Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
10 Konkurrencesituation
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Praktisk segmentering
Digitale medier og mobning
Brings you a presentation Web 2.0 – den nye generation af WWW.
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Sprog/billeder på Internettet
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Markedsvurdering.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Smart Grid - IT møder Energi v/Göran Wilke, Exergi Innovation og rådgivning
ART GALLERIES Gruppe 4.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Interessenter og interessentanalyse
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Potentialevurdering.
[Produktnavn] Marketingplan
Konceptualisering af forretningsmodellen
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Vejlederens kommunikation
Børn og unges sociale liv online
Børn og unges sociale liv online
At tale om sexualitet.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
Hvis relationer er svaret… Hvorfor så relationer? Hvordan fokuseres på relationer? BCK 2015 Paneldebat 5. februar 2015.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
KMS organisation. Markedsområdets overordnede mål Markedsområdet arbejder for: at fremme brugeres udnyttelse af kort og geodata til gavn for deres opgaveløsning.
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Business cases.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Projektopgave 2016 Huskeliste – Hvad skal jeg egentlig have med i min opgave?
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
It forretningsstrategier
Købemotiver og gruppepåvirkninger
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Præsentation af forretningsplan
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Tværmedial Kommunikation 6 Trends  Big data PR i de sociale medier tid Digitalisering forår 2017 Pillon - KU.
Introduktion til virksomhedsdelen
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm

Denne skabelon er beregnet som et hjælpemiddel til at udvikle virksomhedens strategi for den perfekte storm. Skabelonen kan anvendes uden nogen forkundskaber, men det anbefales stærkt, at man har læst bogen ”Den perfekte storm” (www.denperfektestorm.dk) før man giver sig i kast med at anvende denne skabelon. Du kan downloade et eksempel på, hvordan skabelonen kan anvendes (Case: IT-Universitetet) på www.denperfektestorm.dk/strategimodellen/. Du kan anvende skabelonen og dens indhold ganske frit til både kommercielle og ikke-kommercielle formål. Anvender du dele af denne skabelon til offentliggørelse, beder jeg dog angive www.denperfektestorm.dk som kilde. Med venlig hilsen, Peter Svarre www.petersvarre.dk

Modellen

Forretningsanalyse

Placeringen på den økonomiske akse Denne del af analysen handler om den horisontale akse - altså spørgsmålet om, hvorvidt virksomhedens produkter eller services befinder sig i den digitale økonomi. Det handler ikke udelukkende om, hvorvidt produkterne bliver digitale, det handler også om, hvorvidt markedet opfører sig som et frit konkurrencemarked, og hvorvidt kunderne faktisk kan bruge de digitale produkter. Et produkt kan sagtens være blevet digitalt uden, at det dermed kaster produktkategorien ind i den perfekte storm. I denne fase belyses følgende: Produkterne: 1. Er virksomhedens produkter blevet (eller ved at blive) digitale? 2. Er der devices, der gør det nemt at bruge de digitale produkter (eks. mp3 spillere, e-læsere, osv.)? 3. Er virksomhedens kunder trygge ved at anvende de digitale produkter? Markedet: 1. Befinder virksomhedens produkter sig i et frit konkurrencemarked? 2. Befinder virksomhedens produkter sig i et monopolmarked? Hvis ja - hvilken type monopol?

Placeringen på den sociologiske akse Denne del af analysen handler om den vertikale akse - altså spørgsmålet om, hvorvidt virksomhedens produkter eller services egner sig til at blive produceret af ikke-professionelle eller ej. Dette er et spørgsmål, som man kun kan få svar på ved både at kigge på produkterne og på de kunder, der potentielt set kan være med til at skabe virksomhedens produkter. I denne fase belyses følgende: Produkterne: Egner virksomhedens produkter sig til brugerskabelse? De ikke-professionelle: 1. Hvem er de ikke-professionelle i relation til virksomheden? 2. Hvordan skaber de ikke-professionelle deres identitet? 3. Hvordan kan virksomhedens produkter og services indgå som en del af de ikke-professionelles identitetsarbejde?

Placeringen på den økonomiske akse Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Er [produkt] et produkt, som er ved at blive digitalt? [skriv her]

Placeringen på den økonomiske akse Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Er der devices, der gør det nemt at bruge de digitale produkter (eks. mp3 spillere, e-læsere, osv.)? [Skriv her] Kursusbeskrivelse fra den virtuelle undervisningsplatform ”ksurf”.

Placeringen på den økonomiske akse Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Er virksomhedens kunder trygge ved at anvende de digitale produkter? [Skriv her]

Placeringen på den økonomiske akse Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Befinder virksomhedens produkter sig i et konkurrence- eller monopolmarked? [Skriv her]

Placeringen på den økonomiske akse Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Placér virksomhedens produkt(er) på denne skala Fysisk økonomi Digital økonomi

Placeringen på den sociologiske akse Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Egner virksomhedens produkter sig til brugerskabelse? [Skriv her]

Placeringen på den sociologiske akse Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: 1. Hvem er de ikke-professionelle i relation til virksomheden? [Skriv her]

Placeringen på den sociologiske akse Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: 2. Hvordan skaber de ikke-professionelle deres identitet? [Skriv her]

Placeringen på den sociologiske akse Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] 3. Hvordan kan virksomhedens produkter og services indgå som en del af de ikke-professionelles identitetsarbejde? [Skriv her]

Placeringen på den sociologiske akse Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Ikke-professionelle skaber produktet Placér virksomhedens produkt(er) på denne skala Kun professionelle skaber produktet

Den perfekte storm: Trusselbillede Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Ikke-professionelle skaber produktet [Trusselbillede i det nordvestlige hjørne] [Trusselbillede i det nordøstlige hjørne] Fysisk økonomi Digital økonomi [Trusselbillede i det sydvestlige hjørne] [Trusselbillede i det sydøstlige hjørne] Kun professionelle skaber produktet

Den perfekte storm: ITU i dag Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Ikke-professionelle skaber produktet [Virksomheden i det nordvestlige hjørne] [Virksomheden i det nordøstlige hjørne] Fysisk økonomi Digital økonomi [Virksomheden i det sydvestlige hjørne] [Virksomheden i det sydøstlige hjørne] Kun professionelle skaber produktet

Den perfekte storm: Muligheder Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Ikke-professionelle skaber produktet [Muligheder i det nordvestlige hjørne] [Muligheder i det nordøstlige hjørne] Fysisk økonomi Digital økonomi [Muligheder i det sydvestlige hjørne] [Muligheder i det sydøstlige hjørne] Kun professionelle skaber produktet

Forretningsstrategi

Strategisk retning 1 [Skriv her]

Strategisk retning 2 [Skriv her]

Forretningskoncepter

Koncept 1 [Skriv her] Koncept 2 [Skriv her] Koncept 3 [Skriv her]

Kommunikationsstrategisk analyse

Deportalisering Kommunikationsstrategi har forandret sig i en medieverden, som er blevet ramt af den perfekte storm. Som virksomhed kan man sagtens blive ved med at lave massekommunikation til et massemarked, men i stigende grad vil virksomheder opleve, hvordan samtalen om virksomheden og virksomhedens produkter foregår i et deportaliseret univers. I denne fase belyses følgende spørgsmål: Taler folk om virksomheden, produkterne eller fagområdet i de deportaliserede medier? Er virksomhedens konkurrenter allerede til stede i dette univers? Forstå de relevante platforme Lær at tale det rette sprog Forstå, hvordan virksomheden bliver interessant

Transparens Transparens handler om, at åbne virksomheden over for omverdenen og lade medarbejderne, partnere og kunder og potentielle kunder tale med hinanden. Formålet med transparens som strategi er, at skabe en ærlig, relevant og interessant samtale og kommunikation i de deportaliserede medier. I denne fase belyses følgende spørgsmål: Hvordan er virksomheden allerede transparent? Er der lovgivningsmæssige begrænsninger? Hvor ville man hurtigt kunne komme i gang med at blive transparent? Hvilke muligheder er der for at invitere kunderne indenfor i virksomheden?

Deportalisering Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Taler folk om virksomheden, produkterne eller fagområdet i de deportaliserede medier? [skriv her]

Deportalisering Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Er virksomhedens konkurrenter allerede til stede i dette univers? [skriv her]

Deportalisering Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Forstå de relevante platforme [skriv her]

Deportalisering Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Taler vi det rette sprog? [skriv her]

Deportalisering Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Hvordan bliver vi interessante? [skriv her]

Transparens Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Hvordan er virksomheden allerede transparent? [skriv her]

Transparens Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Er der lovgivningsmæssige begrænsninger? [skriv her]

Transparens Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Hvor ville man hurtigt kunne komme i gang med at blive transparent? [skriv her]

Transparens Produkt: [virksomhedens produkt eller produkter] Spørgsmål: Hvilke muligheder er der for at invitere kunderne indenfor i virksomheden? [skriv her]

Kommunikationsstrategi

Kommunikationsstrategisk retning 1 [skriv her]

Kommunikationsstrategisk retning 2 [skriv her]

Kommunikationskoncepter

Koncept 1 [Skriv her] Koncept 2 [Skriv her] Koncept 3 [Skriv her]

Organisationsanalyse

Organisationsanalyse [I denne fase bør du vælge de relevante organisationsbilleder og beskrive, hvordan din virksomhede bør forholde sig til disse udfordringer.]

Organisationsbillede 1 [Skriv her]

Organisationsbillede 2 [Skriv her]

Organisationsstrategi

Ny organisation [Skriv her]

Intern kommunikation [Skriv her]

Uddannelse [Skriv her]

Ansættelser/afskedigelser [Skriv her]

Organisatoriske udfordringer

Mennesker [Skriv her]

Organisation [Skriv her]

Teknologi [Skriv her]

Ledelse [Skriv her]

peter@petersvarre.dk www.linkedin.com/in/petersvarre www.facebook.com/petersvarre www.twitter.com/petersvarre www.slideshare.net/petersvarre www.youtube.com/petersvarre www.foursquare.com/user/petersvarre www.kommunikationsforum.dk/peter-svarre