Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kvantitative metoder
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Karl Henrik Flyums model
5-punktstekst Om at skabe sammenhæng i sin tekst En del af FGs Skrivemetro.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Undervisningsforløb i 8. klasse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Kommunikativ sprogfærdighed
Introduktion til opgaveskrivning
Problemorienteret projektarbejde
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Ekspertgrupper Grupperne får hver især et punkt fra mindmappet:
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
ESSAY.
Nyhedsartikel Skal oplyse læseren om, hvad der er sket, hvad der sker, hvad der vil ske i verden. Journalisten opsøger kilder og stiller spørgsmål efter.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Synopsis.
Feature Dansk.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Elevhåndbog - essay.
SKABELON.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SRO SKRIV!.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Fag, fagligt samspil og metode
Den analyserende Artikel
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Essay.
SRO 2018 hHx.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays At kende genretrækkene for et essay At kunne skrive et essay, hvor der reflekteres over en tekst/et emne At forstå betydningen af at reflektere, associere, diskutere, argumentere, informere, perspektivere og ræsonnere At forstå forskellen mellem objektivitet og subjektivitet At kende og kunne anvende fiktionens sproglige virkemidler At forstå essayets flere planer At forstå betydningen af afsæt, indledning, afslutning og den røde tråd

Hvad er et essay? Skribentens tanker om en sag, et emne, en problemstilling eller et begreb, som han/hun gerne vil diskutere med sig selv og dele med andre. Essayets to pionerer repræsenterer to retninger: Montaigne – springende, associerende, impulsive, causerende, følsomme, underfundige Bacon – målrettede, logiske, informerende, forklarende, alvorlige

Essayets karakteristiske træk Afsæt – når man skal skrive et essay sættes man i gang af noget, fx noget man har oplevet eller noget man undrer sig over og kunne tænke sig at blive klogere på. Flere planer - et essay bevæger sig på flere planer – fx Det konkrete personlige plan (fx på baggrund af en personlig oplevelse) kendes ved at essayisten skriver ”jeg” Det erindrede plan – hvor de personlige oplevelser flettes sammen til et mere generelt plan – kendes ved at essayisten veksler mellem ”man”, ”vi” og ”jeg” Det reflekterende/perspektiverende plan – hvor det konkret oplevede og erindrede sættes ind i en større sammenhæng – kendes ved at essayisten skriver ”man” eller helt undlader at bruge de personlige pronominer Komposition – indledning og afslutning er vigtig, men et essay er ikke systematisk opbygget. Det springer rundt mellem de forskellige planer, kun holdt sammen af en rød tråd.

Essayets karakteristiske træk Sprog – i et essay reflekterer og diskuterer essayisten med sig selv – derfor kan der være mange spørgsmål som ikke nødvendigvis bliver besvaret Et essay kan være underfundig, følsom og impulsiv – derfor kan der være billedsprog, ordspil, selvopfundne ord, finurlige formuleringer, gentagelser, bogstavrim (alt sammen noget der ellers er karakteristisk for fiktionen og især lyrikken) Et essay indeholder som regel også information – her anvendes et beskrivende og fortællende sprog Et essay stiller som regel flere spørgsmål end det giver svar, i hvert fald ikke endegyldige svar. Essayisten kan dog godt undervejs give udtryk for sin mening om dele af emnet og her anvende et argumenterende sprog