En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trafikprojekter i Køge-området Onsdag den 12
Advertisements

V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
COWI PowerPoint design manual
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Rammer og roller.
DanmarkC Ikke bare grunde – vi sælger beliggenhed, synlighed, tilgængelighed - og FREDERICIA.
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Planlægning af nyt universitet ved Syddansk Universitet. Part 2
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Beslutningsgrundlag COWI
Højklasset busløsning på Frederikssundsvej
Trafikkens rolle i samfundet. Produktionen Trafikkens rolle i samfundet.
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Modernisering af P-fondsreglerne
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
1 Udfordringer i den dansk-tyske erhvervsregion Dansk-Tysk Infrastruktur konference, mandag den 15. december 2008, Flensborg Hans Kirk Formand for UdviklingsRåd.
1 Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? September 2008.
Status for regionsdannelsen - hvor er vi i Region Syddanmark Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, den 6. april 2006 I ndlæg v/sundhedsdirektør Jens.
BKF – regionsbestyrelsesmøde, 15. maj 2009
Dansk luftfart Muligheder og udfordringer August 2006.
Lokal rensning af regnvand Denne løsning er implementeret på 7 lokaliteter i Københavns Kommune som testanlæg. HydroSystems har varetaget driften.
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
Handlemuligheder for at fremme intermodale transporter til og fra Danmark Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Infrastrukturforbedringer på S-banen - tog til tiden
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
Motorvej til Holstebro Nord
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Strategiske analyser Parterne er enige om at gennemføre følgende strategiske analyser, der skal bidrage til at kortlægge fremtidens trafikale udfordringer.
Velkommen til workshop for interessenter Prioritering af Fremtidens Arealanvendelse i Danmark
Model til fremkommelighedsprognose på veje
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Sporarbejde Farumbanen 2008 –Pressemøde den 29. april 2008.
Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark.
Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet Storbytrafik - Indledningssession ved Trafikdage på AUC | 28/03/2015 |
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Introduktion til programmet Ringsted–Femern Banen – Præsenteret af Jens Ole Kaslund.
Byen og den kollektive trafik Med tog og bus i den spredte by Jan Jørgensen, Trafikstyrelsen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Udviklingsstrategi 2012 Kommuneplan 2013 Udviklingsstrategien er den overordnede udviklingsplan, der justeres og udvikles hvert år og revideres hvert 4.
Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Resultater fra spørgeskema vedr. unge udviklingshæmmede i Region Syddanmark.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
STATUS FOR GENNEMFØRELSESPLAN april Status for gennemførelsesplan Procesplan med ti indsatsområder - 1. halvår Konsolidering af sygehusenheder.
Tema: Landdistrikter og yderområder Arbejdsgruppe Regional Erhvervspolitik 26. oktober 2006.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Rhin-broen Köln-Rodenkirchen Ombygning og udvidelse
Landinspektør Robert Jakobsen
Strategisk planlægning:
Forslag til masterplan for infrastruktur
Syddanmark følger op på trafikaftalen af 29. jan.
Status på gennemførelse – 20. maj 2008
Specialerådet i anæstesiologi i Region Syddanmark
Erhvervs- og vækstminister AnNette Vilhelmsen
Ringsted-Femern Banen - en del af fremtidens jernbanen
Præsentationens transcript:

En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg

3 vigtige indsatsområder •Danmarks nord-syd-gående akse skal styrkes fremadrettet. •Der skal sikres en effektiv opkobling af alle landsdele til de overordnede transportkorridorer og knudepunkter. •Danmarks porte mod udlandet skal indgå som en central del af et effektivt transportnetværk.

”En moderne jernbane” •Anlæg af dobbeltspor i Sønderjylland. –Der anlægges dobbeltspor på strækningen mellem Vojens og Vamdrup i Sønderjylland, som skal stå færdig i –På længere sigt en fuld udbygning til dobbeltspor på hele banen gennem Sønderjylland.

•Styrkelse af gods på jernbanen. –Danmarks to største kombiterminaler i Taulov og i Høje Taastrup styrkes med op til 66 mio. kr. til kapacitetsudvidelser. –Samspillet styrkes mellem jernbanen og havnen i Esbjerg og Nyborg og der reserveres 100 mio. kr. til en ny sporforbindelse til Esbjerg Havn, og 15 mio. kr. til en ny sporforbindelse til Nyborg Havn.

Andre behov på jernbaneområdet •Opgradering af banen fra Niebüll og nordpå •Hyppigere og mere stabil drift mellem Hamborg og Trekantsområdet og videre mod København - Men dette vil kræve en udvidelse af banekapaciteten på den tyske side ! •Bedre handicaptilgængelighed, herunder elevatorer på de stationer som endnu mangler

Forhindringer som skal løses •Lave broer, som kan medføre uhensigtsmæssig omvejskørsel •Lokale flaskehalse •Kapaciteten i vejkrydsene som bl.a. kan forbedres ved en udskiftning af gamle lysreguleringer til mere intelligente anlæg og flere højre- og venstresvingsbaner •Infrastrukturen omkring havnene

Behov på vejområdet •Motorvejen Kliplev – Sønderborg •Rute 11 •Motorvejsprojektet fra Give til Vejle

Indsats på havneområdet •Esbjerg Havn – Ny flyderampe og til udbygning af de manglende 4 km af E20 (vedtaget). Ny godsterminal samt nyt spor syd om byen •Fredericia Havn – Udvidelse af indfaldsveje og Baneopgradering fra Fredericia Havn til kombiterminal i Taulo •Aabenraa Havn – Justeringer af rundkørsler og vejkryds til fremkommelighed for særtransporter, modulvogntog mm. •Kolding Havn – Svingbaner og andre kapacitetsfremmende initiativer på diverse indfaldsveje

Afrunding •Den erhvervspolitiske og transportpolitiske debat skal forblive skarp, fremadskuende og konstruktiv. •Vi skal sikre de bedst mulige betingelser for alle transportformer og transportrelaterede erhverv. •Forbedringer af transportkorridorerne er nødvendigt - både indenrigs som i sammenhæng med de verdensomspændende trafiksystemer, vi arbejder med. •Handlekraft og samarbejde skal i fokus