UUUC Årskonference Claus R. Olsen 19.apr. 12 EUD, fleksuddannelse og vejledning Fra 95 pct. til 100 pct. gennem øget realisme og retning for de unge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Dannelse og livsduelighed i et arbejdsmarkedsperspektiv
10. Klasse og dens rolle i fremtiden Konference Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark Den 28. februar 2014 Uddannelseskonsulent Trine J. Rasmussen
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Garantiskolekonference 2013
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Projektpræsentation Fra marginaliseringstruet til uddannelsesparat.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
FLERE IGENNEM UDDANNELSES- SYSTEMET MARTSTRÆF 2011.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Velkommen hjem fra efterskole….
Fra grundskole til ungdomsuddannelse Seminar for UU-medarbejdere og medarbejdere på de tekniske skoler. Sorø den 27. marts 2006 og Middelfart den 3. april.
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin på Læssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse. Projektet er lavet i samarbejde med Århus.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Midtvejsevaluering af Uddannelsesparathed. Om evalueringen  Del af den samlede evaluering af initiativerne under Ungepakke 2  Midtvejsevaluering – status.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Forældremøde 7. klasse.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Regeringens globaliseringsudspil
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Tidl. Vejledningschef Leif Erik Pedersen
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
UURS konference den Comwell Køge Workshop 10 – hvor er UU på vej hen v. Mark Jensen UU DK UU DANMARK UDVIKLING & INTERESSEVARETAGELSE VEJLEDNING.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Lis Brok-Jørgensen -én af konsulenterne
Regionsprojekt på Campus Køge
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Præsentationens transcript:

UUUC Årskonference Claus R. Olsen 19.apr. 12 EUD, fleksuddannelse og vejledning Fra 95 pct. til 100 pct. gennem øget realisme og retning for de unge

UUUC Årskonference 19.apr. 12 Claus R. Olsen Faglærtes afgørende betydning  Udgør godt 40 pct. af medarbejderne  Kernearbejdskraft – bindeled mellem produktion og udvikling  Kravene til de faglærte er jævnt stigende  Udsigt til mangel på faglærte

UUUC Årskonference 19.apr. 12 Claus R. Olsen Uddannelsespolitik eller socialpolitik?  Mange ikke-parate og umotiverede unge på grundforløb  Massive kvalitetsproblemer skræmmer dygtige unge  Evig praktikpladskrise  Imageproblemer og manglende tiltrækningskraft => EUD er endt i ond spiral 3

UUUC Årskonference 19.apr. 12 Claus R. Olsen Hvad skal der til på EUD? Kerneopgaven i fokus:  Uddannelsesparate unge – ikke opbevaring  Kvalitetsløft  Talentarbejde Uddannelsesgaranti:  Maksimal praktikpladskapacitet  Nye fleksible praktikmodeller  Stærke skolebaserede alternativer  Garanti for gennemførelse Kilde: Weekendavisen

UUUC Årskonference 19.apr. 12 Claus R. Olsen Godt udgangspunkt for løsninger  Erkendt problemstilling  Professionaliseret vejledningssystem  Dedikerede parter og erhvervsskoler  Mange relevante tilbud for ikke-parate unge  Politisk fokus på at løse problemerne Fleksuddannelse – den nye dreng i klassen! 5

UUUC Årskonference 19.apr. 12 Claus R. Olsen Hvorfor fleksuddannelse? 20 års manglende målopfyldelse:  Hver femte ung ender uden erhvervskompetence  Ressourcespild – menneskeligt og økonomisk Hvilke problemer skal fleks afhjælpe?  Forudsigelige nederlag  Frafald, omvalg og omveje  ”Studenterproletariat” 6

UUUC Årskonference 19.apr. 12 Claus R. Olsen Nye supplerende tilbud i overgangen  Fleksuddannelse som ramme – ikke som uddannelse  Korterevarende introduktions- eller afklaringsforløb  Jobbet som kompetenceplatform

UUUC Årskonference 19.apr. 12 Claus R. Olsen 8

UUUC Årskonference 19.apr. 12 Claus R. Olsen Set fra DI er opgaven tydelig At sikre alle unge… … det rette tilbud… … med det rette indhold… … af den rette varighed… … på det rigtige tidspunkt. Alle skal med – for vi har brug for alle!

UUUC Årskonference 19.apr. 12 Claus R. Olsen 10 februar 22, 2012 Kommentar Af Formand for Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), Finn Lambek. I artiklen ”Parat? Vi skal have bedre uddannelsesvejledning”, Politiken d. 21/2 2012, påpeger forfatterne Peter Amstrup, Lars B. Goldschmidt og Vera Rosenbeck at alt for mange unge oplever nederlag og falder fra ungdomsuddannelserne. I artiklen argumenteres det, at dette blandt andet skyldes, at vejlederne erklærer 99,7 % for uddannelsesparate til erhvervsuddannelserne og 95,4 % til gymnasiet – på trods af at Pisa-undersøgelserne viser, at % forlader grundskolen uden grundlæggende regne- og læsefærdigheder. Fra Ungdommens Uddannelsesvejledningens side vil vi gerne pointere, at disse argumenter til dels både er ukorrekte og ukonstruktive…...