Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad kendetegner en god kommerciel oplevelse?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad kendetegner en god kommerciel oplevelse?"— Præsentationens transcript:

1 Hvad kendetegner en god kommerciel oplevelse?

2 Oplevelsesbaseret kommunikation

3 Oplevelsesøkonomiens fædre: Pine & Gilmore

4 Udviklingen af økonomisk værdi – et kaffe eksempel
Råvareøkonomien - Kaffen er som råstof meget ens og prisen sættes efter udbud og efterspørgsel – den enkelte bonde kan ikke påvirke prisen Industriøkonomien – nu forædles kaffebønnen og der differentieres og branding Kommer i spil – man positionerer de forskellige brands Serviceøkonomien – kaffen gøres let til gængelig for forbrugeren med mange coffee-to-go muligheder, kaffeautomater og prisen for kaffen stiger betragteligt. Oplevelsesøkonomien – indgår som kaffens totaloplevelse. Fx Starbucks – man nyder kaffen i spændende og hyggelige omgivelser – i en dejlig kaffeduft!

5 De fire oplevelsesdomæner

6

7 Tænk jeres næste tur til en festival
Eller…..?

8

9

10 Hvordan designes oplevelser?

11

12 Høresansen er en af de mest anvendte sanser i markedsføringen.
”Den måde hvorpå sanser lagres i hjernen gør, at hvis du udløser et sanseindtryk, så vil det føre til et andet, som så fører til et tredje… et helt landskab af minder og følelser kan udfolde sig på et øjeblik” Lindstrøm, Martin (2005): Brand Sense. Free Press, s. 32 Høresansen er en af de mest anvendte sanser i markedsføringen. Lyde giver associationer til tidligere erindringer og gennem høresansen skabes der minder. Hvem kender ikke til situationen, hvor man høre soundtracket til en reklame i tv, og hvor man - selv om man er i et andet rum – kan genkende, det brand der reklameres for? Undersøgelser har vist, at 40% af alle forbrugere mener, at måden en mobiltelefon ringer på, er vigtigere end dens design! Et restaurantforsøg viste, at den gennemsnitlige regning var 29% højere med langsom baggrundsmusik end med hurtig baggrundsmusik!

13 I skal lave en lille øvelse:
Mercedes-Benz har 10 ingeniører ansat til kun at arbejde med lyden af bildøren, når den åbnes og lukkes ! I skal lave en lille øvelse: Find to karakteristiske lyde, der giver dig associationer til eller minder om et eller andet - hvordan kan det anvendes i en markedsføring? (10 min)

14 Synssansen Den næste sans er synssansen. Synssansen er den sans – sammen med høresansen -, man hyppigst eksponeres for i markedsføring. Det er også den mest forførende og dominerende sans. Synssansen kan opfattes som mere umiddelbar, og indtryk lagres ikke ligeså godt som sanseindtryk gennem fx lugtesansen. Farveindtryk kan udgøre op til 60% af en persons accept eller afvisning af et produkt eller en service! Farver og form behager øjet, og det ved man i reklamebranchen.

15 efter de fjernede emballagen fra alle de forskellige brands de solgte!
Følesansen Den tredje sans er følesansen. Vi ”mærker” meget ind i hukommelsen. Tænk blot på ting du husker gennem berøring. Hvem kender ikke til, at man også vælger møbler ud fra hvordan de føles på overfladen? Det samme gælder for biler. 49 % af alle forbrugere finder ”følelsen” af interiøret vigtig for deres valg af bil! Den engelske detailkæde Asda øgede salget af deres private label toiletpapir med 50% efter de fjernede emballagen fra alle de forskellige brands de solgte! B&O har puttet vægt i deres fjernbetjeninger for øge kvalitetsindtrykket!

16 Lugtesansen Den næste sans er lugtesansen. For mange mennesker er det hvis ikke den vigtigste, så en af de vigtigste sanser. Undersøgelser har vist, at mennesker, der mister denne sans risikerer depressioner og mister livsmodet, da 75% af alle vores er følelser er genereret af lugtesansen. Dufte skaber billeder på nethinden og minder; duften af en nyhøstet kornmark, får de fleste til at tænke på sol og sensommer. Vi finder også vores partner ud fra de feromoner, vi udsender! I industrien er duftapplikationer blevet en meget vigtig parameter i produktionen, og reklamebranchen bruger flere og flere den også specielt i detailhandlen. Dog har den stadig ikke den berettigede plads på lige fod med de andre sanser. Kun 3% af USA’s største virksomheder arbejder med denne sans!

17 Det er ofte gennem smagssansen vi vælger fra eller til.
Den sidste sans er smagssansen. 80% af smagssansen går gennem næsen. Denne sans appellerer til vores urinstinkter. Det er ofte gennem smagssansen vi vælger fra eller til. Dog er lugtesansen er gange mere følsom end smagssansen, men smagssansen har også sin berettigelse. Vi husker dog ikke så godt gennem den sans, som gennem de andre. 1: Bittert 2: Surt 3: Salt 4: Sødt

18 I Disney World ved popcorn-sælgeren, at når salget går sløjt,
så skal han bare tænde for sin maskine, der producerer kunstig popcorn-duft! Fem sanser – ét indtryk Det er afgørende betydning, at man forsøger at inddrage så mange af disse sanser som muligt. Nogle virksomheder har denne evne. Singapore Airlines har gjort luftfart til en følelsesmæssig sanseoplevelse baseret på en brand platform omkring værdier, der bygger på sanserne. Behagelighed og afslappethed skabte bevist ud fra de fem sanser, har gjort luftfartsselskabet til et af de mest eftertragtede i branchen.

19

20 Lav opgave 1 i opgavebogen (30 min) Vi gennemgår den sidst i timen!

21


Download ppt "Hvad kendetegner en god kommerciel oplevelse?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google