Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TEMAEFTERMIDDAG FOR PRAKTIKVEJLEDERE NOVEMBER 2013.
Advertisements

Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Velkommen til vejledertræf
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Ændringer i LUP.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Det primærkommunale arbejdsområde
Social- og sundhedshjælper
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014
Sven Erik Bukholt Center for Primær Sundhed og Forebyggelse
Overgangsordning Trin 2 social-og sundhedsassistentuddannelsen.
Det psykiatriske arbejdsområde
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Max 3 forsøg på eud.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
1 Resultater og perspektiver – Samordningsudvalg Syd
Social- og sundhedshjælper retning
Engelsk D-C niveau Frivillig Understøtter læringselementerne på 1. skoleperiode.
2. Skoleperiode Psykiatri.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
- Understøtter den øvrige undervisning.
1 Møde i Sundhedspolitisk Dialogforum 23. oktober 2014 Genoptræning og rehabilitering – indsatsområde 3.
GF 2 - sosu Udkast.
Nr. 1 Nyt fra EPOS August Nr. 2 FKB Pædagogisk arbejde med børn og unge Handicappede børn i familiepleje At arbejde med barnets livshistorie Medhjælpere.
AMI OG HJERTEINSUFFICIENS Storyline: Det sunde og raske menneske og den somatiske patient 2016 – hold 1608.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Fra ufaglært til faglært
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Kvalitet i plejen.
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
Pædagogisk- assistent
Trin 1 – 2. skoleperiode 14 uger
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Praktikvejleder, PAU- og SOSU-elever – ajourføring
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Ny lokal uddannelsesplan og nyt idealskema pr
Præsentationens transcript:

Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen

Baggrund for ændringer i uddannelsen Arbejdsmarkedets behov for, at social- og sundhedspersonalet opnår større sygeplejefaglig viden og flere kompetencer i forhold til bl.a. rehabilitering og sundhedsfremme

Baggrund for ændringer i uddannelsen Øget specialisering Kortere indlæggelsestider Akkreditering Patientforløb på tværs af sektorer Dokumentation Rehabiliterende arbejde Brug af borgerens egne ressourcer Velfærdsteknologi Akkreditering= kvalitetssikring

Ændring af den faglig SOSU-profil Præcisering af særlige kompetencemål for grundforløbet Kompetencemål, praktikmål og faglige mål er blevet præciseret og gjort mere målbare Nye områdefag Vidensniveauer og progression er blevet mere stringent.

Struktur Bekendtgørelse Uddannelsesordning Lokal undervisningsplan Overordnede rammer, struktur og kompetencemål Uddannelsesordning Fag , de faglige mål samt praktikmål Lokal undervisningsplan Fagenes fordeling på skoleperioderne og rammerne for afsluttende prøve Personlige kompetencer lagt ind i målene

Deltagere i processen Undervisere fra alle afdelinger Ledelsen PUR Praktikken LUU

Struktur i den lokale undervisningsplan Niveau 1: Generelle forhold på skolen Niveau 2: Et indgangs eller uddannelses niveau Niveau 3: Niveauet med læringsaktiviteter Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 Træder i kraft pr. 1/1-13

Orientering vedrørende Niveau 1 Skolens pædagogiske og didaktiske overvejelser Refleksion

Orientering vedrørende Niveau 2 Nye praktikmål Mere konkrete og praksisrettede mål på både trin 1 og 2 Ikke fokus på personlige kompetencer

Orientering vedrørende Niveau 3 Væsentligste ændringer i uddannelsesordningen afspejler sig i niveau 3: Ingen beskrivelse af personlige kompetencer Nye fag Præcisering af områdefagenes mål Fra ”anvende” til ”forklare”.

Videnskabsteoretisk fordeling i uddannelsens fag. Før og efter ændring i bekendtgørelse og uddannelsesordning Ca. 11 % stigning i de naturvidenskabelige fag

Nye områdefag. SSA/trin 2 Kvalitetssikring, koordinering og dokumentation 3 uger Psykiatrisk sygdomslære og farmakologi. Sygepleje 5 uger Sundhedspædagogik og kommunikation Forebyggelse og rehabilitering Somatisk sygdomslære og farmakologi 4 uger

Eksempel på fag- mål Somatisk sygdomslære og farmakologi Eleven kan forklare årsager, symptomer og pleje- og behandlingsformer ved de hyppigst forekomne sygdomme herunder: kronisk obstruktiv lungelidelse, hjertekarsygdomme, diabetes mellitus, cancer, gigtsygdomme, apopleksi, frakturer, pneumoni, kronisk bronkitis, allergi, lidelser i mave-tarmsystemet samt nyre- og urinvejslidelser.

Nye valgfrie specialefag Den opererede borger Demens 2 Rehabilitering 2 Palliation 2 Velfærdsteknologi 2 Ledelse og organisation

Skolepraktikplan Trin 2 Ordinære forløb: 1. skoleperiode 14 uger 2. skoleperiode 8 uger 3. skoleperiode 6 uger 4. skoleperiode 4 uger

Skolepraktikplan Trin 2 Forløb uden dansk: 1. skoleperiode 14 uger 2. skoleperiode 7 uger 3. skoleperiode 5 uger 4. skoleperiode 4 uger

1. Skoleperiode Varighed:14 uger Læringselementer: 1.1 Social- og sundhedsassistentens rolle indenfor det somatiske arbejdsområde 1.2 Den somatiske patient 1.3 Det sammenhængende patientforløb og mennesket bag patienten 1.4 Ændringer i sundheds tilstanden og Palliation Valgfag 1.5 Den medicinske patient. Projekt 1.7 Den kirurgiske patient. Projekt 1.8 Evaluering og praktikforberedelse.

1. skoleperiode Valgfag: Konflikthåndtering, samarbejde og kommunikation. Personlig sundhed Innovation. Tysk

Grundfag på 1. skoleperiode Engelsk 2 uger Placeret på 1. skoleperiode Naturfag 4 uger Placeret på 1., 2. og 3. skoleperiode Integreres i læringselementerne

Alternativ til engelsk Personlig sundhed Læringsværksted Varighed: 10 dage. Fagene skemalægges samtidig med engelsk. Bedømmelse: Fagene standpunktsbedømmes ikke.

2. Skoleperiode. 8 uger Læringselementer: 2.1 Social- og sundhedsassistentens rolle indenfor det psykiatriske arbejdsområde 2.2 Den psykiatriske patient/borger 2.3 Den psykiatriske patient/borger med affektiv lidelse 2.4 Den psykiatriske patient/borger med personlighedsforstyrrelse 2.5 Den psykiatriske patient/borger med demens Valgfri specialefag 2.6 Projekt: Den psykiatriske patient/borger med skizofreni 2.7 Evaluering og praktikforberedelse

Valgfri specialefag Demens 2 (anbefales på 2. skoleperiode) Rehabilitering 2 (anbefales på 2. skoleperiode) Palliation 2 (anbefales på 3. skoleperiode) Ledelse og organisation (anbefales på 3. skoleperiode) Den opererede borger (anbefales på 3. skoleperiode) Velfærdsteknologi (under udvikling)

Grundfag på 2. skoleperiode Dansk 2 uger Placeret på 2. og 3. skoleperiode Naturfag Integreres i læringselementerne

3. Skoleperiode 6 uger Læringselementer: 3.1 SSA´s rolle indenfor det primær kommunale arbejdsområde 3.2 Den normale aldring og det hele menneske 3.3 Ændringer i sundheds tilstanden og palliation 3.4 Valgfri specialefag 3.5 Det sammenhængende patientforløb i primær kommunalt regi. Projekt. 3.6 Evaluering og praktik forberedelse

4. Skoleperiode 4 uger Læringselementer: Afsluttende projekt. Varighed 2 uger Områdefags prøve Varighed 1 uge 3. Afsluttende prøve

Karakteristisk for den nye LUP. Trin 1 og 2 Det erhvervsrettede og praksisnære, fremfor det alment dannende Sygdomslære. Tidlig opsporing af sygdom, ændringer i sundhedstilstanden Sygeplejeprocessen Sammenhængende patientforløb Social og sundhedsassistentens/hjælperens rolle indenfor de forskellige arbejdsområder Koordinering, kvalitetssikring og dokumentation Rehabilitering og forebyggelse Palliation Sundhedspædagogik