Energibevidst projektering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
1. Byggevarer- produktion og salg 2. Nybyggeri, anlæg og renovering 3. Nedrivning, herunder nedrivning i relation til Renovering Erhvervs- genbrugspladser.
Velkommen til borgermødet i
Udnyttelse af loftrum over 5. sals lejligheder
Projektgranskning Vibeke Kragh, VIA University College februar 2014.
Modul 1 - Processer.
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
NYE BESTEMMELSER I BR08 OG NY BYGGELOV
Den konfigurerbare skakt Præfabrikerede skaktelementer
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Status for byggesagsbehandling
Entrepriseforsikring
DDS Dokumenteret Drikkevands Sikkerhed i Odense Kommune
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Energimærkning af bygninger i Danmark
Helhedsløsninger eller Integrerede energispareløsninger
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?
Modernisering af P-fondsreglerne
DS 447 Ventilation i Bygninger
Kloakering i den spredte bebyggelse
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Udlejningsejendommenes energiforbrug 9. november 2009 Hvordan kan klimaskærmen optimeres? Lars D. Christoffersen
Hvorfor jeg er her?  »Stk. 2. Det påhviler økonomi- og erhvervsministeren at udforme en entydig fælles ejendomsreference og stille den til rådighed for.
Orienteringsmøder 2014 Skiferfacader Afrapportering Fejl og mangler i dokumentationen Byggeteknisk svigt og skader.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Perspektivering og afslutning Lars Gunnarsen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Kursus i energibesparelser
Bygningsklasse 2020 DABYFO 2011 v/Ejner Jerking. Politisk målsætninger: Den energipolitiske aftale fra 2008 Regeringens strategi for reduktion af energiforbruget.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Bygningsreglement 2015 i overskrift Teknisk konsulent Birger Tannebæk Christiansen.
Oversigt over nye bestemmelser i BR08, ved arkitekter MAA Christian Eifer og Frederik Springborg Copyright, 1996 © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Transportable konstruktioner Anne-Sofie Bang Lassesen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
DABYFO kredsmøde Slagelse den 10. februar B Afslutning af byggesager En generel udfordring for hele landet! I Slagelse gør vi dette: Afslutter.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010 (BEK 1314 af ) Formål: - Gennemføre regelforenklinger.
Aktuelle emner fra Energistyrelsen Rikke Holgersen.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Mission Statens Byggeforskningsinstitut lavede i 2004 en undersøgelse af svigt i byggeriet. Ifølge denne undersøgelse beløber omkostningerne til afhjælpning.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
23. september 2016 Side 1 Midlertidige opholdssteder til flygtninge og asylansøgere.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Velkommen BR-10 Seminar. 1. Administrative bestemmelser 1.1 Generelt 1.2 Begrænsninger i reglementets anvendelsesområde 1.3 Ansøgning om byggetilladelse.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen KØBENHAVNS EJENDOMME Bygherreperspektiver på indkøb af ventilationsløsninger v/ Gyrithe Saltorp.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
BR 007Dansk BygningsinspektørForening Høringssvar DBF Overordnet vurdering Mening, indhold og det administrative. Ikke detaljeret på de tekniske krav,
Sikkerhedskonference 2008
BYGNINGSKONTRUKTØR THE MAN ON THE MOON
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
2. Metode – indhold i kompendium
DABYFO, Kastrup, 3. maj 2011 Ernst Jan de Place Hansen, SBi
Nyt bygningsreglement
De nye krav til byggeriet
Intro til byggeområdet
Materialegodkendelse
BR18 orientering om det nye bygningsreglement
Udkast til ændring af bygningsreglement 2018
Temadage om BR18 – DABYFO, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Stikprøvekontrol af de tekniske emner
Lovliggørelsessager og BR18
Præsentationens transcript:

Energibevidst projektering 02.04.2017 Energibevidst projektering v. Marianne Bender Energitjenesten, Nordjylland E-mail: mb@energitjenesten.dk Mobil: 21 21 32 88

Energibevidst projektering 02.04.2017 Indhold i kursus: Byggesag Energibevidst projektering Energibevidst projektering. Kursus i energibesparelser, januar-marts 2008

Byggesag Nybyggeri Energirammeberegning foretages Kommunen kan forlange dele af energirammeberegningen udleveret sammen med ansøgning om byggetilladelse

Dok til kommunen

Nøgletal

Byggesag Nybyggeri Bygherren har ansvar for at opbevare energirammeberegningen til brug for energikonsulenten, der skal foretage den efterfølgende energimærkning

I byggetilladelsen kan der stilles krav om: Byggesag I byggetilladelsen kan der stilles krav om: At der foretages målinger i den færdige bygning til dokumentation af, at de lydmæssige krav i Kap. 6 (indeklima), er opfyldt. Kravet kan ikke stilles for sommerhuse og enfamiliehuse. (Lydmålinger udføres i overensstemmelse med retningslinierne i SBI-anvisning 217, Udførelse af bygningsakustiske målinger) dokumentation af, at kravet om lufttæthed i Kap. 7 (energiforbrug) er opfyldt. Kommunalbestyrelsen skal i mindst 5% af byggesagerne stille krav om måling af lufttæthed.

Byggesag I byggetilladelsen kan der stilles krav om: At der stilles sikkerhed for, at byggemodningsarbejder omfattet af byggelovens § 4 udføres inden bebyggelsen tages i brug. At der foretages en måling eller anden form for dokumentation fra en fugtsagkyndig, der efterviser opfyldelse af kravet i Kap. 4. 1 stk. 6 om kritisk fugtindhold i konstruktioner og materialer.

Byggesag Nybyggeri Energikonsulenten kan forlange dokumentation for detaljer i byggeriet (isolering, placering af dampspærre o.s.v.) – samt energirammeberegning Hvis energirammeberegningen er ”væk” skal der udarbejdes en ny! Energimærkningen foregår ved besigtigelse – samt ved beregning af forventet energiforbrug Når energimærkningen er foretaget kan byggeriet færdigmeldes

Byggesag Nybyggeri Stemmer energimærkningen ikke overens med energirammeberegningen, anføres dette i energimærket. Hvis byggeriet ikke overholder gældende energikrav kan kommunen kræve byggeriet lovliggjort Kommunen kan også vælge at lave en anmærkning i BBR-meddelelsen

Byggesag Nybyggeri Krav om dokumentation for tæthed skal meddeles bygherre – sammen med byggetilladelse. Hvis kravet er stillet og bygningen ikke kan dokumenteres tæt, gælder samme regler: Kommunen kan kræve byggeriet lovliggjort, eller anføre ”manglen” i BBR

Byggesag Nybyggeri Krav om dokumentation for lydisolering skal meddeles bygherre – sammen med byggetilladelse. Hvis kravet er stillet og lydisoleringen ikke kan dokumenteres overholdt, gælder samme regler: Kommunen kan kræve byggeriet lovliggjort, eller anføre ”manglen” i BBR

Byggesag Færdigmelding Kap. 1.6 Når et byggearbejde er afsluttet, skal der ske færdigmelding til kommunen. Byggearbejder, der kræver byggetilladelse må ikke tages i brug uden kommunalbestyrelsens tilladelse. Kommunalbestyrelsen kan nægte tilladelse til ibrugtagning, hvis byggeriet ikke stemmer overens med byggetilladelsen. Der kan gives påbud om at berigtige forholdet jf. byggelovens § 17 Ibrugtagningstilladelse gælder ikke ”småhuse”.

Andre småting…. Ikrafttræden Kap. 1.17 Bestemmelserne i BR 08 træder i kraft den 1. februar 2008. Overgangsperiode (Kap. 1. 17 – stk. 4). Til og med 1. august 2008 kan ejer vælge, at hidtidige bestemmelser (gældende indtil ½ - 08) skal anvendes, hvis: Kommunen – senest 1. august 2008 har modtaget en fyldestgørende ansøgning (eller anmeldese) om byggetilladelse Byggearbejdet er påbegyndt senest den 1. august 2008, for byggearbejder, der ikke er omfattet af reglerne om byggetilladelse eller anmeldelse

Andre småting…. Straf Kap. 1.16 – stk. 1 Med bøde straffes den, der i strid med bestemmelserne i dette kapitel undlader at anmelde et byggearbejde, undlader at færdigmelde et byggearbejde eller undlader at søge om dispensation eller overtræder bestemmelserne i Kapitel 1 – 8.

Andre småting…. Straf Kap. 1.16 – stk. 2 I de bestemmelser, der udfærdiges af Økonomi- og Erhvervsministeren i medfør af loven, kan fastsættes straf af bøde for overtrædelse af vestemmelserne i forskrifterne.

Andre småting…. Straf Kap. 1.16 – stk. 3 Er et byggearbejde udført på ulovlig måde, påhviler strafansvar herfor den, der har forestået arbejdets Udførelse, eller den, der har udført det, efter omstændighederne dem begge. Den, der har ladet arbejdet udføre, drages kun til ansvar, når han ikke kan opgive nogen anden, mod hvem strafansvaret kan gøres gældende, eller når han har medvirket til overtrædelsen vidende eller med en bestemt formodning om forholdets ulovlighed. Strafansvar Kan da efter omstændighederne bortfalde for de i 1. punkt nævnte personer.

Andre småting…. Straf Kap. 1.16 – stk. 4 Med bøde straffes endvidere den, der til anvendelse i byggeri fremstiller eller sælger byggematerialer, som i henhold til gældende byggeforskrifter ikke lovligt kan benyttes i det pågældende byggeri. Straf Kap. 1.16 – stk. 5 Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel for de i stk. 1 – 4 nævnte overtrædelser.

Energibevidst projektering Udfordringen: Energirammen for nybyggeri indeholder en udfordring: Alle enkeltdele i byggeriet skal – når byggeriet står færdigt – tilsammen kunne overholde energirammen. Ikke én aktør – og ikke ét produkt – må ændre sig i forhold til den oprindelige plan – så snart det sker, er der risiko for at energirammen ”vælter”. (Medbyg er af samme årsag ikke nogen god idé!)

Energibevidst projektering Udfordringen: Hver enkelt aktør har kun en bid af lagkagen (energirammen = energiforbruget) Der skal spilles sammen Der skal planlægges Der er ikke plads til ”sparerunder” (billigere vinduer, ringere kedel o.s.v.

Energibevidst projektering …vil sige, at: der i forbindelse med projektering og renovering altid udarbejdes en energimæssig konsekvensberegning for den pågældende komponent, set over dens levetid. Der vælges de mest energieffektive løsninger Det gælder både ved tekniske installationer og ved bygningskonstruktioner …fordi: Energibevidst projektering skal sikre, at der altid skal tages stilling til, at der vælges de mest energieffektive løsninger

Energieffektiv projektering ….kræver: Holdningsændringer – både hos bygherrer, projekterende, leverandører og entreprenører. At der ses en sammenhæng imellem investering, anlæg og drift. At alle involverede parter skal inddrages så hurtigt som muligt i projektfasen. Alle involverede parter (bygherrer, arkitekter, ingeniører, leverandører og håndværkere) skal være med og arbejde efter konceptet.

Håndværkeren ..Bør forlange – og sikre, at der tænkes i: Specifikationer og nøjagtige anvisninger i tegningsmaterialet – f.eks.: Hvor skal dampspærren ligge – så tæthedskravet kan overholdes Hvilken type varmeanlæg skal der installeres (der skal være plads i energirammen) Hvor skal rørinstallationerne føres – plads til isolering og inddækning (tæthedskrav m.v.) Omtanke i forbindelse med placeringer / rørtab m.v. Isolering og tæthed imellem fundament og ydervæg M.m.m.

Byggemøder. Ingen ændringer – med mindre det er aftalt. Alle ændringer af aftaler skrives ned Der udpeges en ansvarlig person for energirammen – alle ændringer registreres i beregningen, så energirammen kan følges. Der bør holdes flere byggemøder, end traditionelt. Snak sammen om ”problemer” og ”udfordringer”, så detaljen er i orden – og intet bliver overset. Den tid, der bruges på samarbejde – også på tværs af brancher – kan spares hjem ved ”godt arbejde”.

Det kan godt lade sig gøre…. Det er ikke noget problem at bygge i lavenergiklasser Det er ikke noget problem at overholde tæthedskrav Udfordringerne kan sagtens løses ved solidt håndværk og valg af energieffektive anlæg, isoleringsgrader, gode materialer m.v. – Men det vigtigste er ”god planlægning og samarbejde” Et almindeligt parcelhusbyggeri angribes nu på samme måde som større renoveringsarbejder og byggearbejder…….

Om 2 år – og om 7 år De nye energibestemmelser – og energistrammeskruen (25% reduktion i energiforbruget I nybyggeri hvert 5. år) => Nye ideer / tanker og løsninger Nye arbejds”vaner” og samarbejdsrelationer Nødvendigt med ansvarlig byggeleder igennem hele projektet……