Forældrearrangement om folkeskolereform Rønneskolen 24., 25. og 26. januar 2014 kl. 19 - 21
Tre nationale mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis
Tre indsatsområder En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærer, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger
En længere skoledag En varieret og sammenhængende skoledag Bedre undervisning og læring
En længere skoledag 0. – 3. klasse: 30 timer om ugen (28 hvis lektiehjælp fravælges) 4. – 6. klasse: 33 timer om ugen (30 hvis lektiehjælp fravælges) 7. – 9. klasse: 35 timer (33 timer hvis lektiehjælp fravælges)
En varieret skoledag Fagopdelt undervisning Understøttende undervisning Pauser (indgår som en del af den samlede undervisningstid)
Fagopdelt undervisning Engelsk fra 1. klasse, tysk eller fransk fra 5. klasse Timetal i dansk, matematik, N/T og musik forhøjes Håndværk og design i 4. klasse Valgfag i 7. – 9. klasse obligatorisk Motion og bevægelse min. 45 min/dag.
Understøttende undervisning Holddannelser Faglig fordybelse Lektiehjælp
Understøttende undervisning Praktiske og projektorienterede forløb Træning og automatisering af færdigheder Hyppige elevsamtaler
Understøttende undervisning Motion og bevægelse Klassens tid Trivsel og undervisningsmiljø Den åbne skole
Bedre undervisning og læring Mere præcise mål for elevernes læring Læringsmål sættes tydeligere i centrum Tydelige mål skal bidrage til at øge det faglige niveau for både fagligt stærke og svage elever
Indskoling 0. – 3. klasse SFO er åben 6 – 8 og igen 14 – 17 Skoledagen er fra 8 – 14 Eksempler på elevaktiviteter: Fagopdelt undervisning Understøttende undervisning Faglig fordybelse/lektiehjælp Pauser ”Ud af huset” – aktiviteter Musikskole Eksterne samarbejdspartnere
En uge i indskolingen
Nye opgaver Bestyrelsen skal: ”Fastsætte principper for samarbejdet ml. skole og hjem, herunder principper om forældrenes ansvar i samarbejdet” § 44