Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skolereformen på Søndersøskolen
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
En længere og mere varieret skoledag
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Præsentationens transcript:

Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014

Et fagligt løft af folkeskolen De 3 overordnede mål •Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan •Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater •Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

3 overordnede indsatsområder •En længere og varieret skoledag •Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere •Få klare mål og regelforenklinger

Hovedelementer i reformen •Flere fagopdelte timer og ny tid til understøttende undervisning •Timetal i dansk, matematik, natur og teknik og musik øges •Engelsk fra 1. klasse •Andet fremmedsprog fra 5. klasse •Valgfag fra 7. klasse •Pædagoger med i undervisningen •Åben skole: Skolen i samfundet – samfundet i skolen •Motion og bevægelse – gennemsnit 45 min. om dagen •Tilbud om faglig fordybelse og lektiecafe/studietimer

En længere og varieret skoledag •30 timer i børnehaveklassen til 3. klasse •33 timer i klasse •35 timer i klasse •Ved fravalg af lektiecafe bliver skoleugen på: •28 timer i børnehaveklassen til 3. klasse •30 timer i klasse •33 timer i klasse

Skoledagens organisering •Elevernes skoledag bestå af: •Fagtimer •Understøttende undervising •Pauser •FFO-tid

Understøttende undervisining Hensigten: •At hæve det faglige niveau •Lære på forskellige måder •Kobling mellem teori og praksis •Supplere og spille sammen med fagtimerne •Mere tid til at indfri de faglige læringsmål Eksempler: •Bevægelse i undervisingen •Timeløse fag herunder færdsel, UEA-undervisninig, seksualundervisning. •Trivsel i klassen/elevdemokrati •Samarbejde med det lokale idræts-, kultur og foreningsliv •Tema og projekter •Træning og automatisering af færdigheder •Lektiecafe/fagligfordybelse

Lektiecafe/fagligfordybelse Hvorfor lektiecafe/faglig fordybelse? •Alle elever skal blive så dygtige som de kan!! Hvad er forskellen på lektiecafe og faglig fordybelse? •Hvorfor lektier? •Hvad er lektier? •Lektiemængden? •Forældrenes rolle? •Organisering?

En sammenhængende skoledag i indskolingen mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag Fag og UU-tid Pause Fag og UU-tid Spisning og pause Fag og UU-tid LektiecafeFag og UU-tidLektiecafeFag og UU-tidLektiecafe FFO (lukker kl )

En sammenhængende dag på mellemtrinnet mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag Fag og UU-tid Pause Fag og UU-tid Spisning og pause Fag og UU-tid LektiecafeFFOLektiecafeFFOLektiecafe FFO

En sammenhængende dag i udskolingen mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag Fag og UU-tid Pause Fag og UU-tid Spisning og pause Fag og UU-tid Fag og UU-tid Studietid Fag og UU-tid Studietid Fag og UU-tid Studietid (til kl. 15)

Søndersøskolen på reformsporet •Selvstændige afdelinger •Storteam bestående af lærer og pædagoger •Samarbejde mellem lærere og pædagoger •Fleksibel planlægning/skemalæggere •Sammenhængende undervisingforløb/temaer •Målstyret undervisning – høj faglighed •Bevægelse i undervisningen •I FFO støtter man bredt den faglige læring fx via lektiecafe og værksteder

Vision for reformen •Ledelsens vision i forandringsprocessen: •Her glædes vi ved læring! •På Søndersøskolen udfordrer vi den enkeltes læringspotentialer så optimalt som muligt i personlige, faglige og sociale fællesskaber, så den enkelte fastholder og udvikler sin glæde ved læring gennem hele skoleforløbet

Fokuspunkter på Søndersøskolen •1) Evidens •2) Klasseledelse •3) Læringsmål •4) Lærer og pædagogsamarbejdet •Kompetenceudvikling (Bymosehegn, Lene Heckman, linjefag, ledelsessparring i forhold forandringen)

Det er en reform og ikke en revolution Vi er allerede godt på vej!!