Uddannelsesvejen. En model i vejledningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Advertisements

17½ års samarbejde i Aarhus
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Modul 1 - Processer.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Arbejdspladsudvikling
Medborgerskab – på sporet
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Opgaven jeg fik stillet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Merlivs seminar 27. August 2008
Date :31 1.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Klasseledelse Lene Heckmann.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
UEA & UU-Vejledning Info til forældre fra 6.klasse.
”Vi når målet – men hvordan?”
Vejledning i projektarbejde
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
Inspiration til reformarbejdet
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Læremiddelkultur I Folkeskolen
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Projektplanlægning og projektstyring
Et fælles lederudviklingsprogram i Psykiatrien. Generisk modulindhold Tragten…. Hvad er topic af dette emne? ”The state of art..!” Psykiatri tilgangen.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Uddannelsesafklarende samtaler - hvordan er det gået? Mogens Bak Hansen, Arbejdsmarkedschef Jeanette Johansen, Teamleder Anders Ladegaard, Centerleder.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Obligatorisk selvvalgt opgave
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Grunde til at jeg elsker dig
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Præsentationens transcript:

Uddannelsesvejen. En model i vejledningen Processen – kort historisk baggrund Grunde til at indføre model i vejledningen Beskrivelse af modellen Teoretiske tilgange Modellen i anvendelse i UU-Herning

Processen 2001: Careers Scotland. National organisation for uddannelses- og erhvervsvejledning (15-19-årige og alle andre i overgangssituationer) ”The Approach to Guidance”. Efterår 2008: UU-ledere på besøg i Skotland Sommer 2009: Skotsk konsulent i UU-Herning 2009-2010: Projektgruppe og masterprojekt 2010-2011: Alle vejledere i UU-Herning Modellen bruges til uafklarede unge Pilotgruppe - udvikling af modellen og værktøjer

Grunde til at indføre model Sikre at der er struktur, mål og retning i samtalen (strategi) Kvalificering af vejledningssamtalen Vejlederen holdes ”på sporet” Større arbejdstilfredshed (man kan vinge af) Kollegial erfaringsudveksling – et fælles sprog Dokumentation og synliggørelse For den unge: Hjælp til at opbygge valgkompetence og give ejerskab til processen

Den skotske model CPJ Career Planning Journey CPC Career Planning Continuum 1 2 3 4 5 6 Lære at tage karriere- beslutninger Tage karrierebe- slutninger Undersøge vedr. job/udd. Vide hvordan man ansøger Forstå samtaler og vurde- ringer Udvikle min karriere 1 2 3 4 5 6 7 8 Parat Positiv Metode   Indsigt Mig selv Muligheder Finde muligheder Kigger på mulighederne Udvælgelsesproces Resultat Gøre status

Sammenskrivning CPJ CPC 1 2 3 4 5 6 Lære at tage karriere beslutn. beslutninger Undersøge vedr. job/udd. Vide hvordan man ansøger Forstå samtaler og vurde- ringer Håndtere forandringer 1 2 3 4 5 6 Parat og positiv Metode til at vælge At vælge Indsigt Sig selv Muligheder Metoder At finde muligheder Praktik At ansøge om job At håndtere udvælgelsespro-ces At håndtere processens resultater Evaluering og videre forløb

Visuel udgave af modellen Uddannelsesvejen

Rammen om modellen Trin 1: Forudsætninger for en vellykket samtale Effektiv kommunikation Rammer og formål for samtalen Arbejdsregler, aftaler Retningslinjer, markører (Opsummering: hvor er vi lige nu i processen, og hvor skal vi hen) Trin 2: Afklaring Vurdering af behov og afklaring Opnåelse af enighed Trin 3: Afdækning af behov Vejledte forstår, hvorfor det er nødvendigt at afdække behov Vejledte tager ejerskab for de mål, der bliver sat De næste skridt er klarlagt, enighed er opnået og en handleplan er nedskrevet

Teoretiske tilgange Carl Rogers (personcentreret) Alec Rodger (7 point plan) Gerard Egan (model) John D. Krumboltz (sociale læringsteori) ---SCCT (Social Cognitive Career Theory) James Sampson (CIP)

Gerard Egan

SCCT

James Sampson CIP At tænke over min beslutningstagning Meta- kognition At vide hvordan jeg træffer beslutninger Færdigheder i at bearbejde informationer Selv- kendskab Erhvervs- kendskab

De 6 spørgsmål

Sidegevinster ved indførelse af model I forbindelse med supervisionsprocessen Blive opmærksom på egne svagheder Blive klog på andres måder at vejlede på Udvikling af konkrete værktøjer -------------------------------------------- Betragte modellen som et udgangspunkt og ikke som en færdig pakke-løsning

i anvendelse i UU-Herning Modellen i anvendelse ”Uddannelsesvejen" i anvendelse i UU-Herning Udvikling af konkrete værktøjer

Støttekort

Støttekort

Laminerede modeller i A4 og A3

Handleplan

Den unges evaluering Evaluering af vejledningssamtalen

Vejlederens refleksionsark

Observatørens refleksionsark

Værktøjer på vej … Jobkort Metacards Mapping fx centrale personer i den vejledtes verden Ishiyama eller Peavy

”The future does not exist and cannot be Gelatt: ”The future does not exist and cannot be predicted. It must be imagined and invented”. (Fremtiden eksisterer ikke og kan ikke forudses. Den må blive forestillet og opfundet).

Gå sammen 2 eller 3 Indlæg og debat Mener du, at brug af en model kan kvalificere vejledningssamtalen? Hvilke forbehold har du eventuelt over for at anvende en model i vejledningen? Hvilke fordele ser du i at anvende fælles model og værktøjer ? Indlæg og debat Materiale med foreløbige værktøjer