UU- Holtbjerg - et udviklingsprojekt i samarbejde med ”Vores Holtbjerg” og Holtbjergskolen – støttet af Integrationsministeriet Baggrund og formålet med.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Med særlig fokus på de tosprogede forældre
Velkommen til 10.A Gentofte 10. klassecenter
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Frøslev-Padborg skole
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Sønderjydsk Fodbolddommerklub Strategi 2009 – 2011.
Forældremøde 9 klasse (skole)
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Tværgående indsats for unge årige
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Velkommen hjem fra efterskole….
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
- Overgangsfrekvenser
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Forældremøde 7. klasse.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Præsentation af projekt ”Metode- og kvalitetsudvikling i Ungdomsskolernes HU” 31. januar 2013 Line Andersen.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Borgerinddragelse: Baggrund 9. maj Behov for borgerinddragelse? Tilfredshed med ”den måde demokratiet fungerer på” 5% er medlemmer af partier.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Forældre-information
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Forældremøde.
Præsentationens transcript:

UU- Holtbjerg - et udviklingsprojekt i samarbejde med ”Vores Holtbjerg” og Holtbjergskolen – støttet af Integrationsministeriet Baggrund og formålet med projektet Indhold og organisering Samarbejdet med Holtbjergskolen og lærere Tidsrammer og handleplan

Baggrunden for projektet ”Vores Holtbjerg” og UU arbejder i med den samme gruppe af unge og beboere – synergieffekt UU skal inddrage forældre i vejledningen, når den unge er 15- 17 år og faldet fra en uddannelse (for sent!!) Forældre har den væsentligste betydning for at unge om vælger og gennemfører en uddannelse Skolen er omdrejningspunkt - i ”vores holtbjerg” og generelt Skolen kan samle forældre om børn og unge Skolen har erfaring for samarbejde med forældre

Baggrund for projektet

Formålet med projektet Projektet hviler på 3 ”ben” Skole / hjem samarbejde En sammenhængende vejledningsindsats Mentorfunktion og ”forældrekurser”

Skole /hjem samarbejde Målet er op gennem børnenes opvækst at udvikle et samarbejde mellem de 2. sprogede familier og institutionerne, således at samarbejdet fremmer forældrenes engagement og aktive indsats omkring de unges videreuddannelse og arbejde. At konkrete tiltag indskrives i årsplanen for skolens samarbejde med hjemmet f.eks. organisering og afholdelse af forældremøder således at de får størst udbytte for skolen og hjemmet

Sammenhængende vejledningsindsats Tidlig indsats fra 6. klasse En årsplan for kollektiv og individuel vejledningens indhold og organisering En bevidst prioritering af hvilke tilbud de 2. sprogede børn skal have – hvilke der er obligatoriske og hvilke der er frivillige Vejledningsaktiviteter der sikre at unge etnere opnår fodfæste i uddannelse Udvidet erhvervspraktik i 8. klasse (længere tid i en virksomhed, ”adoptionsordninger” eller efter skoletids jobs §9,5 forløb – mere bevidst brug af denne ordning i relation til målgruppen Præsentationskurser i 9. klasse Obligatorisk brobygning eller praktik i 10. klasse Brug af trainee ordninger efter 9. eller 10. klasse Mesterlærerordninger Mentorordninger for de unge der vælger at fortsætte i erhvervsuddannelser ”Forældrekurser ” og forældrevejledning evt. i hjemmet med en vejlederassistent Etablering af en jobbørs for unge Hvordan taler man med sit barn om uddannelse? Hvorfor er det vigtig at tale med sit barn om uddannelse og job? Hvordan ser uddannelse ud? Vejledningsassistenter – samtale med forældrene om hvordan man taler med børn og unge om uddannelse

Mentorordninger og forældrekurser Hvordan ser en moderne industrivirksomhed ud? Hjemmebesøg hos forældre i overbygningen? Besøg på en moderne industrivirksomhed Besøg på ungdomsuddannelserne i særligt tilrettelagte grupper

Indhold og organisering August 2006 – 30. december 2007 Skole/hjem samarbejde AI seminar i efteråret 2006 (2. oktober + 20. november) Arbejdsgrupper til udvikling af ideer og modeller for forældremøder (lærere) 2. UEA tilbud på en ungdomsuddannelse Vejledningsassistenter Unge der har forladt skolen følges op evt. mentorordning Afprøvning og evaluering

Indhold og organisering Foråret 2007 Konkrete indhold i forældrekurser 1. kursus gennemføres på 4-5 forskellige sprog Mentorfunktion er afprøvet og der laves en ny ordning for 9. klasserne Etablering af jobbørs Etablering af adoptionsordninger for 9. klasses unge i virksomheder Vejledningsassistenter har gennemført en række hjemmebesøg Lærer og vejleder gennemfører udskolingssamtaler Årsplan for UEA og samarbejde med forældre laves for det kommende skoleår

Indhold og organisering Efterår 2007 Mentorfunktion er i gang og 2. hold opstartes Indkøring af den nye årsplan Vejledningsassistenterne fungerer projektevaluering

succeskriterier Skole /hjem samarbejdet der afholdes fælles debatter med en styret proces om, hvilke barrierer der i dag findes for samarbejdet, der udformes en vision for samarbejdet mellem hjem og institution, der i højere grad inkluderer forældrene, der formuleres konkrete tiltag, som man i dag udfører og ønsker at bevare, der formuleres konkrete tiltag, som man ønsker at forbedre, der udnævnes en procesholder, der kan følge op på processen og afslutningsvis evaluere både proces og resultater efter en periode, hvor tiltag er afprøvet, der beskrives konkrete metoder til at styrke skole/hjem samarbejdet, der kan bruges af andre, 75% af forældrene deltager i arrangementer og vejledningstiltag på skolen forældrene udtrykker tilfredshed med og læring i aktiviteterne. Mentor funktion og sammenhængende vejlendingsindsats: primært drengene opnår fodfæste i en erhvervsuddannelse eller job med uddannelses-perspektiv, de unge, der har valgt en ungdomsuddannelse for 90% fastholdes eller foretager et positivt omvalg der er udviklet en dialogform mellem UU og Uddannelsescenter Hernings vejlederfunktion og kontaktlærer, der letter den unges overgang til uddannelse, den unge har vurderet, at vejledningsindsatsen fra UU og Ungdomscenter Herning har haft en positiv indvirkning på uddannelsesforløbet. I øvrigt: netværket omkring den unge i form af kommunikation mellem hjem-, skole-, vejledning -, uddannelse og job er styrket, der er udviklet en erfaringsbaseret model, der kan overføres til andre boligområder i andre byer.

organisering Styregruppe bestående af Inger Veng Rasmussen - styregruppeformand Maheswaran Ponnampalam (projektleder) Lotte Rejmers ( UU på UC10) Ole Thorn –UC 10 Bent Henriksen Lene Skøtt Andersen Malene Simonsen – Vores Holtbjerg Alex Dahl Karlsen – Vores Holtbjerg Annette Bredkjær - Ungdomsskolen Søren Holm – CEU Uddannelses Herning Karsten Matzen – Herningsholmskolen Første møde er 22.09.06 kl. 08.00- 09.45

Følgegruppe – under etablering Anne Berglund - Integrationsministeriet Ellen Thomsen - Dagtilbud Herning Kommune Anne Lægaard - Integrationsafdelingen Kirsten Sand - Uddannelsescenter Herning Britta Andersen - Skoleafdelingen Susanne Secher - Børn og familierådgivning Lene Uldum - Formand for skolebestyrelsen Ingrid Rasmussen - Holtbjerg Fritidscenter Troels Kjærgaard -Jobcentret Herning Michael Petterson - Jobcentret Ikast-Brande Jette Skyldvad - Midtjyske Netværk Karl Højhus Jeppesen - Dansk Byggeri Hans Jessen - TIB Tove Engedal - Sprogskolen Projektledelsen - Maheswaran Ponnampalam og Inger Veng Rasmussen Første møde: 9. november 2006 kl. 13.00- 15.00 22. Februar 2007 (kl. 14.00-16.00) 18. Oktober 2007 (kl. 14.00-16.00)

Styring, forankring og kommunikation Drejebøger for hvert ”ben” i projektet På UU- Hernings hjemmeside oprettes en oversigt og status på projekter 1. april 2007 – statusrapport Afsøgning af muligheder for lokal information via lokal-TV og nyhedsbreve ”Programteori” med årsags virkningsanalyser samt målopfølgning i vejledningen