Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Baggrund for ændringer i uddannelsen Arbejdsmarkedets behov for, at social- og sundhedspersonalet opnår større sygeplejefaglig viden og flere kompetencer i forhold til bl.a. rehabilitering og sundhedsfremme
Baggrund for ændringer i uddannelsen Øget specialisering Kortere indlæggelsestider Akkreditering Patientforløb på tværs af sektorer Dokumentation Rehabiliterende arbejde Brug af borgerens egne ressourcer Velfærdsteknologi Akkreditering= kvalitetssikring
Ændring af den faglig SOSU-profil Præcisering af særlige kompetencemål for grundforløbet Kompetencemål, praktikmål og faglige mål er blevet præciseret og gjort mere målbare Nye områdefag Vidensniveauer og progression er blevet mere stringent.
Struktur Bekendtgørelse Uddannelsesordning Lokal undervisningsplan Overordnede rammer, struktur og kompetencemål Uddannelsesordning Fag , de faglige mål samt praktikmål Lokal undervisningsplan Fagenes fordeling på skoleperioderne og rammerne for afsluttende prøve Personlige kompetencer lagt ind i målene
Deltagere i processen Undervisere fra alle afdelinger Ledelsen PUR Praktikken LUU
Struktur i den lokale undervisningsplan Niveau 1: Generelle forhold på skolen Niveau 2: Et indgangs eller uddannelses niveau Niveau 3: Niveauet med læringsaktiviteter Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 Træder i kraft pr. 1/1-13
Orientering vedrørende Niveau 1 Skolens pædagogiske og didaktiske overvejelser Refleksion
Orientering vedrørende Niveau 2 Nye praktikmål Mere konkrete og praksisrettede mål på både trin 1 og 2 Ikke fokus på personlige kompetencer
Orientering vedrørende Niveau 3 Væsentligste ændringer i uddannelsesordningen afspejler sig i niveau 3: Ingen beskrivelse af personlige kompetencer Nye fag Præcisering af områdefagenes mål Fra ”anvende” til ”forklare”.
Videnskabsteoretisk fordeling i uddannelsens fag. Før og efter ændring i bekendtgørelse og uddannelsesordning Ca. 11 % stigning i de naturvidenskabelige fag
Nye områdefag. SSA/trin 2 Kvalitetssikring, koordinering og dokumentation 3 uger Psykiatrisk sygdomslære og farmakologi. Sygepleje 5 uger Sundhedspædagogik og kommunikation Forebyggelse og rehabilitering Somatisk sygdomslære og farmakologi 4 uger
Eksempel på fag- mål Somatisk sygdomslære og farmakologi Eleven kan forklare årsager, symptomer og pleje- og behandlingsformer ved de hyppigst forekomne sygdomme herunder: kronisk obstruktiv lungelidelse, hjertekarsygdomme, diabetes mellitus, cancer, gigtsygdomme, apopleksi, frakturer, pneumoni, kronisk bronkitis, allergi, lidelser i mave-tarmsystemet samt nyre- og urinvejslidelser.
Nye valgfrie specialefag Den opererede borger Demens 2 Rehabilitering 2 Palliation 2 Velfærdsteknologi 2 Ledelse og organisation
Skolepraktikplan Trin 2 Ordinære forløb: 1. skoleperiode 14 uger 2. skoleperiode 8 uger 3. skoleperiode 6 uger 4. skoleperiode 4 uger
Skolepraktikplan Trin 2 Forløb uden dansk: 1. skoleperiode 14 uger 2. skoleperiode 7 uger 3. skoleperiode 5 uger 4. skoleperiode 4 uger
1. Skoleperiode Varighed:14 uger Læringselementer: 1.1 Social- og sundhedsassistentens rolle indenfor det somatiske arbejdsområde 1.2 Den somatiske patient 1.3 Det sammenhængende patientforløb og mennesket bag patienten 1.4 Ændringer i sundheds tilstanden og Palliation Valgfag 1.5 Den medicinske patient. Projekt 1.7 Den kirurgiske patient. Projekt 1.8 Evaluering og praktikforberedelse.
1. skoleperiode Valgfag: Konflikthåndtering, samarbejde og kommunikation. Personlig sundhed Innovation. Tysk
Grundfag på 1. skoleperiode Engelsk 2 uger Placeret på 1. skoleperiode Naturfag 4 uger Placeret på 1., 2. og 3. skoleperiode Integreres i læringselementerne
Alternativ til engelsk Personlig sundhed Læringsværksted Varighed: 10 dage. Fagene skemalægges samtidig med engelsk. Bedømmelse: Fagene standpunktsbedømmes ikke.
2. Skoleperiode. 8 uger Læringselementer: 2.1 Social- og sundhedsassistentens rolle indenfor det psykiatriske arbejdsområde 2.2 Den psykiatriske patient/borger 2.3 Den psykiatriske patient/borger med affektiv lidelse 2.4 Den psykiatriske patient/borger med personlighedsforstyrrelse 2.5 Den psykiatriske patient/borger med demens Valgfri specialefag 2.6 Projekt: Den psykiatriske patient/borger med skizofreni 2.7 Evaluering og praktikforberedelse
Valgfri specialefag Demens 2 (anbefales på 2. skoleperiode) Rehabilitering 2 (anbefales på 2. skoleperiode) Palliation 2 (anbefales på 3. skoleperiode) Ledelse og organisation (anbefales på 3. skoleperiode) Den opererede borger (anbefales på 3. skoleperiode) Velfærdsteknologi (under udvikling)
Grundfag på 2. skoleperiode Dansk 2 uger Placeret på 2. og 3. skoleperiode Naturfag Integreres i læringselementerne
3. Skoleperiode 6 uger Læringselementer: 3.1 SSA´s rolle indenfor det primær kommunale arbejdsområde 3.2 Den normale aldring og det hele menneske 3.3 Ændringer i sundheds tilstanden og palliation 3.4 Valgfri specialefag 3.5 Det sammenhængende patientforløb i primær kommunalt regi. Projekt. 3.6 Evaluering og praktik forberedelse
4. Skoleperiode 4 uger Læringselementer: Afsluttende projekt. Varighed 2 uger Områdefags prøve Varighed 1 uge 3. Afsluttende prøve
Karakteristisk for den nye LUP. Trin 1 og 2 Det erhvervsrettede og praksisnære, fremfor det alment dannende Sygdomslære. Tidlig opsporing af sygdom, ændringer i sundhedstilstanden Sygeplejeprocessen Sammenhængende patientforløb Social og sundhedsassistentens/hjælperens rolle indenfor de forskellige arbejdsområder Koordinering, kvalitetssikring og dokumentation Rehabilitering og forebyggelse Palliation Sundhedspædagogik