Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Patientpakker Angina /NSTEMI
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
Strategisk uddannelse Patientoplevet kvalitet:
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Center for Kliniske Retningslinjer - en ny spiller i sygeplejen
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Erfaringer med implementering af en national klinisk sygeplejedatabase
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Implementering i almen praksis Projekt: Styrkelse af Tovholder-funktionen i almen praksis.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Set fra to studerende Lene Delf Nielsen og Tine Abildgaard Poulsen Studerende fra UCL, Odense.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fra novice .. imod ekspert!
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Kronikerkompasset v. kontorchef Birgitte Haahr, Nære Sundhedstilbud
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Vis hjælpelinjer; hjælp ved placering af billeder og objekter: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’ Vis’
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Pilottest Design og Setup. Agenda Formål Design - rammen for pilottest Fra teori til praksis (hvad gjorde vi?) Hvad har vi lært?
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Work-shop 3 Hvordan sikrer vi lærernes kompetenceudvikling i korte forløb i virksomheder? SIP kursus Aalborg
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Kvalitetsudvikling hvordan?
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Planlægning og forberedelse
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
"De er jo så søde alle sammen"
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Interne survey som ledelsesværktøj
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
forretnings-modeller
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Kickoff praktik 3 - dag 3 At modtage og vejlede elever på avanceret niveau på social- og sundhedsassistentuddannelsen Uddannelse / Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.
Præsentationens transcript:

Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd. Louise Hallbæck, sygeplejestuderende 7. semester Birgitte Holst Wiehl, Klinisk Vejleder, Gynækologisk- Obstetrisk afdeling Annemette Lundmark, Udviklings- og kvalitetskoordinator, Gynækologisk- Obstetrisk afdeling

Baggrund og formål Baggrund: Uddannelses krav Professionsbachelorer i sygepleje 2008 Formål: Indhente erfaringer mhp planlægning og gennemførsel af egnede projekter ift krav om at udføre kvalitets- og udviklingsarbejde på modul 11 og 12.

Fra ide til virkelighed Samarbejde med udviklings- og kvalitetskoordinator Hvordan kom vi fra ide til virkelighed?

Projektkriterier Egnede projekter Mulige projekter relateret: Afgrænset Aktuelt Praksisnære Fleksibelt ift. tid Fleksibelt ift. udvælgelse af dele af projektet Mulige projekter relateret: Patientforløb LUP SIK Journalaudit m.m.

Udvalgt projekt G-SIK: Patientoplevede fejl Andelen af patienter der oplever fejl Hvilke fejl oplever de? Pilotprojekt Afprøvning i en uge på indlagte patienter Afprøvning af forskellige interviewmetoder

Barrierer og motivation Kvalitetsudvikling opleves abstrakt Opleves stort og uoverskueligt Motivation: Tilbud – ikke et krav En ny mulighed Projektet er autentisk

Planlægning Overordnet planlægning af læringsforløb Tidspunkt / tidsforbrug Rolleafklaring Planlægning af pilotprojektet i detaljer Forberedelse på forskellige roller

Formidling af projektet til personalet Tovholderfunktion Pædagogiske overvejelser

Tovholder i praksis Igangsætte Motivere Fastholde fokus Følge op

Interview Gennemførte selv interviews Fulgte op på personalets interview

Opsamling med personalet Personalets erfaringer

Analysefase Data analyseres Rapport udarbejdes

Læringsudbytte Analyserende rolle (før og efter) Formidlende rolle Erfaring med at motivere til nye tiltag Tovholder Erfaring med kvalitetsudviklingsprocessen Aha – oplevelser Studiebog som redskab Kvalitetsudvikling er ikke så svært endda Mod på mere Refleksion over læringsudbytte

Resultater og erfaringer Den studerende fik afprøvet kvalitetsudvikling i praksis Mål for læring opfyldt Erfaringer God tid – god forberedelse Tæt samarbejde Fleksible – tid, sted, ønsker fra den studerende, ønsker fra afdelingen.

Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd – - kan det bane vejen for praksisnære, aktuelle bachelorprojekter.