Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd. Louise Hallbæck, sygeplejestuderende 7. semester Birgitte Holst Wiehl, Klinisk Vejleder, Gynækologisk- Obstetrisk afdeling Annemette Lundmark, Udviklings- og kvalitetskoordinator, Gynækologisk- Obstetrisk afdeling
Baggrund og formål Baggrund: Uddannelses krav Professionsbachelorer i sygepleje 2008 Formål: Indhente erfaringer mhp planlægning og gennemførsel af egnede projekter ift krav om at udføre kvalitets- og udviklingsarbejde på modul 11 og 12.
Fra ide til virkelighed Samarbejde med udviklings- og kvalitetskoordinator Hvordan kom vi fra ide til virkelighed?
Projektkriterier Egnede projekter Mulige projekter relateret: Afgrænset Aktuelt Praksisnære Fleksibelt ift. tid Fleksibelt ift. udvælgelse af dele af projektet Mulige projekter relateret: Patientforløb LUP SIK Journalaudit m.m.
Udvalgt projekt G-SIK: Patientoplevede fejl Andelen af patienter der oplever fejl Hvilke fejl oplever de? Pilotprojekt Afprøvning i en uge på indlagte patienter Afprøvning af forskellige interviewmetoder
Barrierer og motivation Kvalitetsudvikling opleves abstrakt Opleves stort og uoverskueligt Motivation: Tilbud – ikke et krav En ny mulighed Projektet er autentisk
Planlægning Overordnet planlægning af læringsforløb Tidspunkt / tidsforbrug Rolleafklaring Planlægning af pilotprojektet i detaljer Forberedelse på forskellige roller
Formidling af projektet til personalet Tovholderfunktion Pædagogiske overvejelser
Tovholder i praksis Igangsætte Motivere Fastholde fokus Følge op
Interview Gennemførte selv interviews Fulgte op på personalets interview
Opsamling med personalet Personalets erfaringer
Analysefase Data analyseres Rapport udarbejdes
Læringsudbytte Analyserende rolle (før og efter) Formidlende rolle Erfaring med at motivere til nye tiltag Tovholder Erfaring med kvalitetsudviklingsprocessen Aha – oplevelser Studiebog som redskab Kvalitetsudvikling er ikke så svært endda Mod på mere Refleksion over læringsudbytte
Resultater og erfaringer Den studerende fik afprøvet kvalitetsudvikling i praksis Mål for læring opfyldt Erfaringer God tid – god forberedelse Tæt samarbejde Fleksible – tid, sted, ønsker fra den studerende, ønsker fra afdelingen.
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd – - kan det bane vejen for praksisnære, aktuelle bachelorprojekter.