Jens Jørgen Hansen Videncenterleder, UC Syd

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Digitalisering og medialisering
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
VEJLEDNING OMKRING LÆREMIDLER –
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Undervisningsplanlægning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Danskfaget – beholder eller genstand?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Læremidler i praktikken
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Vt-9 kursus program 2. møde
Dansen omkring handicapbegrebet
Forskningsperspektiver på læremidler
Læremidler som tekster – tekster i læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Teori, metodologi og metode
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
”Giv læreren en stemme”
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Videnskabsteori & metode
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Humanistisk sundhedsforskning
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
SKABELON.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Jens Jørgen Hansen Videncenterleder, UC Syd jjh@ucsyd.dk Danskfaget - mellem forskningsviden og professionsviden Hvad karakteriserer forskerens og lærerens tilgang til danskfaget - og kan man karakterisere bestemte vidensformer i relation til dette spørgsmål? Jens Jørgen Hansen Videncenterleder, UC Syd jjh@ucsyd.dk

Intro I Dag har jeg været med den lille Klasse ude at se hvor Blomsterne gror. Vi rørte ikke Planterne på den Tur. Vi begynder med at være ærbødige over for Blomsterne, og hvorfor ikke vise en Mælkebøtte lige saa meget Respekt som en Minister? Jeg har da heller ikke endnu ladet den lille Klasse skille Blomster ad og tælle støvdragere. Jeg ved ikke hvor den Daarskab kommer fra at man skal begynde med at skære Blomsterne itu og tælle Kønsorganer. Systematikreligion! Nej, først lærer vi dem at kende på det de har klædt sig i og staar og viser frem. Og saa faar de Navne. Blomsterne skal som alle Ting der betyder noget gro i selve sproget og være levende der, komme vort Liv ved, før vi spiller lærde, før vi spiller Videnskab. (Hansen 1955, 145).

Funktionssystemer Moderne samfund er karakteriseret ved uddifferentiering af opgaver i forskellige funktionssystemer: det politiske system, retssystemet, uddannelsessystemet Funktionssystemer kigger på verden på bestemte måder – eller gennem såkaldte medier: Videnskaben kigger på verden gennem mediet sandhed, erhvervslivet kigger på verden gennem mediet profit, det politiske system kigger på verden gennem mediet magt (hvad er der for flertal for og hvad er der ikke) og uddannelsessystemet kigger på verden gennem mediet den lærende/eleven   Funktionssystemer bestemmer sig selv i forhold til sig selv og danner sit eget billede af omverdenen med henblik på at reducere kompleksitet og på at kunne operere. Omverdenen er altid mere kompleks end systemet.

Videnskab og Uddannelse Funktion system Ydelse Kode Medie Program Videnskab At frem- bringe ny viden At med- dele om Sand/falsk Sandhed Teori og metoder Uddannelse Formidling    ------------ Karriere- selektion At under- vise   At selek- tere Formiddelbar/ikke formiddelbar viden ---------------------- God/dårlig præstation Den læren- de ----------- des præsta- tion Didaktiske teorier, læse- og undervis- ningsplaner --------------------- Eksamen, prøver, test

Tilgange til pædagogisk forskning Grundforskning: formulering af nye principper for fx tekstpædagogik, tekstlæsning, sprogpædagogik, som kan komme til at fungere som programmer eller principper for den pædagogiske praksis Ex Gardners teori om mange intelligenser, Qvortrups vidensformer, Fjords ”Ny kritik” mv. Empirisk forskning: Udgangspunkt i den pædagogiske praksis forsøg med nye metoder eller nye typer læremidler og dermed er optaget af at afdække hvilke effekter disse har eller skabe evidens om, hvilke der er bedst. Ex Borstrøms et. al 1999 ”Sådan lærer børn bedst at læse”

Forskningsviden - Professionsviden Institutionelle vilkår Forudsætter en åben, uforudsigelig fremtid med flere problemer end løsninger Er optaget af at skabe ny og generaliserbar viden, forklare og forstå – producerer også usikkerhed EX: Hvordan lærer børn bedst at læse? (Borstrøm et. al 1999) ”Søren og Mette” er ”særligt effektivt i forbindelse med læsetilegnelsen” – men kan man slutte sig fra læsebogens kvalitet til pædagogisk kvalitet? Rolleasymmetrien: Undervisningens formål iscenesættes af læreren, men succes afhænger af elevernes selektioner, der kan konditionere lærerens performance Den gode intention: eksplicitering af undervisningens formål + sigte efter at eleven kan forholde sig – balanceret kompleksitetsforøgelse. Interaktion: Undervisning er karakteriseret ved interaktion – gensidig iagttagelse. tjener til at fokusere på, fastholde og udfolde undervisningens temaer muliggør en fortrolig omgang med ikke-viden.

Forskningsviden - Professionsviden Anvendelse Kan anvendes direkte, logisk og problemløst. De sproglige principper og læseteoretiske design kan adapteres af forlagene i udviklingen af nye læsesystemer Intention om udviklings- eller forandringsprocesser: fra syg til rask – fra uuddannet til uddannet – der kun realiseres i en social praksis. Derfor usikkerhed ved succes: patienten dør, eleven dumper til eksamen Metoder Teknisk rationalitet En situation betragtes udefra gennem en teoretisk optik (validitets- og reliabilitetskriterier) viden om midlers effekt teori kan foreskrive praksis Bestemte kriterier for analyse (hyppige ord, lydrette ord, ordlængde, sætningslængde, omfang af læsetekst mv) Praktisk erfaring kan ikke transformere den praktiske vidensform til teknik, forstået som procedure eller metode enhver situation er unik, men kan ses i lyset af ens erfaringer med tidligere situationer effekter kan ikke transporteres rundt i det pædagogiske system, fordi man hverken kan neutralisere læreren eller eleven

Forskningsviden - Professionsviden Sikkerhed Legitimeret af videnskabelige principper (teknisk rationel tilgang) Legitimeret af erfaring og gennemprøvede rutiner Formidling Faglig formidling: overføre den viden man har. Benytter en viden, man ikke underviser i eller overfører: ”Eleverne i folkeskolen undervises ikke i og med litteratur, for at de skal blive litteraturmagistre” Fælles Mål i dansk Den professionelle handling beskrives ofte som en form for tavs viden, som er situeret i handling – den professionelle kan gør noget uden at kunne eksplicitere eller gøre rede for denne kunnen

Forskningsviden - Professionsviden Genstandsfelt Afgrænsede, definerede situationer eller objekter – med forskeren på analytisk og observerende afstand til praksis. Et socialt forhold. I det man forholder sig til noget (fx en elev), forholder man sig også til hvordan det andet, eleven forholder sig. Eleven kan selvforholde. Succeskriterier Hvad er sandt Hvad virker i praksis? En lærebog er en brugsting og må bedømmes som sådan. Hvilke muligheder giver den i de undervisningsmæssige sammenhænge, den indgår i? Analyser af lærebøger, der glemmer dette perspektiv, har meget begrænset pædagogisk værdi. (Schnack 1995, 216)

Undersøgelsesdesign – læremidlers funktionalitet Læremidlets design: Vidensaspekter, undervisningsaspekter, læringsaspekter Didaktisk rum: Læreres didaktiske iscenesættelse læremidlet Undervisningsrum: Læremidlets funktion i praksis under bestemte rammefaktorer Refleksionsrum: Lærere/elevers vurdering og evaluering af læremidlet

Pædagogisk funktionalitet som generelle kriterier brugervenlighed i betydning let at bruge og let at forstå at læremidlets didaktiske blik, dvs. forestillinger om fagsyn (hvorfor), fagindhold (hvad) og metoder (hvordan) svarer til lærerens didaktiske blik   at læremidlet understøtter klasserummets logik og de pædagogiske opgaver som ligger i den pædagogiske interaktion – læreren kan handle med læremidlet at læremidlet understøttes af de undervisningsmæssige rammefaktorer og den organisatoriske kontekst