Uddannelsesvejen. En model i vejledningen Processen – kort historisk baggrund Grunde til at indføre model i vejledningen Beskrivelse af modellen Teoretiske tilgange Modellen i anvendelse i UU-Herning
Processen 2001: Careers Scotland. National organisation for uddannelses- og erhvervsvejledning (15-19-årige og alle andre i overgangssituationer) ”The Approach to Guidance”. Efterår 2008: UU-ledere på besøg i Skotland Sommer 2009: Skotsk konsulent i UU-Herning 2009-2010: Projektgruppe og masterprojekt 2010-2011: Alle vejledere i UU-Herning Modellen bruges til uafklarede unge Pilotgruppe - udvikling af modellen og værktøjer
Grunde til at indføre model Sikre at der er struktur, mål og retning i samtalen (strategi) Kvalificering af vejledningssamtalen Vejlederen holdes ”på sporet” Større arbejdstilfredshed (man kan vinge af) Kollegial erfaringsudveksling – et fælles sprog Dokumentation og synliggørelse For den unge: Hjælp til at opbygge valgkompetence og give ejerskab til processen
Den skotske model CPJ Career Planning Journey CPC Career Planning Continuum 1 2 3 4 5 6 Lære at tage karriere- beslutninger Tage karrierebe- slutninger Undersøge vedr. job/udd. Vide hvordan man ansøger Forstå samtaler og vurde- ringer Udvikle min karriere 1 2 3 4 5 6 7 8 Parat Positiv Metode Indsigt Mig selv Muligheder Finde muligheder Kigger på mulighederne Udvælgelsesproces Resultat Gøre status
Sammenskrivning CPJ CPC 1 2 3 4 5 6 Lære at tage karriere beslutn. beslutninger Undersøge vedr. job/udd. Vide hvordan man ansøger Forstå samtaler og vurde- ringer Håndtere forandringer 1 2 3 4 5 6 Parat og positiv Metode til at vælge At vælge Indsigt Sig selv Muligheder Metoder At finde muligheder Praktik At ansøge om job At håndtere udvælgelsespro-ces At håndtere processens resultater Evaluering og videre forløb
Visuel udgave af modellen Uddannelsesvejen
Rammen om modellen Trin 1: Forudsætninger for en vellykket samtale Effektiv kommunikation Rammer og formål for samtalen Arbejdsregler, aftaler Retningslinjer, markører (Opsummering: hvor er vi lige nu i processen, og hvor skal vi hen) Trin 2: Afklaring Vurdering af behov og afklaring Opnåelse af enighed Trin 3: Afdækning af behov Vejledte forstår, hvorfor det er nødvendigt at afdække behov Vejledte tager ejerskab for de mål, der bliver sat De næste skridt er klarlagt, enighed er opnået og en handleplan er nedskrevet
Teoretiske tilgange Carl Rogers (personcentreret) Alec Rodger (7 point plan) Gerard Egan (model) John D. Krumboltz (sociale læringsteori) ---SCCT (Social Cognitive Career Theory) James Sampson (CIP)
Gerard Egan
SCCT
James Sampson CIP At tænke over min beslutningstagning Meta- kognition At vide hvordan jeg træffer beslutninger Færdigheder i at bearbejde informationer Selv- kendskab Erhvervs- kendskab
De 6 spørgsmål
Sidegevinster ved indførelse af model I forbindelse med supervisionsprocessen Blive opmærksom på egne svagheder Blive klog på andres måder at vejlede på Udvikling af konkrete værktøjer -------------------------------------------- Betragte modellen som et udgangspunkt og ikke som en færdig pakke-løsning
i anvendelse i UU-Herning Modellen i anvendelse ”Uddannelsesvejen" i anvendelse i UU-Herning Udvikling af konkrete værktøjer
Støttekort
Støttekort
Laminerede modeller i A4 og A3
Handleplan
Den unges evaluering Evaluering af vejledningssamtalen
Vejlederens refleksionsark
Observatørens refleksionsark
Værktøjer på vej … Jobkort Metacards Mapping fx centrale personer i den vejledtes verden Ishiyama eller Peavy
”The future does not exist and cannot be Gelatt: ”The future does not exist and cannot be predicted. It must be imagined and invented”. (Fremtiden eksisterer ikke og kan ikke forudses. Den må blive forestillet og opfundet).
Gå sammen 2 eller 3 Indlæg og debat Mener du, at brug af en model kan kvalificere vejledningssamtalen? Hvilke forbehold har du eventuelt over for at anvende en model i vejledningen? Hvilke fordele ser du i at anvende fælles model og værktøjer ? Indlæg og debat Materiale med foreløbige værktøjer