Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Kulturmøder og kulturforskelle
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Struktur: ”Quiz og byt”
Metode i AT Religion.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
MUNDTLIGT krav – form – indhold
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Udvidet problemformulering
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Værkstedsundervisning
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Om prøveformen Filosofi C.
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de EN SYNOPSIS Er en tekst, der ikke kan stå alene Forudsætter en senere uddybning i en mundtlig præsentation og efterfølgende dialog Er åben for uddybninger og tilføjelser Fylder max. 1-1½ A4 side Skal udleveres til lærer og censor, når eksamenen begynder Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de næste sider.

PROBLEMFORMULERING Kort og præcist formuleret. Skal kunne besvares inden for eksaminationstiden Hvilke særlige problemstillinger er der?

EKSEMPEL ”Dette materiale lægger op til at diskutere etniske unges forskellige typer af identitetsproblemer i Danmark. Der er fx teksten om tvangsægteskaber (…) som beskriver den unges splittede identitet mellem forældrenes kultur og den danske kultur (…)”

PRÆSENTATION AF PROBLEMSTILLING Redegør kort for valgt teori/teorier og evt. psykologiske undersøgelser Denne del kan have underpunkter Redegør meget kort for hvad bilagene handler om

EKSEMPEL ”Jeg har valgt at inddrage Eriksons psykosociale teori fra 1950erne, social identitetsteori med begreberne in-gruppe og out-gruppe samt teori om individualistiske og kollektivistiske kulturer, fordi (...)” Ordet og den efterfølgende sætning ”fordi …” er med, fordi du skal give en grund til, at du har valgt de pågældende teorier til at belyse problemstillingen i analysen

ANALYSE Giv en meget kort gennemgang af den valgte teori Brug bilagsmaterialet til at slå ned på centrale punkter, som du vil analysere ved hjælp af en eller flere teorier. Hvis der er psykologiske undersøgelser i bilagsmaterialet, kan det være relevant at komme ind på metodiske problemstillinger også Det forventes, at du tager en faglig begrundet stillingtagen til det materiale, som du bruger til at analysere med Husk at du skal argumentere for det, som du er nået frem til og anvende kritisk tænkning.

EKSEMPEL ”Eriksons psykosociale teori er en universel teori, dvs. den formodes at dække alle unge. Den inddrager begreberne positiv og negativ identitet samt identitetsforvirring til at beskrive ungdomsårene. Med positiv identitet forstås (…). Teorien er beskrivende mere end forklarende, men begrebet om hhv. positiv og negativ identitet kan til en vis grad anvendes på (…). Teorien er problematisk, fordi (…). Til gengæld kan social identitetsteori give en god forklaring på, hvorfor visse etniske unge radikaliseres i forhold til majoritetskulturen i Danmark, fordi (…)”

KONKLUSION Her laver du en sammenfatning af din undersøgelse, som skal fremstå som en naturlig følge af analysen.

EKSEMPEL ”Etniske unge oplever tilsyneladende nogle ekstra problemer med identitet i forhold til danske unge, fordi de lever imellem to kulturer. Den danske kultur som er en individualistisk kultur, hvor der forventes stigende selvstændighed af unge over for en kollektivistisk kulturbaggrund, som forventer konformitet og tilpasning til forældrenes normer, bl.a. omkring skam og ære. Dette kan medføre identitetsforvirring iflg. Erikson (…)”

DISKUSSION Forsøg at diskutere din konklusion. Kom med mulige andre perspektiver på din undersøgelse, noget du undrer dig over, mulige problemer omkring de teorier, du har inddraget, mulige måder at undersøge problemet på osv.

EKSEMPEL ”Min konklusion var bl.a., at man godt kunne bruge begrebet identitetsforvirring fra Eriksons teori, men der er nogle problemer. Teorien er lavet i 1950erne på baggrund af unge med identitetsproblemer, som var i terapi. De var alle amerikanere. Det er et spørgsmål, om en teori lavet på den baggrund er så universel, som hævder (…) fordi( …) måske er det ikke muligt at have universelle teorier (…). Måske skulle man i stedet lave en undersøgelse af en bestemt gruppe og spørge dem fx gennem interviews, om de oplever den type identitetsproblemer, som Erikson beskriver (…). Det er også et spørgsmål, om man udelukkende kan forklare de problemer, som de etniske unge oplever ud fra psykologiske teorier. Det vil være relevant at inddrage sociologiske faktorer, fx noget om samfundsstrukturer, økonomi, uddannelse, social status mm., bl.a. fordi (…)

PERSPEKTIVERING Her kan du fx skitsere nogle alternative muligheder for at analysere problemstillingen, hvordan man kan bruge den psykologiske viden i forhold til den rejste problemstilling, om andre fakulteter kan bidrage med viden osv.