LÆSNING på Ahlmann - Skolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
En læseindsats der virker!.
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Præsentation af materialer på personalemøde
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Bevidst undervisning i billeder
Når lærere samarbejder med forældre
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Informationsaften Aftenens program:
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Trivselsgrupper for forældre
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forandringsteori Skørping Skole
Kladde til informationsdias
Forældremøde X årgang.
Engelsborgskolens Kompetencecenter
LÆSEHJØRNET I BLOK A.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Videndeling og ledelse
Mentorgruppen Baggrund for mentorgruppens arbejde
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Faglig fordybelse i indskolingen
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Folkeskolereformen på vores skole
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Folkeskolereform 2014.
Souschef Britta Thomsen Matematikvejleder Stine Dunkan
Katastrofen – årsager og konsekvenser
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
Den forebyggende indsats
Sunds skole Evaluering
Evaluering og undervisning - en kultur
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Vores fælles fremtidige opgave med gråzoneelever……… ”Hvordan vil du fremover indtænke ”gråzoneelever” i din undervisning”? Hvordan ser du din egen rolle.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Læsning.
AKT på Dybbøl Skolen.
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Lærere og team arbejder videre
Åbent hus Skolens navn Dato.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Hvilken betydning har en faglig handlingsplan for mit barn?
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Hvilken betydning har en faglig handlingsplan for mit barn?
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

LÆSNING på Ahlmann - Skolen EN HANDLEPLAN

STATUS Hvad gør vi i øjeblikket i forhold til læsning? Information på hjemmesiden Gode ideer på personaleintra Og hvad vil vi gerne fortsætte med fremover?

HVORDAN HOLDER VI GRYDEN I KOG? Handleplan for faglig læsning på Ahlmann Læsning er ikke længere kun en sag for dansklærerne, men noget der involverer lærere i alle skolens fag. Læsning er en sag for alle fag. Alle klassens lærere er derfor ansvarlige for at arbejde med læsning, skrivning og læse- og skriverelaterede aktiviteter i undervisningen

HANDLEPLAN FOR FAGLIG LÆSNING Forskningen viser at… for at få en klasse til at arbejde med læsning af tekster på en velorganiseret måde kræver det, at der er en rød tråd i hele klasseteamets arbejde

ROLLER OG ANSVARSOMRÅDER Styregruppens rolle Ledelsens rolle Læsevejlederens rolle Teamets rolle Den enkelte faglærer

ROLLER OG ANSVARSOMRÅDER STYREGRUPPEN (TR, læsevejlederne og MBA) Udarbejder en handleplan for implementeringen af faglig læsning i alle fag Afholder 2 møder i løbet af skoleåret, hvor vi drøfter, hvordan det går og koordinerer indsatsen  

LEDELSENS ROLLE Koordinere indsatsen med læsning og sørge for, at vi holder kursen mod de mål, vi har sat os Komme på besøg i klasserne og se, hvordan der arbejdes med faglig læsning i de forskellige fag Deltage i teammøder med fokus på bl.a. faglig læsning, hvor teamet fortæller om de indgåede aftaler og gør rede for valg af metoder og alle lærere i teamet fortæller om de erfaringer, de gør sig med de undervisningsmodeller og – strukturer, de har aftalt at bruge

LÆSEVEJLEDERENS ROLLE OG ANSVARSOMRÅDER Rådgive og vejlede skolens lærere om læseprocessen og om valg af materialer Læsevejlederen skal støtte og vejlede kollegaerne. Holde oplæg for lærerne på lærermøder – præsentere praksiseksempler med modeller, lærerne kan arbejde ud fra, når eleverne skal læse faglige tekster

Læsning på Ahlmann-Skolen Læselyst Faglig læsning Læseprøver Ordblindhed - screening og individuel testning af elever

LÆSEVEJLEDEREN Deltagelse i forældremøder: Læsevejlederne deltager i årgangsforældremødet på 1. årgang og på 4. årgang. På 1. årgang holder læsevejlederen oplæg om, hvordan børn lærer at læse og hvordan forældrene kan hjælpe børnene med læsning derhjemme På 4. årgang holder læsevejlederen oplæg om, hvordan eleverne bevarer motivationen for at læse og hvordan forældrene kan støtte op om arbejdet

Hjælp dit barn med læseforståelse

FORÆLDREINFORMATION

GODE LINK

GODE RÅD

SÆT TURBO PÅ FAGLIG LÆSNING SÆT DET I SYSTEM I TEAMET!

KLASSETEAMET Den enkelte lærer i teamet har ansvar for, at der bliver arbejdet med de læseteknikker og modeller, som klasseteamet har valgt, der skal være fokus på. Det er vigtigt, at teamet har fælles fodslag ved valg af teknikker og modeller På skoleårets første klasseteammøde aftales det, hvordan alle klassens lærere bedst muligt støtter op om elevernes læseindlæring, og hvordan de vil arbejde med læsning i fagene. Teamet sender aftalerne til læsevejlederen og ledelsen.