Highlights fra fokusgrupperne Næstved, 07.11.12. Undervisnings- og læringsformer med iPad (10-15 minutter) Hvad er nyt/hvad er kendt? Giv eksempler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Set i forældreperspektiv
Mini-PC-kørekort – Modul 6
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejde med video- og audiofiler i undervisningen • Et uformelt forsøg i en 2009 klasse med SA, Ma og Me i studieretningen. • Mange af lærerere eksperimenterede.
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Computerens anatomi.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Bytte   PowerPoint  .
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Brug af tablet-PC i undervisningen. Men så er vi også i gang! Men det tog også minutter.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Uge 7 Unge og seksualitet.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Men så er vi også i gang! Men det tog også minutter.
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard
Den gode tone Lse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
DEN GODE STIL.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Den gode tone Lse.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Highlights fra fokusgrupperne Næstved,

Undervisnings- og læringsformer med iPad (10-15 minutter) Hvad er nyt/hvad er kendt? Giv eksempler

Elever - NYT: • Vi har kun iPaden med i skole, ikke noget penalhus eller papir og alle bøger i iBooks • Nye programmer (apps m.m.) • Lydnoter (nemt at sætte iPaden til at optage) • Skærm på tavlen (Apple tv) • Lærerne integrerer iPaden i undervisningen (fx forskellige apps) • Flere forskellige opgavetyper (fx film, bog ’Showme’, beskrivende matematikopgaver…) • Tidligere startede vi på at skrive stil i skolen og lavede resten hjemme – nu forbereder man sig heroppe og skriver, når man kommer hjem (fordi det fungerer ikke helt at skrive lange stile på iPaden) • Vi spiller ’dummespil’ (på pc’eren var det mere sociale spil)

Lærere - NYT: • Klasserummet er ændret med Apple-tv • Fordelen er, at man kan komme ned i klassen og også holde kontrol med, hvad eleverne laver og komme i kontakt med eleverne og stadig styre tavlen • Ulempen er, at eleverne skal vende sig efter læreren – især et problem for en elev med nedsat hørelse • Undervisning uden for med den mobile iPad • Flere muligheder for at præsentere (reportager, showme) – ikke fastlåst til en PowerPoint • Mere dynamisk med gruppearbejde • Meget nemmere at integrere video og levende billeder i undervisningen • Nye opgavetyper – og større valgfrihed i afleveringsformer (fx opgave eller film) • Stile afleveres som pdf

Lærere - NYT: • Facebook i undervisningen (side) og her lægges fx film, som man så nemt kan se, at stort set hele klassen har set filmen (og så behøver vi ikke se dem i undervisningen) • iBøger – nogle lærere laver selv iBøger i iBook Author • Virkeligheden har ændret sig, men kravene i bekendtgørelsen har ikke, og hvis iPaden skal fylde i hverdagen, så kommer de til at lave lidt flere skriftlige afleveringer, så vi er sikre på, at de har fået trænet det, de skal (jf. krav om ny skriftlighed) – mange af deres opgaver, de laver, fx på Facebook, kunne godt tælle som skriftlighed, men de kommer ikke til det, og jeg retter dem heller ikke som en normal stil, for opgaverne er så anderledes og ligner ikke det, de skal til eksamen, og de får ikke karakterer og ikke kommentarer/rettelser – de retter så fx hinandens eller noget andet • Inddragelse af flere læringsstile end tidligere • mere differentieret undervisning

Elever – KENDT • Tage noter i hånden på papir (nogle synes, det er svært at skrive noter på iPad) • Film er ikke en ny læringsmetode, men bare en anden måde at præsentere sit arbejde på Lærere – KENDT • Computeren anvendes stadig og især til store skriftlige opgaver (og det nytter heller ikke, vi træner dette, for til eksamen skal de bruge computer) • Eksamen – hvis ikke vi får en dispensation • Mange elever tager noter på papir

iPad i skolen (10-15 minutter) Hvornår fungerer det/ hvornår fungerer det ikke? Giv eksempler på situationer

Elever – DET FUNGERER…: • når der er forskellige ressourcer samlet i en bog, fx et lydklip, en video, ordforklaringer, søgning osv. (det er spændende og der sparer tid) • når man kan tage noter i bogen (Systime nævnes) • når man kan tage noter separat i en app, mens man læser i en anden – det er nemt at skifte skærm • når jeg kan læse mine digitale noter (jeg kunne ikke altid læse min egen håndskrift) • når jeg læser på skærmen • når vi har fået vores eget internet

Lærere – DET FUNGERER…: • når de præsenterer på mange forskellige måder – det bliver mere levende og interessant • når de har iPaden, har de hele tiden al ting med, eller de kan hurtigt finde det frem (de har ikke længere glemt en bog)

Elever – DET FUNGERER IKKE…: • når vi skal skrive store skriftlige opgaver (vi går hjem og skriver på computeren) • når vi skal aflevere til Lectio • når lærerne ikke har styr på programmerne (det har de ikke endnu) • når vi ikke har styr på det hele (i starten) • når man skal tage noter på en anden side end i den app, man er i (det kunne være smart, hvis man kunne dele skærmen i to) • når nettet ikke virker (det sker ikke så tit) • når andre klasser går på skærmen via Apple tv (men det var kun sjovt i starten – det er bare ikke sejt mere) • når vi har for meget tid til en opgave (så bliver man useriøs, og det er så nemt at skifte over i et spil – men det er også ens eget ansvar)

Lærere – DET FUNGERER IKKE…: • når vi skal printe • når der er tale om skriftlige opgaver • når indhold ikke er lavet til iPad, fx læringsstilstest, som ikke kan åbnes på iPad og nogle film, som ikke kan afspilles på iPad • når der skal oploades til Lektio (det skal ske fra computeren, og det er en ekstra arbejdsgang for dem, som ofte bliver glemt). • når eleverne skal tage noter - man kan tage noter i iBøgerne, men også mange andre steder, og forvirringen har været stor i starten • når nettet er nede

iPad som nyt medie i skolen (10-15 minutter) Diskuter om iPad gavner læring og undervisning? Identificer hvad I er enige/uenige om Her nævnes rigtig mange fordele og ulemper!

Elever - FORDELE • iPaden er mobil (god til lektier i bussen og man skal ikke slæbe på bøger) • Man kan selv tilpasse tingene (fx selv digitalisere et kopiark, så man kan skrive i det) • Nemmere at holde styr på sine dokumenter - Vi får en bedre studentereksamen og man vil score en bedre karakter, for nu er der styr på ens noter, fordi man ved, hvor man har dem • Undervisningen meget mere spændende (nye fremlæggelsesformer som fx film) • Man får mere lyst til at blive undervist • Det er mere kreativt • Man kører ikke rigtig død i det, for det er mange forskellige ting, man laver, men det har også noget at gøre med at vi er en medieklasse, for hvis man går ned i en økonomiklasse – der ville iPaden ikke gavne på samme måde, medieaspektet ville man slet ikke tage ind over på samme måde, og de kan lige så godt have en computer

Elever - FORDELE • iPaden har kamera og lyd, så det er jo godt til det formål, vi skal, men fx i økonomi, hvad skal man så bruge det til? • Vi bliver mere kreative og it-orienterede • Flere er med til at lave film, end når vi præsenterer for klassen via PowerPoint, og det er mere spændende at se på, og derfor er der flere, der hører efter, så samlet set lærer flere noget. • Det er godt, at vi blander de forskellige fremlæggelsesformer, både film og PowerPoint • At man selv kan følge med, når man har det hele på iPaden og ikke skal vente på, at læreren skriver det hele ned på tavlen; det gør undervisningen interessant og man får meget mere lyst til at lære noget

Lærere - FORDELE • At man så nemt kan inddrage film i undervisningen • Nogle elever har det skidt med at sige noget offentligt, men at optage det på iPad og afspille det herfra hjælper. • Eleverne får en sjovere studentereksamen • Eleverne får en bedre studentereksamen, noget der mere ligner det, der er efter skolen – mere samfundsrelevant. De lærer at gå til stof på forskellige måder – og vil kunne vise, at de er fleksible og omstillingsparate • iPaden er god til informationssøgning, og den er altid lige ved hånden • iPaden er god til at udvikle deres præsentationsteknikker, som de også skal bruge bagefter • Undervisningen bliver mere spændende, og vi lærere udvikler os

Lærere - FORDELE • Eleverne er meget motiverede – de er noget særligt. Nogle elever har prøvet andre studieretninger, men kom tilbage, fordi de savnede iPaden og det var for lavteknologisk i de andre klasser • Det er nemmere at integrere it i undervisningen med iPad. Eleverne har den med – det har de ikke altid med computeren • Der er ikke længere ledninger over det hele • iPaden opfordrer til, at man arbejder med kompetencer (fx informationssøgning, databehandling og præsentation) i stedet for at være lærebogsstyret • Eleverne synes, det er spændende, og de springer ud i det på en anden måde • Eleverne kan noget, som andre ikke kan, og jeg tror, det er fordi de er motiverede

Elever - UMEMPER • Man bliver ukoncentreret af spil og push-beskeder - det er nemmere at skjule, at man spiller på en iPad, når man har fingrene på tastaturet i modsætning til musen på pc • iPaden håndterer ikke alle opgaver, fx store skriftlige opgaver • Man kan ikke aflevere fra iPaden til Lectio • Man får ikke trænet sin håndskrift • Når vi fremlægger en film, så lærer vi ikke at præsentere, som vi skal til eksamen Elever - ANDET • Det behøver ikke være iPad det hele, vi kan også godt bruge nogle gamle metoder

Lærere - ULEMPER • Dårlig integration med Lektio (men ulempen opvejes af fordelene) • Eleverne bruger mere tid på teknik og kreativitet her i starten end på indhold, men det vil nok vende, når teknikken er kendt • Eleverne taber den tætte tekstlæsning, det er mere flygtigt, og de understreger ikke i teksten • Eleverne forstyrres af pushbeskeder og mulighed for hurtigt at zappe væk

Udfordringer • Beskriv de udfordringer, du oplever, med tre ord • Læg ordene på bordet • Vælg i fællesskab 5 ord, der beskriver jeres udfordringer (10-15 minutter)

Elever – UDFORDRINGER Lærere – UDFORDRINGER

Elever – UDFORDRINGER • Kreativitet – undervisningen opfattes meget mere kreativ • Noter diskuteres heftigt, da det for nogle er et stort problem/svært, mens andre synes, det ikke er en ’udfordring’ hverken i positiv eller negativ forstand, og der argumenteres også for, at det er en positiv udfordring – at det er lettere at tage noter på iPad og rart med digitale noter. • Faglighed – man opnår en større faglighed, når undervisningen er spændende og varieret • Spil/useriøst – spil og Facebook er klart en koncentrationsudfordring • Skrive opgaver – det fungerer ikke på iPaden (langsommeligt at skrive på det digitale tastatur, der er ikke et ordentligt ’Word’-program, og autokorrektur er irriterende)

Lærere – UDFORDRINGER • Præsentation – mange nye præsentationsformer er i spil • Nytænkning af UV, inddragelse af film m.m. Man kan ikke genbruge så meget, man bliver nødt til at tænke nyt, hvilket opleves positivt (men det taget enormt meget tid), herunder at man bliver positivt udfordret af eleverne • Noter – muligvis bedre kartotek og databehandling, men ikke bedre noter, hvilket kræver øvelse i at formulere sig. Der burde være smartere måder at tage noter på, fx videonoter eller billednoter. Punktet omfatter også, at det skriftlige ikke tilgodeses godt nok. • Skriftlig eksamen – lærerne tor på, at de får nogle rigtig dygtige elever, som bliver gode til mundtlig eksamen, men de er ikke sikre på, at de vil klare sig godt til skriftlig eksamen • Ufokuseret, spiller dummespil og får pushbeskeder og kommunikerer på Facebook, fx da eleverne sad i fokusgruppen oploadede de et billede på Facebook, så de andre kunne se, hvad de lavede (det samme på computeren og telefonen)

Elever – UDFORDRINGER Lærere – UDFORDRINGER