Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Crossmedia – medier på tværs Dan Pedersen ITU

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Crossmedia – medier på tværs Dan Pedersen ITU"— Præsentationens transcript:

1 Crossmedia – medier på tværs Dan Pedersen ITU 12.03.12
Oplevelsesøkonomi Crossmedia – medier på tværs Dan Pedersen ITU

2 Oplevelses-økonomien
En forlængelse af servicesamfundet Forholdsvis ny bevidsthed om synergien mellem kultur og erhvervsliv : oplevelser har samme værdi som marketing, PR & prisdifferentiering. Klassiker: Pine & Gilmore (1999) The Experience Economy En politisk sektorbetegnelse Støtteordninger til forskellige brancher Programmer

3 To perspektiver på oplevelsesøkonomi
Fokus på økonomi (økonomisk): Brancher: Kultur, Medier, Sport, Turisme Forretningsmodeller Nye finansieringsformer: G5 Produkter og services uden indhold Fokus på oplevelser (psykologisk): Hvornår oplever du noget? Gode og dårlige oplevelser. Klassiske og nye oplevelsesskemaer

4 Klassisk oplevelsesøkonomi l Dubai Mall vinterland

5 Klassisk oplevelsesøkonomi ll Venice casinoet i Las Vegas

6 Oplevelsesøkonomien metaforisk set
Metafor for oplevelses-økonomien Agens Specifik metafor for forbrugeren Pine & Gilmore 1999 Teater Virksomhed Gæst/statist Lund m. fl. 2005 Fortælling Forbruger, Forfatter Ørnsbo m. fl. 2004 Sjette sans, krop Kommunikatør Ambassadør voluntør Jantzen & Rasmussen, 2007

7 Oplevelsen i oplevelses-økonomi
Oplevelsen som narrativ - med udgangspunkt i teorier om branding og storytelling. Fokus: Hvordan kan virksomheder stille materiale til rådighed for brugernes ‘selvfortælling’. Identitetsskabelse ses som personlig iscenesættelse. Oplevelse: Genfortællingen af en begivenhed. Formål: Oplevelsen understøtter selvbilledet

8 Oplevelses-økonomi Aspekter af oplevelsesindustrierne
3 oplevelsesøkonomiske tendenser: Niche orientering (specialisering mod særlige målgrupper) ”uniquenes” (enestående oplevelser/ begivenheder) Fællesskab (oplevelser vi kan dele) 4 elementer der influerer på oplevelsens værdi Nyhedsværdien Gentagelse Uforudsigelighed Personligt engagement

9 noma Med to Michelin stjerner og en placering som verdens 10. bedste restaurant, var forventningerne høje da jeg i lørdags var på noma og spise. Forventningerne blev mødt til fulde. Vi kørte fuldt program med champagne, snacks, 12 retter, vin-menu, oste, kaffe, avec og peti four. Oplevelsen tog seks en halv time og var det hele værd. På billedet er det glaseret lammebryst og dunhammer, salatrødder og agurker med grillsmag.

10 Oplevelses-økonomi God latin: Forbrugeren skal opleve
Bangkok Street Cuisine Oplevelsesøkonomien opfattes forskelligt i forskellige lande, men grundlæggende 2 typer oplevelsesproducenter: Når skabelsen af oplevelsen er forretningsideen: Film, tv, teater, computerspil, museer, seværdigheder, Når oplevelsen er et biprodukt: Hotelbesøg, restaurantbesøg, rejser, malls etc. I lande med en stor produktion indenfor traditionelle oplevelsesgenrer: Film, tv, teater, koncerter, computerspil osv. Tenderer man mod at have en ‘snæver’ definition af oplevelsesøkonomien. Mens man i lande med begrænset produktion i disse genrer (DK) tenderer mod at ‘bredt’ oplevelsesbegreb: Turisme, hotel & restaurationsbesøg etc. Lund m. fl., 2005, Følelsesfabrikken

11 Ex: Film og tv-branchen som oplevelsesindustri
Baggrund: Dogme samt kulturpolitisk indsats. Marked: Øget internationalisering og koncentration Teknologisk: Øget antal kanaler og platforme Produkter: Tværmedielle produkter – ”brands” 3 typer producenter: Katalogproducenter, udlejningsproducenter, high risk producenter

12 Kritik af oplevelses-økomien i Pine & Gilmores aftapning.
Opererer med et meget løst oplevelsesbegreb. Opfatter udelukkende oplevelser som positive og transformative. Oplevelsesøkonomiske tilbud handler altid om at skabe produkter, forbrugerne ikke vidste de savnede (marketing).

13 Serviceoplevelser: Bademenuen på The Westin Grand Hotel, Berlin
Herrenbad Dagens aviser + stor cognac + whisky + evt. cigar Frauenbad Æteriske olier + rosenblade Kinderbad Skumbad + badeænder galore Discover new horizons, experience the city. Right in the centre of where the action is. At The Westin Grand Hotel Berlin you will feel the vibrant life of Berlin's historic centre,

14 Oplevelseskompasset iflg. Følelsesfabrikken (Lund m.fl. 2005)
Høj oplevelsesværdi Rene oplevelses-produkter/producenter Oplevelser i andre brancher/ som ekstra værdiskaber Lav oplevelsesværdi

15 Oplevelses-økonomi: Oplevelser som et psykologisk begreb:
Neurofysiologisk: Oplevelser er mere end bare meninger: pirringer, emotionelle bearbejdninger og lagringer af pirringerne. De skaber forventninger og præferencer. Oplevelsens emotionelle og kropslige attraktion ligger udenfor de narrative bearbejdninger af hændelsen. Oplevelser kan være rutiner: Forventningen kan være en vigtig del af oplevelsen Gode men også dårlige oplevelser

16 Flow-teori (Csikszentmihalyi, 1997)
Optimaloplevelsens psykologi - Flow: Psykologisk bestemmelse af den positive oplevelse: At blive udfordret på grænsen til det persoligt oplevede mulige, og at kunne mestre oplevelsen Opleves af mange mennesker ens: ændret tidsopfattelse, samt følelsen af at have kontrol med situationen – ofte intuitivt. Csikszentmihalyi måler vores engagement (oplevelse) ved forskellige daglige aktiviteter i Television and the Qualitiy of Life, og finder at tv er et lav-engagements medie.

17 Brands som oplevelser Abercombie and Fitch Store Fred Gehry’s Tribeca Issey Miyake Flagstore NY.

18 Oplevelsessamfundet G. Schulze
Klassiske oplevelsesmodus: Individuelt: Mentale oplevelser: bevidstheden/intellektet Aktør: tilskuer/læser/ bruger: læring/fordybelse/sansning/information/distinktion Socialt: Fælles oplevelser Aktør: Deltager: integration/deling Nyt perspektiv: kroppen Indre perspektiv: Meditation, easy living, mindfullness Ydre perspektiv: Ekstremsport, fitness, kroppen som æstetisk objekt.

19 Oplevelsestyper? Mentalt rum Socialt rum Fysisk rum Oplevelses-modus
Finkultur Populærkultur Kroppen Aktivitet ‘se på’, læse, høre, erfare Deltagelse, dele Performance Ørnsbo, 2004: Oplevelses-baseret kom-munikation Indlevelse: Mentalt Medlevelse: Leve med Oplevelse: Leve sig ind i fysisk Ideal/formål Kontemplation, erkendelse - transformation Fællesskab, solidaritet? Overskridelse/ erkendelse eller deltagelse Web1? Web 2+3?

20 Krop: Adrenalinjunkier
wingsuit base jumping Big Wave Surfing Iron Man

21 Oplevelser og digitale medier
Computerspil: Adventure/puzzels; MMORPG; Arcade/First Player Shooter Social software og social network sites I mange nye digitale produkter og services, er det brugerne selv der gennem deres deltagelse skaber indholdet. Hvordan kan jeres tværmedielle projekt medvirke til at skabe større oplevelser: I oplevelsesøkonomisk perspektiv (Pine & Gilmore) ? Eller i et rent oplevelsesperspektiv ?


Download ppt "Crossmedia – medier på tværs Dan Pedersen ITU"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google