Orienteringsaften 9. april 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Oplæg om skolereform på Kalbyrisskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Skolereform. Ambitionerne i folkeskoleaftalen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Skolereform Kildebakkeskolen Aftenens program Skolereformen på Kildebakkeskolen De nye nationale mål – et fagligt løft af folkeskolen En forandret.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Orienteringsaften 9. april 2014 FOLKESKOLEREFORM Orienteringsaften 9. april 2014

3 overordnede mål Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Mindske betydningen af social baggrund. 3. Tillid og trivsel skal styrkes gennem respekt for professionel viden og praksis.

Klare indsatsområder for folkeskolen Faglig løft og en længere og mere varieret skoledag for eleverne Kompetenceløft til lærere, pædagoger og skoleledere

Hovedindhold for folkeskolen 0.-3. kl.: 30 timer / 4.-6 kl.: 33 timer / 7.-9. kl.: 35 timer (gennemsnit over en uge over et skoleår). Flere fagopdelte timer – bl.a. mere dansk og matematik. Indførelse af engelsk fra 1. klasse, 2. frem-medsprog i 5. klasse, obligatorisk valgfag fra 7. klasse

Hovedindholdet for folkeskolen Forhøjelse af timetallet i de praktisk-musiske fag og natur/teknik. Understøttende undervisning med lærere og pædagoger (bevægelse, læsebånd, lektie-hjælp/studietid). Alle skal bevæge sig dagligt – 45 min. pr. dag. Mere IT Øget fokus på trivsel

Hovedindholdet for folkeskolen 9. Øget fokus på forældreinddragelse (forældre er en ressource og har ansvar – opbakning og inddragelse). 10. I udskolingen skal der være fokus på over-gang til ungdomsuddannelse. 11. Skolen skal være inkluderende.

Opfattelse af skoledagen Hele skoledagen består af læring Fagopdelt undervisning Understøttende undervisning Inddragelse af det omgivende samfund Etablering af partnerskaber Undervisningspligten kan opfyldes af foreninger, musikskole og ungdomsskole Elev- og uddannelsesplan integreres Uddannelsesparathedsvurdering fra 8. klasse

Vor vision for indskolingen: - Målet for eleverne er læring og dannelse. - Vi vil gøre en god indskoling bedre. - Fællesskab, forskellighed, faglighed og forandring implementeres i dagligdagen.

Vor vision for indskolingen: - Udvikle fra viden og forskning. - Inklusion søges hvor det giver mening. - Fokus på vor drengegruppe.

Givne vilkår: - Børnene skal i skole hver dag fra 08.15 – 14.15. - Engelsk fra 1. klasse. - Mere tid til musik, idræt og NT.

Givne vilkår: - Længden af lektionen bliver en time som det bærende element. Frikvarter mellem hver lektion. - Klassen er grundstammen, men årgangssamarbejdet opprioriteres.

Skema for klasse xx: 60 min lektioner Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.15-08.45 (12+18) Morgensang Trivselsbånd 08.45-09.45 Dansk Matematik Billedkunst 09.45-10.00 Frikvarter 10.00-11.00 Engelsk Dansk efterår Billedkunst forår 11.00–11.15 11.15-12.15 Musik NT efterår Engelsk forår NT 12.15-12.30 12.30-13.15 Understøttende undervisning 13.15-14.15 Idræt Kristendom Historie

Vi vil: - opprioritere samarbejdet mellem lærere og pædagoger. - parallellægge timer i dansk og matematik og derigennem udnytte holddeling som et pædagogisk redskab. - lave en tidlig og forebyggende indsats.

Vi vil: - Lave to understøttende bånd. 1 om morgenen og et efter kl. 12. - Om morgenen: Morgensang, kultur, dannelse, fortælling, trivsel o.l. - Efter kl. 12.00: Understøttende undervisning

Vi vil: - lave en fagdag hver måned som udgangspunkt. - teste og evaluere, således der hele tiden sker en faglig udvikling. - udvikle vore skolehjem samtaler og årsplaner.

Mellemtrinnets vision i forhold til skolereformen: Holddannelse på tværs af årgangen. Det giver bl.a. mulighed for: Undervisning/læring på forskellige niveauer. Anvendelse af forskellige læringsstile. Undervisning /læring på store og små hold. Målsætning: Alle elever bliver udfordret, så de bliver så dygtige, de kan.

Forudsætning for holddannelse på tværs af årgangen: Parallellægning på årgangen, så alle elever så vidt muligt har samme fag samtidig. Udfordringer: Mellemtrinnet er kendetegnet ved mange praktisk/musiske fag og brug af faglokaler. Idræt, svømning, musik, billedkunst, håndarbejde, sløjd, hjemkundskab. Det betyder: På alle 3 årgange etableres en P-fags ordning, der indeholder en del af de praktisk/musiske fag.

Overordnede rammer: Alle elever har udgangspunkt i en fast klasse. I store periode undervises i hold på tværs af årgangen. Alle klasser vil få et fast grundskema. Grundskemaet har udgangspunkt i moduler af 2 x 45 min. I et antal uger vil grundskemaet være afløst af studieuger. Skoledagens længde: 8.15 – 15.15 (3 dage) 8.15 – 14.15 (2 dage)

P-fag = (hånd, slø, hjem, + evt. et 4. ”fag”) – 4 hold – 4 lærere. 4. årgang 4.årg. 30 lekt.: Da 7 Eng 2 His 2 Kri 1 Mat 5 n/t 3 idr 3 mus 2 bil 2 hån/slø/hje 3 Fagopdelt 30 lekt. = 22,50 klokketime Understøttende undervisning: Studietid = 3,00 klokketime Pauser = 4,17 klokketime Bevægelse 5 x 45 min (- 3 x idr) = 1,66 klokketime Læsebånd = 1,66 klokketime I alt = 33,00 klokketime P-fag = (hånd, slø, hjem, + evt. et 4. ”fag”) – 4 hold – 4 lærere. 4 perioder, hvor eleverne skifter hold. I læsebånd kan der udover læsning/faglig læsning indgå elementer fra UEA-orientering, sundheds- og seksualorientering, færselslære samt læringsaktiviteter der styrker elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.

P-fag = (hånd, slø, hjem, + evt. et 4. ”fag”) Skema for 4. årgang Tid Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.15-9.45 eng mus/bil/idr a b c mat n/t da 9.45-10.15 Pause 10 Bevægelse 20 10.15-11.45 P-fag his svøm/kri ab c c ab 11.45-12.15 Pause 30 12.15-13.45 b c a c a b 13.45-14.15 Læsebånd 20 14.15-15.15 Studietid P-fag = (hånd, slø, hjem, + evt. et 4. ”fag”)

5. årgang 5.årg. 31 lekt.: Da 7 Eng 3 His 2 Kri 1 Mat 5 n/t 2 idr 3 mus 2 bil 1 hån/slø/hje 4 Tys 1 Fagopdelt 31 lekt. = 23,25 klokketime Understøttende undervisning: Studietid = 3,00 klokketime Pauser = 4,17 klokketime Bevægelse 5 x 45 min (- 3 x idr) = 1,66 klokketime Læsebånd = 0,92 klokketime I alt = 33,00 klokketime P-fag = Hån/slø/hje/mus/bil – 7 lektioner (2+2+3) – 5 hold - 5 lærere 5 perioder, hvor eleverne skifter hold. I læsebånd/studietid kan der udover læsning/faglig læsning indgå elementer fra UEA-orientering, sundheds- og seksualorientering, færselslære samt læringsaktiviteter der styrker elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.

P-fag = Hån/slø/hje/mus/bil Skema for 5. årgang Tid Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.15-9.45 da mat p-fag eng 9.45-10.15 Pause 10 Bevægelse 20 10.15-11.45 svøm/kri 5.ab/5.cd n/t tys 5.cd/5.ab 11.45-12.15 Pause 30 12.15-13.45 idr his 13.45-14.15 Læsebånd 11 studietid 9 14.15-15.15 Studietid P-fag = Hån/slø/hje/mus/bil

6. årgang 6.årg. 31 lektioner: Da 7 Eng 3 His 2 Kri 2 Mat 5 n/t 2 idr 3 mus 1 hån/slø/hje 4 Tys 2 Fagopdelt 31 lekt. = 23,25 klokketime Understøttende undervisning: Lektiehjælp = 3,00 klokketime Pauser = 4,17 klokketime Bevægelse 5 x 45 min (- 3 x idr) = 1,66 klokketime Læsebånd = 0,92 klokketime I alt = 33,00 klokketime P-fag = Hån/slø/hje/mus/idr – 6 lektioner (2+2+2) – 5 hold - 5 lærere 5 perioder, hvor eleverne skifter hold. I læsebånd/studietid kan der udover læsning/faglig læsning indgå elementer fra UEA-orientering, sundheds- og seksualorientering, færselslære samt læringsaktiviteter der styrker elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.

P-fag = Hån/slø/hje/mus/idr Skema for 6. årgang Tid Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.15-9.45 Da mat p-fag kri da eng 9.45-10.15 Pause 10 Bevægelse 20 10.15-11.45 Eng idr n/t 11.45-12.15 Pause 30 12.15-13.45 tys his 13.45-14.15 Læsebånd 11 studietid 9 14.15-15.15 Studietid P-fag = Hån/slø/hje/mus/idr

Overbygning og skolereform

Folkeskolereform Trives bedre – lære mere 35 timer om ugen 8.15-15.15 hver dag 32 fagopdelte lektioner om ugen Mindst 3 timer bevægelse om ugen 2 timer lektielæsning om ugen Understøttende undervisning

Kommunale mål Mere holddannelse Mere elevmedindflydelse Bedre forberedelse til ungdomsuddannelserne

Hvad vil vi? Anerkende de unge Give udfordringer Skabe fællesskaber Se fremtidsmuligheder

Årgangen – fællesskab og faglighed Årgangen hører sammen i et fællesskab. Faglig læring sker på årgangen. Skiftende hold i løbet af året.

Primærgruppe Primærgruppe med elever fra 7., 8. og 9. årgang. Primærlæreren har ansvaret for den unges trivsel og udvikling

Årets gang Skemauger – i hold på årgangen Alternative uger – med årgangen Primærdage - med primærgruppen

Skolehjem-samarbejde Forældremøder årgangsvis i september Skolehjemsamtaler med primærlærer: Anerkende de unge Give udfordringer Skabe fællesskaber Se fremtidsmuligheder

Folkeskolereform og ændrede arbejdstidsregler Lærerens ændrede arbejdsregler fra 1. august 2014 Skolepædagogernes ændrede arbejdstidsaf-tale fra 1. august 2014