Opfyldelse af lovmæssige bestemmelser Med udgangspunkt i bestemmelserne i Dagtilbudsloven vurderes øvrig lovgivnings forpligtigelse i forhold til opgaven.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

De øvrige kommunale samarbejdsmuligheder ….
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Generelle bemærkninger • God harmoni med Folkeoplysningsudvalgets rapport • Formålsbeskrivelsen omfatter nu også at ”fremme demokratiforståelse og aktivt.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Ny Dagtilbudslov – og hva´ så?
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Sprogvurderinger af 3-årige
Folkeskole-reformen August 2014.
Folkeoplysning2010 INDHOLD •Historie og grundlag •Principperne i folkeoplysningsloven •Krav til golfklubben •Tilskudsmuligheder •Hva’ gør jeg nu? •Fremtiden.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Introduktion til Sprogpakken
Børne- og Ungeområdet Målgrupper
Ikke til at komme udenom… MJUK er etableret bl.a. på baggrund af støtte fra: Morsø HK, Nordvestmors boldklub, Ø. Jølby Borger og Erhvervsforening, Ø. Jølby.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Oplæg om den nye dagtilbudslov
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Den åbne skole.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Dagsorden: Demokrati i klubberne – konkrete eksempler Klubberne og medborgerskab Fritidsspilfordeler og ungdomsskolen placering i nærdemokrati.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Undersøgelsens omfang
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Nye stillinger som pædagogiske ledere Med overenskomsten pr. 1. april 2008 aftalte GL og Finansministeriet en ny stillingskategori for ledere i det almene.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Regeringens globaliseringsudspil
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
SKOLEBESTYRELSEN på Gilleleje Skole
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
RAMMER FOR SKOLEBESTYRELSENS ARBEJDE Lovgrundlag og kompetencer
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Frederikssund Kommune1 Dialogmøde ___________________________________________________ Mad i daginstitutioner.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Overordnede bestemmelser
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Det handler om eleverne
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Introduktion til Folkeoplysningsområdet
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Opfyldelse af lovmæssige bestemmelser Med udgangspunkt i bestemmelserne i Dagtilbudsloven vurderes øvrig lovgivnings forpligtigelse i forhold til opgaven. Nødvendige tilbud Indflydelse & medbestemmelse Forældreindflydelse Friplads Aldersgrænser Søskenderabat Finansiering / brugerbetaling Opsøgende virksomhed Unge med særlige behov Kommunal indflydelse Opfyldes indenfor lovgrundlaget Nødvendige tilbud Indflydelse & medbestemmelse Aldersgrænser Finansiering / brugerbetaling Kommunal indflydelse Unge med særlige behov Opsøgende virksomhed Søskenderabat Friplads Forældreindflydelse Friplads Aldersgrænser Søskenderabat Unge med særlige behov Kommunal indflydelse Nødvendige tilbud Indflydelse & medbestemmelse Forældreindflydelse Finansiering / brugerbetaling Opsøgende virksomhed Indflydelse & medbestemmelse Forældreindflydelse Aldersgrænser Finansiering / brugerbetaling Unge med særlige behov Søskenderabat Friplads Kommunal indflydelse Nødvendige tilbud Opsøgende virksomhed Kan ikke opfyldes under lovgrundlaget Lov om Social Service Dagtilbudsloven Lov om Ungdomsskolen Lov om Folkeskolen Lov om Folkeoplysning Kilde: www.bupl.dk/forhandler > Kommunalreformen > Klub-forhandler-pakken

Dagtilbudsloven Nødvendige tilbud Kommunen sørger for, at der er de nødvendige klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge. Tilbuddene indgår som led i kommunens generelle fritidstilbud til børn og unge. Indflydelse om medbestemmelse Tilbuddene skal i samarbejde med de større børn og unge skabe aktiviteter og samværsformer, der fremmer den enkeltes alsidige udvikling og selvstændighed samt evne til at indgå i et forpligtende fællesskab. Kommunen fastsætter retningslinjer, der sikrer børn og unge indflydelse på indholdet i det enkelte tilbud. Forældreindflydelse Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at reglerne om forældrebestyrelse finder anvendelse på visse tilbud. Aldersgrænser Tilbuddet retter sig mod større børn og unge op til 18 år. Kommunalbetyrelsen kan beslutte, at unge over 18 indgår i tilbuddet. Friplads Reglerne om økonomisk og pædagogisk friplads er gældende. Søskenderabat Kommunen kan beslutte at yde søskenderabat. Forældrebetalingen kan således besluttes reduceret med 50% af laveste betalingstakst, når en søskende benytter et dyrere pasningstilbud. Financiering / brugerbetaling Kommunen fastsætter tilskud og egenbetaling for deltagelse i klubber og andre socialpædagogiske fritidstilbud og kan beslutte at yde 100 pct. tilskud til deltagelse i enkelte tilbud eller typer af tilbud. Tilskuddet skal mindst udgøre 80 pct. af udgifterne ved driften af det enkelte tilbud eller af de gennemsnitlige udgifter ved driften af samme type af tilbud i kommunen. Opsøgende virksomhed Kommunen fastsætter mål og rammer for tilbuddenes arbejde som en integreret del af kommunens samlede fritidsmæssige, forebyggende og støttende indsats over for børn og unge. Unge med særlige behov Loven forpligtiger, at tilbuddene skal rette sit arbejde mod børn og unge med behov for støtte. Kommunal indflydelse Kommunen fastsætter mål og rammer for tilbuddene igennem den politisk besluttede 'Børne- og ungepolitik'.

Lov om Folkeskolen Søskenderabat Reglerne om søskenderabat er gældende. Forældrebetalingen reduceres således med 50% af laveste betalingstakst, når en søskende benytter et dyrere pasningstilbud. Friplads Reglerne om økonomisk og pædagogisk friplads er gældende. Unge med særlige behov Af SFO-vejledningen fremgår, at "den socialpædagogiske ekspertise, der er til rådighed i den sociale sektor i kommunen, inddrages ved tilrettelæggelse af skolefritidsordningerne". Der er i medfør til loven ikke fastsat specifikke bestemmelser for fritidstilbud for unge med særlige behov. Kommunal indflydelse Klubdrift efter Lov om Folkeskoler er underlagt kommunens 'Børne- og ungepolitik', og skal således efterleve dennes intentioner. Aldersgrænser Lov om Folkeskoler retter sig mod børn og unge med alderen til optagelse i skolen (elever) Udover SFO, retter en SFO-II / III sig mod elever i 3. til 10. klasse (10-17 år) Nødvendige tilbud Loven angiver ingen forpligtelser om tilbud til større børn og unge. Enhver indsats indeholdes dog i Lov om Social Service angivelse af "samlede fritidsmæssige, forebyggende og støttende indsats overfor børn og unge". Indflydelse og medbestemmelse Loven angiver ikke krav til brugernes indflydelse og medbestemmelse. En sådan forpligtelse kan dog fremgå af den politisk besluttede 'Børne- og ungepolitik'. Forældreindflydelse Tilbud under folkeskolen omfattes af skolebestyrelsens kompetenceområde. For et SFO-tilbud kan der etableres forældreråd. Disse har dog ikke egentlig kompetence. Financiering / brugerbetaling Kommunen financierer tilbuddet, og beslutter andelen af forældrebetaling. Der er ikke en øvre grænse for forældrebetalingens andel. Udover økonomisk og pædagogisk friplads kan skolens fritidsvirksomhed ikke være gratis. Opsøgende virksomhed Der er til folkeskolens virksomhed ikke knyttet udadrettede aktiviteter for børn og unge, der ikke er indskrevet i skolen.

Lov om Ungdomsskolen Nødvendige tilbud Kommunalbestyrelsen skal sikre kommunens unge et alsidigt tilbud om ungdomsskolevirksomhed. Tilbuddet skal stå åbent for unge mellem 14 og 18 år, der er tilmeldt kommunens folkeregister. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at ungdomsskoletilbuddet skal omfatte klub- og anden fritidsvirksomhed. Enhver indsats indeholdes dog i Lov om Social Service angivelse af "samlede fritidsmæssige, forebyggende og støttende indsats overfor børn og unge". Indflydelse & medbestemmelse. Eleverne ved ungdomsskolen har plads i Ungdomsskolebestyrelsen. Eleverne har ret til at danne et elevråd. Financiering / brugerbetaling Kommunalbestyrelsen financierer Ungdomsskolens aktiviteter og fastsætter de økonomiske vilkår for deltagelse i Ungdomsskolens klub- og fritidsvirksomhed, så de er i overensstemmelse med den tilsvarende virksomhed efter Lov om Folkeoplysning. Kommunal indflydelse Når Ungdomsskolen omfatter klubtilbud, må disse sikre kommunens 'Børne- og ungepolitik' udfyldt. Aldersgrænser Ungdomsskolens virksomhed retter sig mod unge i alderen 14-18 år. Efter udtalelse fra Folkeoplysningsudvalget kan kommunen dog beslutte, at virksomheden retter sig mod unge under 14 år. Unge med særlige behov Udover undervisningen til unge med særlige behov er der ikke fastsat særlige regler. Opsøgende virksomhed Ungdomsskolens virksomhed omfatter ikke udgående- opsøgende opgaver. Gennem klubtilbud, organiseret under Ungdomsskolen, vil dette dog være muligt at praktisere. Søskenderabat Regler om søskenderabat er ikke gældende. Friplads Reglerne om økonomisk og pædagogisk friplads er ikke gældende. Forældreindflydelse Forældre har ikke direkte indflydelse på Ungdomsskolens virksomhed.

Lov om Folkeoplysning Indflydelse & medbestemmelse Folkeoplysning oprettes og drives af foreninger, som selvstændigt fastsætter rammer for medlemmernes indflydelse. Udgangspunktet vil dog være, at brugere, igennem foreningsreglerne, kan søge at opnå indflydelse. Forældreindflydelse Forældre har som udgangspunkt samme mulighed for indflydelse som brugerne (medlemmerne). Idet forældre selv kan være initiativtager til klubvirksomhed efter Lov om Folkeoplysning, vil de kunne forestå tilbuddet. Aldersgrænser Støtte til folkeoplysning gives som udgangspunkt til større børn og unge op til 25 år. Folkeoplysende virksomhed kan dog udgøre drift af 'Fritids- og ungdomsklubber' med aldersspekter svarende til klubber drevet efter Lov om Social Service. Financiering / brugerbetaling Kommunalbestyrelsen financierer via Folkeoplysningsudvalget tilskud til den folkeoplysende virksomhed. Det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde rummer idræt samt idébestemt og samfundsengagerende børne- og ungdomsarbejde, hvortil der er knyttet deltagerbetaling Foreningen fastsætter selv brugerbetalingens størrelse - Den kan dog ikke være gratis. Unge med særlige behov Der er ikke krav til, at foreninger oprettet efter Lov om Folkeoplysning, skal sikre børn og unge særlig støtte. Søskenderabat Regler om søskenderabat er ikke gældende. Friplads Reglerne om økonomisk og pædagogisk friplads er ikke gældende. Kommunal indflydelse Foreningens virksomhed lægges til grund for kommunens bevilling af tilskud. De konkrete aktiviteter er dog souverænt et anliggende for foreningen. Nødvendige tilbud Enhver indsats indeholdes i Lov om Social Service angivelse af "samlede fritidsmæssige, forebyggende og støttende indsats overfor børn og unge". Opsøgende virksomhed Foreninger kan udføre ungdomsarbejde i form af udgående virksomhed. Foreningen er dog at betragte som en privat virksomhed, og kan således ikke indgå og samarbejde med kommunale instanser med udveksling af personlige og følsomme oplysninger.

Ny kommunes kluborganisering med hovedvægt på Dagtilbudsloven

Ny kommunes kluborganisering med hovedvægt på Ungdomsskoleloven

Principper for klubvirksomhed Sammenhæng i organisation & ledelse - Fysiske klubber og udgående arbejde. Retningslinier for deltagerbetaling - Mulighed for differentieret betaling efter behov. - Mulighed for friplads jvnf. Dagtilbudsloven. Formel indflydelse for unge og forældre Åbningstid - Dag/aften - hverdage/week-end - skoledage/ferietid… Gode ansættelses- og udviklingsmuligheder - Stillingsstruktur og opgaver - Sammenhæng mellem arbejdstid og løn - arbejde og familie. - Retningslinier for grund- efter- og videreuddannelse. Medarbejderindflydelse