I går i gang. Hvis I kommer til at kigge før I går i gang kan I bytte med en anden I skal skiftes til at finde på noget, I skal lave til festen. I kigger på kortet og tager det øverste ord og bruger det til at planlægge festen med. Makker 2 fortsætter ved at sige ja- og til det makker 1 har foreslået Vi viser lige hvordan. Den med det lyseste hår starter Se følgende hjemmeside for downloades af ordkort:http://www.uva.aau.dk/.

VI GÅR I GANG…

Udfordringen – igen: Obs. udfordringen skal omformuleres til eleverne? De ideer I genererer på platformen kan betragtes som input til denne udfordring… Udfodri

Tøm hjernen: Noter (eller tegn) alle de ideer, du umiddelbart kan komme i tanker om Bare skriv løs…. Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

03-04-2017 Eksperter Demonstre: Hvordan vil Morten Olsen løse jeres udfordring?

03-04-2017 Eksperter Hvis en Frankl havde jeres udfordring – hvilke ideer ville hun/han få Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Eksperter

Eksperter: Luk øjnene Tænk på en person, der sidst har gjort et stort indtryk på dig Hvad ville han/hun foreslå i forhold til jeres udfordring? Åbn øjnene Skriv de ideer ned, du fik… Anni Stavnskær & Ann-Merete Iversen UCN

IDEUDVIKLING Hvis en general havde jeres udfordring – hvilke ideer ville hun/han få? 19

Ting mødes: Tag en ting i posen 03-04-2017 Ting mødes: Tag en ting i posen Find sammen med en makker, der har samme højde som dig selv Kig på de to ting I har – I skal nu sammen opfinde nye ting, der er en kombination af de to ting, I har Vi viser lige hvordan Værsgo! Dette kræver en pose med tilfældigt valgte genstande. Der skal være 1 genstand pr. elev. Demonstrer inden du går igang. Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Ting mødes- udfordringen: Tag en ting i posen/behold den ting, du har Find sammen med en makker, der har samme længde pegefinger, som du har Kig på de to ting I har – I skal nu sammen udvikle en løsning på jeres udfordring, der inddrager de to ting, I har Vi viser lige hvordan Værsgo! Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Noter Tag plads igen Noter eventuelle ideer, der er opstået i denne runde …….. Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

IDÉUDVIKLING – ANVENDELSE AF BILLEDER Træk et billedkort (KIE-Box’en, billed-lotteri, dialoogle-kort) Anvend et billede ad gangen Brug billedet til at få ideer til at arbejde med udfordringen… Hvis du ser på billedet, hvilke idéer giver det dig i forhold til din udfordring? Hvis nej – tag et nyt kort i bunken på bordet Anni Stavnskær & Ann-Merete Iversen UCN 23

Ordkort Tag et ordkort på bordet 03-04-2017 Ordkort Tag et ordkort på bordet Kig på ordene på kortet – giver ordene ideer til et undervisningsforløb? Hvis ja – noter Hvis nej – tag et nyt Vi viser lige hvordan Ordkort findes på hjemmesiden: http://www.uva.aau.dk/. Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Dogmeregler: Elever og lærere er alle kun 8 centimeter høje Hvordan ser løsningen af udfordringen så ud? notér Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

03-04-2017 Den blå løber På samme måde som der er brug for en Rød Løber til at komme op på Den Kreative Platform er der brug for en Blå Løber til at komme ned igen. Den Blå Løber er et ritual der minder deltagerne om, at nu er de tilbage i en verden, hvor man må forvente bedømmelse, både af sig selv og det man laver. Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

idesortering Du skal nu finde en arbejdsstation, hvor du kan danne et overblik over dine ideer Se på ideerne Vælg nu den eller de ideer du har lyst til at gennemføre i praksis (måske en kombination af et par stykker der kan forenes) Placer ideen/ideerne midt på et A3-ark Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Give gaver Find en makker, der har samme farve trøje som dig selv 03-04-2017 Give gaver Find en makker, der har samme farve trøje som dig selv I skal nu give hinanden gaver Modtageren bestemmer selv hvad gaven indeholder I skiftes til at give hinanden gaver til klokken ringer Vi viser lige hvordan Værsgo! Se på følgende hjemmeside for en demonstration af denne øvelse:http://www.uva.aau.dk/. Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Idekortet - prototyping Tag dit A3-ark med ud på gulvet Find et sted at sidde overfor hinanden (kan gennemføres i par eller små grupper) I skal nu give hinanden sparring på jeres respektive ideer – den, der har de største hænder får sparring på sin ide først Sæt et tidsrum af til hver person Tegn og noter sparring på A3-arket; idekortet Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Mapping… Vi skal danne et overblik over hvilke ideer, der er opstået Så – alle har ”en tur i elevatoren” – det vil sige 1-2 minut til at præsentere den/de rå ideer Hvilket ”landskab af ideer” træder frem? Kan de kategoriseres/kombineres? Med eleverne kan dette gøres i random grupper – så præsentationen ikke bliver for lang Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen

Tak for i dag…  Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen