Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
v/ Tom Steffensen Lektor, UCSJ
Digital læremiddelkompetence i fagene
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Digitalisering og medialisering
Foredrag for Dansklærerforeningens seminariesektion
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Fra tekstanalyse til kontekstanalyse Forskningsprogram for medier og it i læringsperspektiv Thomas Illum Hansen Videncenterleder, ph.d. Læremiddel.dk –
Didaktisk design – digitale medier den
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Faglig læsning i fremmedsprogsfagene
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Reality-tv – konstrueret virkelighed
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Mediepædagogik og didaktik
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
Mål og metoder i filmpædagogisk arbejde. Den filmpædagogiske trekant.
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Kreativt Læringsrum Elina Maslo
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Digitalisering og medialisering
Dannelse og kompetencer
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Læremiddeltjek Nordborg Dorthe Carlsen
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Feedback – fra et elevperspektiv
Digital dannelse i dansk
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
Projekt: Koncept til formidling
Præsentationens transcript:

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus Udviklingsarbejder i læreruddannelsen Sølystskolen, N.Kochs Skole, Odder Kommune Didaktisk perspektiv på it og læringsmiljø: computeren som et funktionelt læremiddel (Hansen 2010) Mål: at udvikle relevante kompetencer hos eleverne i et moderne informationssamfund Generaliseringer udledt af praksiserfaringer Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Nogle udfordringer for skolens praksis PISA 2009: Læsning og håndtering af elektroniske tekster Skærmlæsning Informationssøgning ansigtsløs kommunikation Samarbejde i netværk Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus Multimodalitetsbegrebet Løvland (2010): tekster der kombinerer meningsskabende enheder på forskellig måde Kress (2010): The world told (den temporale afkodning)  the world shown (rummets logik og den simultane afkodning) Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Svar vi kan kigge efter: New London Group: New literacies Kompetencetilgang (DeSeCo) Principper for it-didaktisk design (Bundsgaard) Autentisk kommunikation Faglighed, ikke aktivisme Børn lærer i sociale relationer Udnytte nye organiseringsformer Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Digitaliseringen i skolen? Odder-projektet: iPads til alle skoleelever Mål: kommunikativ kompetence, interkulturel kompetence samt bedre inklusion og motivation Udfordringer: Udvikle adækvat didaktik (påvirke fortællingen!) Lærernes ejerskab til læremidlet Indhold: Bliver det forlagenes eller lærernes fagdidaktik? Læsning af e-bøger Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Læsning af e-Bøger på iPad E-bøger (på iPad) er multimodale (Jensen 2011) Design af læsning: Skrifttype, størrelse, retning, farve (betydningen af udseendet) Valg af bog/bibliotekskultur i det virtuelle? Skellet ml. litteratur- og medieundervisning mindskes Større motivation hos svage læsere Mulighed for at inddrage elevernes livsverdener Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus Konsekvenser for læreruddannelsen: En ny faglighed i skolen kræver udviklingen af en ny didaktik i læreruddannelsen Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Nye udfordringer for den studerende i læreruddannelsen Udvikle didaktisk refleksion (især hvorfor-spørgsmålet!) Udvikle undervisning Nye udfordringer for den studerende i læreruddannelsen Arbejde med digitale læremidler (analyse, produktion integration) Organisere egen viden og dele med andre/ arbejde i netværk Udvikle relevante kompetencer, fx: Kommunikationskritisk kompetence, gennem egen produktion Arbejde med nye didaktikker: Elektronisk læsning Multimodalitet Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus Eksempler på it-didaktisk design i læreruddannelsen… Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus Fokus på: autentisk kommunikation Faglige mål (retorik) Læring i praksisfællesskabet Undervisningens organisering Refleksion over de multimodale aspekter og muligheder Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Sirene (2009) En multimodal tekst i litteraturundervisningen Fokus på multimodalitet og læsning Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus Et Plug’n Play-album med musik, mangategninger, traditionel tekst, community/sociale medier! Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Interaktive assistenter Fokus på didaktisk refleksion Et eksempel: Udviklet af 2. årsstuderende (it-læremiddel som mål) Anvendt af 1. årsstuderende (it-læremiddel som middel)  To slags læring samt feedback Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus Blog – praktikkens blyant? Fagligt mål: didaktisk refleksion og analytisk kompetence autentisk kommunikation og undervisningens organisering Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus Netundervisning Hvad stiller vi op? Vision: Det digitaliserede dialogiske rum Eksempel: Blicher i cyberspace Fokus på Faglige mål: tekstanalyse autentisk kommunikation undervisningens organisering netværkskompetence Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Nye udfordringer for den studerende i læreruddannelsen Udvikle didaktisk refleksion (især hvorfor-spørgsmålet!) Udvikle undervisning Nye udfordringer for den studerende i læreruddannelsen Arbejde med digitale læremidler (analyse, produktion integration) Organisere egen viden og dele med andre/ arbejde i netværk Udvikle relevante kompetencer, fx: Kommunikationskritisk kompetence, gennem egen produktion Arbejde med nye didaktikker: Elektronisk læsning Multimodalitet Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus Det er læreruddannelsens udfordring Og så fordi det er sjovt! Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus Referencer: Bundsgaard, J., E. T. Christiansen, S.H. Flament, T. Hanghøj, R.F. Lorentzen, K. Monrad, B. Poulsen og H. Rørbech (2009): Kompetencer i dansk, København: Gyldendal Bundsgaard, J., Misfeldt, M., Hetmar, V. (2011): ”Hvad skal der ske i skolen? Et bud på en prototypisk situationsorienteret curriculum-logik” (in press) Hansen, Thomas Illum (2010): ”It og medier i et læremiddelperspektiv” in: Tidsskriftet Kvan 86 Jensen, Morten (2011): Læseoplevelse på iPad, eksamensopgave, DPU Kress, Gunther (2003): Literacy in the New Media Age Kress, Gunther (2010): Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication, Routledge Lorentzen, Rasmus Fink (2011): ”Genrefornyelse i ungdomslitteraturen – Kompetencer og multimodale tekster” in: Henkel, A.G. et al.: Stjernebilleder 3, København: Dansklærerforeningens Forlag Maagerø, E., Tønnessen, E. S. (red.)(2009): At læse i alle fag, Aarhus: Klim  Mejding, J. (2011): PISA 2009, bind 3 – Læsning af elektroniske tekster, Kbh: DPU, Aarhus Universitet  New London Group (1996):”A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures”, Harvard Educational Review, Vol. 66, nr. 1 Thorlacius, Lisbet (2004): ”Visuel kommunikation på www” in: Digitale verdener – de nye mediers æstetik og design, Gyldendal www.rasmus-fink-lorentzen.dk Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus