Folkeuniversitetet - 2. april 2008 OPLEVELSESØKONOMI Finn Frandsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Forretningsudvikling og Urmennesker
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
Borgernes barrierer for brug af IT
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Den nye rolle for design
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Der er penge i kommunikation
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
TURISMANIA? OPLEVELSESØKONOMI, TURISME OG ÅRHUS
Sponsorater/Reklamer
Crossmedia – medier på tværs Dan Pedersen ITU
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Hvad kendetegner en god kommerciel oplevelse?
Anders Hoffman, Ph.d. Kreativ direktør, FORA Brugerdreven innovation i den danske modeindustri.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kultur- og branchestudier
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
SEO PÅ AU.
Den kreative by - kun for den kreative klasse ? Dorte Skot-Hansen Center for Kulturpolitiske Studier, DB Oslo d. 30. november 2007.
AFSÆTNING B – Schønberg
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.

1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
Oplevelsesdesign (på biblioteker)
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Hvad skete der egentlig med corporate branding?
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Hvad er oplevelsesøkonomi?
Bachelorprojekt Forår 2017
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Præsentationens transcript:

OPLEVELSESØKONOMI www.kommunikationsforum.dk/Finn-Frandsen Folkeuniversitetet - 2. april 2008 OPLEVELSESØKONOMI www.kommunikationsforum.dk/Finn-Frandsen Finn Frandsen Center for Virksomhedskommunikation

Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Store forventninger! The age of experience Experience is everything. And never have so many experiences been available. Do you have the urge to fly a MIG 21 at twice the speed of sound? No problem, pick up a voucher at your local retailer. How about undertaking a James Bond mission and, in the process, getting the weapons training and gadgets? Just drop into the UK retail chain WH Smith and buy a gift certificate. Perhaps you would like to share a kitchen with a celebrity chef? That too is just a phone call away. These adventures and many more are now available to consumers. But it is not just a retailing phenomenon. The same thing is happening in every sector of the economy Kilde: Smith & Wheeler: Managing the Customer Experience (2002)

Program Indledning Oplevelse - et nyt buzz word? Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Program Indledning Oplevelse - et nyt buzz word? Den amerikanske version af oplevelsesøkonomien/samfundet ”En måde at sælge på” Oplevelsestypologi De danske versioner af oplevelsesøkonomien/samfundet ”Noget, man sælger” Hedonistisk psykologi Den franske version af oplevelsesøkonomien/samfundet ”Noget helt andet?” Det hypermoderne samfund Afslutning: på vej mod et ”oplevelseshelvede”?

Center for Virksomhedskommunikation Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Center for Virksomhedskommunikation Oprettet den 1. november 2001 ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Vi forsker i corporate communication eller strategisk integreret kommunikation, markedskommunikation, public relations, forandringskommunikation, krisekommunikation, intern kommunikation, ”strategiske samtaler”, diskursiv organisationsudvikling mv. Og oplevelsesøkonomi/marketing - fra en kommunikativ vinkel! Bemanding: 18 forskere Gå hjem-møder: employer branding (7. maj) Nyhedsbrev: Corp Comm News (International) www.asb.dk/research/centresteams/centres/corpcom

Alle taler om oplevelser... Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Alle taler om oplevelser... - hvis man spørger Google (dansk/engelsk): Oplevelsesøkonomi (47.500/129.000) Oplevelsesindustri (25.300/952.000) Oplevelseskommunikation (417/1.290) Oplevelsesmarketing (356/187.000) Oplevelsesbranchen (1.630)

... og alle arbejde med oplevelser! Folkeuniversitetet - 2. april 2008 ... og alle arbejde med oplevelser! Center for Experience Economy, Creative Industries and Technologies (ExCITe) (Aalborg Universitet) Center for Turisme og Oplevelsesindustri Center for Oplevelsesøkonomi (Rambøll Management) Dansk Oplevelsesøkonomi (Dream Company A/S) European Centre for Experience Economy Digital Urban Living Nye centre og forskningsprojekter er på vej...

De kloge hoveder snakker om oplevelser... Folkeuniversitetet - 2. april 2008 De kloge hoveder snakker om oplevelser... Den kreative klasse (USA) Richard Florida: The Rise of the Creative Class (2002) IFF: Creative Man Oplevelsesøkonomi ”på amerikansk” Joseph Pine og James Gilmore: The Experience Economy (1999) Oplevelsesøkonomi ”på dansk” Jacob Lund et al.: Følelsesfabrikken (2005) Det hypermoderne samfund (Frankrig) Lipovetsky, Aubert, Ascher World Economic Forum: ”The Creative Imperative” (2006)

... og der kommer et hav af bøger om emnet! Folkeuniversitetet - 2. april 2008 ... og der kommer et hav af bøger om emnet! J.M. Lund og andre: Følelsesfabrikken: Oplevelsesøkonomi på dansk (2005) C. Jantzen & J.F. Jensen (red.): Oplevelser: Koblinger og transformationer (2006) C. Jantzen & T. Arendt Rasmussen (red.): Oplevelsesøkonomi: Vinkler på forbrug (2007) C. Jantzen & T. Arendt Rasmussen (red.): Forbrugssituationer: Perspektiver på oplevelsesøkonomi (2007) J.O. Bærenholdt & J. Sundbo (red.): Oplevelsesøkonomi: Produktion, forbrug, kultur (2007)

Oplevelsesøkonomien ”på amerikansk” Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Oplevelsesøkonomien ”på amerikansk” Joseph Pine et James Gilmore: ”Welcome to the Experience Economy” - artikel i Harvard Business Review The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage (1999) Definition af oplevelse Ikke kun underholdning, men også: ”eatertainment”, ”shoppertainment”, ”entertailing”... ”Companies stage an experience whenever they engage customers, connecting with them in a personal, memorable way” (p. 3)

Oplevelsesøkonomiens opkomst Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Oplevelsesøkonomiens opkomst Kaffe som eksempel: hvor meget vil vi betale for det, vi får? Kaffebønner: prisen? En pose formalet kaffe hos Føtex: prisen? En kop kaffe, som indtages på en almindelig café: prisen? En kop kaffe, som indtages hos Starbucks i New York, Baresso i Århus eller Café Florian på Markuspladsen i Venedig: prisen? I øvrigt: www.kaffeklubben.net (kaffen som nyt mikroprodukt)

Oplevelse som ny tilbudskategori Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Oplevelse som ny tilbudskategori Uddrage råvarer (konkurrenceposition: udifferentieret - markedspris) Fremstille produkter (konkurrenceposition: udifferentieret - markedspris) Levere serviceydelser (konkurrenceposition: differentieret - højere pris) Iscenesætte oplevelser (konkurrenceposition: meget differentieret - høj pris)

”Kaffekrigen” i Danmark Folkeuniversitetet - 2. april 2008 ”Kaffekrigen” i Danmark Oplevelsesøkonomiens opkomst giver nye konkurrencevilkår: På den ene side:”coffee to go” hos f.eks. Baresso bliver mere og mere populært - hvad der har betydet faldende salg af kaffe i supermarkederne På den anden side: producenter af kaffe og kaffemaskiner (f.eks. Senseo), som går sammen om at skabe den samme oplevelse i hjemmet - for at øge salget af kaffe i supermarkederne

Oplevelsestypologi - ifølge Pine & Gilmore Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Oplevelsestypologi - ifølge Pine & Gilmore Svag (Absorption) Entertainment Educational Deltagelse Svag Stærk (passiv) (aktiv) Esthetic Escapist Relation Stærk (Immersion)

Entertainment Passiv deltagelse Svag relation Eksempler: Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Entertainment Passiv deltagelse Svag relation Eksempler: At se tv (f.eks. ”X Factor” på DR1) Andre eksempler?

Estheticism Passiv deltagelse Stærk relation Eksempler: Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Estheticism Passiv deltagelse Stærk relation Eksempler: At gå på museum (f.eks. ”De Ni Rum” på Aros) Andre eksempler?

Education Aktiv deltagelse Svag relation Eksempler: Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Education Aktiv deltagelse Svag relation Eksempler: At lære (fysisk med kroppen eller mentalt med bevidstheden), f.eks. edutainment hos Bamboola, i San Jose, Californien Andre eksempler?

Escape Aktiv deltagelse Stærk relation Eksempler: ”Naturlige steder” Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Escape Aktiv deltagelse Stærk relation Eksempler: ”Naturlige steder” Temaparker (Pine & Gilmore kritiserer Disney for at være ”fake fake” i stedet for ”real fake”) Ekstrem sport Internettet Andre eksempler?

Typologien kan også anvendes til andre ting... Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Typologien kan også anvendes til andre ting... De fire grundtyper af oplevelser kan anvendes som fire parametre i design af oplevelser (produkt) Eksempel: Kattegatcenteret i Grenå Hvad har centeret gjort? Og har de gjort det godt nok? Kritik: Pine & Gilmores typologi forbliver meget grovkornet

Oplevelsesøkonomien ”på dansk” (1) Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Oplevelsesøkonomien ”på dansk” (1) Jakob M. Lund et al.: Følelsesfabrikken - oplevelsesøkonomien på dansk (2005) Hvad er en oplevelse? En oplevelse: Har noget at gøre med følelser Handler om at blive engageret i noget Er ikke kun et spørgsmål om underholdning Bygger på nogle bestemte dimensioner for oplevelsesværdi (nyhedsværdi, uforudsigelighed, personligt engagement mv.) Er noget, som kan (gen)fortælles (Følelsesfabrikken: ”den fortællende organisering af et erfaringsmateriale”)

Hvad er oplevelsesøkonomi? En mangfoldighed! Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Hvad er oplevelsesøkonomi? En mangfoldighed! Otte perspektiver (fra den danske debat): Den erindringsbærende begivenhed Den store enkeltstående oplevelse Identitetsskabelse Individet skaber identitet via sit forbrug Selvrealisering og fællesskab At skabe rammer, hvor det sociale kan udspille sig Underholdning Fra teateret til forbrugets ”teater” (f.eks. shopping)

Hvad er oplevelsesøkonomi? En mangfoldighed! Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Hvad er oplevelsesøkonomi? En mangfoldighed! 5) Den kreative klasse Det Radikale Venstre Dagbladet Politiken Storytelling Rolf Jensen og Drømmesamfundet (1999) Merværdi i produkter og serviceydelser Pine & Gilmore (1999) Fokus på produktionssiden Den politiske sektorbetegnelse Regeringens publikation Danmark i kultur - og oplevelsesøkonomien - 5 nye skridt på vejen (2003)

To grundopfattelser aftegner sig Folkeuniversitetet - 2. april 2008 To grundopfattelser aftegner sig Oplevelsesøkonomi = det, som kan sælges (bestemte brancher, hvor oplevelsen er selve forretningsideen og eksistensgrundlaget) Regeringens referenceramme Oplevelsesøkonomi = måden, som der sælges på (markedsføring af et produkt eller en serviceydelse) Pine & Gilmores referenceramme De kreative industriers dobbelte mulighed: At sælge ”oplevelse” At sælge ”oplevelse af oplevelse”

Oplevelsesøkonomien ”på dansk” (2) Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Oplevelsesøkonomien ”på dansk” (2) Christian Jantzen & Jens F. Jensen (red.). Oplevelser: Koblinger og transformationer (2006) Hvad er en oplevelse? Kritik af oplevelsesøkonomerne og deres omformning af alle oplevelser til usædvanlige og mindeværdige oplevelser (”peak experiences”)

To grunddefinitioner aftegner sig Folkeuniversitetet - 2. april 2008 To grunddefinitioner aftegner sig En definition, som er forankret i livsfilosofien Et normativt oplevelsesbegreb Romantikken Den ekstatiske oplevelse, som opliver En definition, som er forankret i psykologien Et deskriptivt oplevelsesbegreb Den hedonistiske psykologi: fokus på subjektiv velvære ”Den proces, hvor sanselige indtryk bearbejdes, så de får en subjektiv mening og danner erfaringer, hvilket kan blive retningsgivende for præferencer og forbrugsvaner”

Oplevelsens struktur Tre lag: Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Oplevelsens struktur Tre lag: De emotionelle og sanselige indtryk, som subjektet får i sin direkte omgang med og deltagelse i objektverdenen De evalueringer, som det oplevende individ former ud fra de emotionelle og sanselige indtryk, hvilket giver indtrykkene sammenhæng og retning De vaner og rutiner, som det oplevende individ danner i takt med, at han eller hun oplever både dette og hint

Oplevelsesøkonomien ”på fransk” Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Oplevelsesøkonomien ”på fransk” François Ascher: La société hypermoderne (20052) Gilles Lipovetsky : Les temps hypermodernes (2004) Nicole Aubert (éd.) : L’individu hypermoderne (sektion : « Le consommateur hypermoderne ») (2004) Gilles Lipovetsky: La société d’hyperconsommation (2006)

Fra det postmoderne til det hypermoderne Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Fra det postmoderne til det hypermoderne Postmodernitet: Slutningen af 1970’erne To pejlemærker: de « store fortællingers” fald (Lyotard) og individualiseringen Et mere forskelligartet, mere fakultativt samfund, der er mindre tynget af forventninger til fremtiden En første negerende modernitet Den tidlige organisering: nutiden (”présentisme”) Hypermodernitet: Slutningen af 1990’erne To pejlemærker: en ny følelse af usikkerhed: et risikosamfund (Beck) og hyperforandring En anden integrerende modernitet Ny tidslig organisering: nutiden... men også fortiden og fremtiden

Fra det postmoderne til det hypermoderne Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Fra det postmoderne til det hypermoderne Postmodernitet: Nydende Tilhænger af ubunden frihed (ibertaire) Et individ, der er cool Et fleksibelt individ Slogan: « Nyd hæmningsløst !» Hypermodernitet: Et mere modent og ansvarligt individ Etik Konkurrencedygtighed Reguleringer styret af visdom Professionel succes Slogan: « Vær altid bange!  »

Hypermoderne forbrug og forbrugere Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Hypermoderne forbrug og forbrugere Postmoderne forbrug: Livsstil Forbrugets symbolske værdi Forbruget er organiseret omkring nogle store « brands » Forbrugets distingverende værdi Hypermoderne forbrug: Forbrugets emotionelle værdi Forbruget « erstatter ikke noget, bringer ikke trøst for noget, men har kun værdi i sig selv som skaber af følelsesmæssige oplevelser »

Lipovetsky: kritik af Bourdieus sociologi Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Lipovetsky: kritik af Bourdieus sociologi Pierre Bourdieu: La distinction (1979) De sociale distinktioners logik (klassekamp, hierarkisk rivalisering) Den « gode smag » (kollektivt perspektiv - imitation) Gilles Lipovetsky: Les temps hypermodernes (2004) Et fænomen som moden (« l’éphémère ») kan godt studeres uden for klassekampen Subjektivering af smagen (individuelt perspektiv - innovation)

Ny tidslig organisering Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Ny tidslig organisering Nutid Fremtid Fortid Vintage-bølgen eller New Tradition (inden for produkter) Interessen for virksomhedshistorie De mange nye museer De mange jubilæer ”Une frénésie patrimoniale et commémorative” Fortiden er ikke længere en model, som skal efterlignes (aftraditionalisering) Fortiden forfører os - men på en æstetisk, følelsesmæssig og legende måde

Hyperforbrug Homo consumericus: forbrugets tre tidsaldre Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Hyperforbrug Homo consumericus: forbrugets tre tidsaldre Masseforbruget Det ostentatoriske forbrug Veblen - den kritiske sociologi Ikke alle har adgang til det samme Det emotionelle forbrug Demokratisering: alle har adgang til det samme Oplevelsesøkonomien Den ”paradoksale lykke” Større valgfrihed for ”le consom-acteur”, men også større bundethed til markedet Større lykke (homo optionis), men også større ulykke (stress, anoreksi osv.)

På vej mod et ”oplevelseshelvede”? Folkeuniversitetet - 2. april 2008 På vej mod et ”oplevelseshelvede”? Når oplevelsesmarketing bliver til en afsender-iscenesat ”oplevelsespakke”, som forbrugerne bare skal modtage - uden egentlig inddragelse Når en hvilken som helst forbrugssituation gøres til en iscenesat oplevelsessituation, hvor man skal vælge? Oplevelsestræthed? Fascinationstab? En ny trend: no-nonsense-samfundet???

Kontakt Finn Frandsen Center for Virksomhedskommunikation Folkeuniversitetet - 2. april 2008 Kontakt Finn Frandsen Center for Virksomhedskommunikation Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Fuglesangs Allé 4 8210 Århus V ff@asb.dk