Billedskolen på Vestervangskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Rullende indskoling på Skovbyskolen.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Bevidst undervisning i billeder
Design på Sdr. Vang Skole
Readymades / genbrugskunst
Afdelingsleder Pia Kofoed Jacobsen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Grundlæggende IT, niveau G
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Kladde til informationsdias
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Kære forældre Hermed orientering om status i forbindelse med Pilehaveskolens udbygning og flytning til Verninge i skoleåret 2013/2014. I foråret 2013 har.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Fagets formål, fokus og fagmål
Jeg støtter barnet ved:
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Det autentiske menneske
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Kulturforståelse niveau C
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Faglig fordybelse/lektiecafe.  Hvordan får vi elever og forældre til at tilmelde sig i en længere skoledag, når tilbuddet ligger sidst på dagen, er frivilligt.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Birgit Lise Andersen Mandag d 13/ Konference KL Styrket almenundervisning – fokus på inklusion.
Præsentation af forårs-sfo
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Innovative elever Løser virksomhedsproblemer J.F. Willumsen Museum 8. klasse.
Velkommen til informationsmøde om Eliteidrætsklassen og Idrætslinjen på kommende 7. årgang Østre Skole januar 2016.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Eksperimentende billedarbejde
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Billedskolen på Vestervangskolen

Indhold Målsætning Elevernes fritidsinteresser Beskrivelse af arbejdet i billedskolen Stemningsbilleder fra billedskolen Vurdering Perspektivering

Målsætning 1 Overordnet målsætning Gennem praktisk og teoretisk arbejde at bibringe forståelse for billedlige udtryk og udtryksmuligheder. Kommunikationsevnen styrkes ved at supplere udviklingen af sproglige kompetencer med fokusering på evnen til at udtrykke sig billedligt. At kunne aflæse billedlige udtryk kan være et både nødvendigt og æstetisk udviklende supplement til forståelsen af vores virkelighed. Arbejdet med billedarbejde er desuden medvirkende til at styrke børns almene, sociale og faglige udvikling.

Målsætning 2 Målgruppen Vores målgruppe er særligt interesserede elever på 3. - 7. klassetrin. Billedskolen skal kunne rumme elever med forskellige forudsætninger for billedarbejde. Det er et krav, at billedskolens lærere er linjefagsuddannede billedkunstlærere.

Målsætning 3 Faglige mål At gøre børn bevidste, kompetente, dygtige og tilfredse med at bruge billedsproget som en naturlig udtryksmåde. At styrke, udvikle og underbygge stigende interesse for billedkunst i skolen og medvirke til at lade den smitte af på elevernes dagligliv. At gribe den glæde, mange børn har, for at forstå og fortælle billesprogligt og give dem mulighed for at videreudvikle og bevare den.

Elevernes fritidsinteresser Billedskolen blev af udviklingsrådet bedt om at klarlægge, om eleverne fravalgte andre fritidsinteresser til fordel for billedskolen. Konklusionen blev, at mange af billedskolens elever går til én eller flere fritidsaktiviteter udover billedskolen, f.eks svømning, håndbold eller musikundervisning, og at ingen fravalgte noget til fordel for billedskolen.

Beskrivelse af arbejdet i billedskolen Tegnekursus Billedskolen indledtes med et grundlæggende kursus i iagt-tagelsestegning. Eleverne blev introduceret for materialer og grundformer og arbejdede med grundlæggende teknikker såsom målestoks- forhold, lys- og mørke, kontraster, lys- og skyggevirkning m.m Eleverne arbejdede med opgaver med gradvist stigende sværhedsgrad.

Beskrivelse af arbejdet i billedskolen Farvelære og akvarel Efter tegnekurset introduceredes eleverne for farvelære ved hjælp af akvarelfarver. Arbejdet med akvarelfarver giver, pga af disses transparens, eleverne et godt kendskab til farvernes blandings-muligheder. Eleverne malede efter forlæg udvalgt af billedskolens lærere.

Beskrivelse af arbejdet i billedskolen Akrylmaleri Billedskolens sidste forløb introducerede eleverne til arbejdet med akrylmaling. Eleverne valgte i samråd med én eller flere lærere et kunstværk som inspiration til deres arbejde. Eleverne skulle tegne skitser og udarbejde farveprøver, inden de gik i gang med det egentlige arbejde på lærred.

Beskrivelse af arbejdet i billedskolen Ekskursioner Elevernes eget billedarbejde vil stadig være det vigtigste i billedskolen, men i tilfælde af afholdelse af relevante kunstudstillinger i passende kort transportafstand fra Vestervangskolen, besøger vi disse. I 2005 var billedskolen således på Statens Museum for Kunst og se J.W. Turners i en opsætning, hvor hans billeder blev sammenlignet med samtidige danske kunstnere.

Beskrivelse af arbejdet i billedskolen Udstilling Billedskolen afholder hvert år en udstilling med elevernes kunstværker som afslutning på forløbet. Udstillingen præsenteres dels på Vestervangskolen, ved en fernisering for resten af skolen og billedskoleelevernes forældre, og herefter på Glostrup Bibliotek.

Stemningsbilleder

Kenneth 5.b 2005

Emira 4.a 2005

Mays 5.a 2005

Mays 5.a 2005

Daniel 6.a 2005

Camilla 6.a 2005

Camilla 5.a 2005

Daniel 6.a 2005

Camilla 6.a 2005

Signe 5.a 2005

Fernisering 2005

Emma 6.a 2006

Stella og Valdis 3.a 2006

Signe 6.a 2006

Emira 5.a 2006

Kenneth 6.b 2006

Robin 5.a 2006

Robin 5.a 2006

Esra 7.b 2006

Camilla og Michelle 7.a 2006

Camilla 7.a 2006

Camilla 7.a 2006

Signe 6.a 2006

Esra 7.b 2006

Anna 3.b 2006

Camilla 6.a 2006

Rasmus 3.a 2006

Rasmus 3.a 2006

Vurdering Arbejdet i billedskolen har været præget af et utrolig stort engagement fra elevernes side. De har arbejdet med stor koncentration og stor gejst og har gennem hele forløbet udtrykt glæde og tilfredshed med muligheden for at kunne fordybe sig i billedarbejdet. Det har været en stor tilfredshed for os lærere at arbejde med elever, der i en sådan grad har haft både evnerne og motivationen i orden. Denne gode stemning af motivation, arbejdsglæde, koncentration og hygge, har skabt grobund for, at eleverne har kunnet dygtiggøre sig i en grad, vi kun havde turde håbe, da projektet startede. Dette gælder både deres tekniske færdigheder, deres kompositoriske forståelse, deres forståelse for

farver samt deres evne til selvstændigt at kunne skabe et smukt billede. Det har været utrolig udbytterigt at være to lærere på ad gangen. Vi har haft tid og overskud til at hjælpe den enkelte, og vi har kunnet supplere hinanden fagligt. Der er ikke en facitliste til, hvordan et billede laves, og det har derfor været givtigt at have mange øjne med i processen. Det at kunne fordybe sig i et billede sammen med en elev, er en spændende og udbytterig proces for både lærer og elev. Man kommer tæt på hinanden, og i spændingsfeltet mellem lærer, elev, materialer og billede opstår en energi og inspiration, som rækker langt ud over de tre timer, vi har om tirsdagen i billedskolen.

Perspektivering Det har hele tiden været vores intention, at billedskolen skulle fortsætte efter de to forsøgsår. Vores drøm var at lave en kommunal billedskole, så alle elever i Glostrup fik tilbuddet om undervisning i billedarbejde, ligesom kommunen tilbyder ekstra undervisning i musik mm. Det lader dog ikke til, at dette kan blive en realitet inden for den nærmeste fremtid. Så derfor nøjes vi med at håbe på, at Vestervangskolen kan videreføre billedskolen i dens nuværende form. Vi vil dog fortsat kæmpe for, at billedskolen kan blive et tilbud til alle børn i kommunen. Vi mener, at den skaberglæde, motivation, koncentration, fantasi, og billedsproglige forståelse, som vi har oplevet blomstre i billedskolen, er med til at udvikle eleverne både på det personlige, sociale og faglige

plan. Der er ingen tvivl om, at billedarbejdet kan give et barn de succesoplevelser, den selvværdsfølelse og den fordybelsesevne, som er grundlaget for også at kunne udvikle sig i andre sammenhænge. Vi håber, at Glostrup Kommune fortsat vil støtte Billedskolen på Vestervangskolen, da vi mener, at projektet har været en stor succes for både elever, forældre, lærere og skolen som helhed. Anne Lynnerup, Marie Hansen og Thorbjørn Christensen Lærere i Billedskolen på Vestervangskolen