Den Danske Kvalitetsmodel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Date :31 1.
Den Danske Kvalitetsmodel
Patientsikkerhed
Tillid Temadag for AMIR
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kodeks for offentlig topledelse
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
LiF Temadag 2014 Kvalitetssikring og – udvikling - et ledelsesværktøj?
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Hvem får en bid?. Hvordan har vi organiseret opgaven.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Tidsplan for implementering af DDKM
Pakkeforløb for kræftpatienter
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet september 2016 Den Danske Kvalitetsmodel Speciallægepraksis.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Akkreditering i speciallægepraksis
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
DDKM & Dokumenthåndtering
Kvalitet i plejen.
Rapportskrivning og fund
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Den Danske Kvalitetsmodel
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Genbesøg på Amager og Hvidovre Hospitaler
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Den Danske Kvalitetsmodel Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

Kan frit bruges til undervisning Opdateret 24. februar 2014 Præsentation: Generel information om Den Danske Kvalitetsmodel for sundhedsvæsenet, DDKM. Udarbejdet af IKAS. Kan frit bruges til undervisning Opdateret 24. februar 2014 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

DDKM - en unik model Den Danske Kvalitetsmodel, DDKM, er et nationalt og tværgående system, der skal sikre og videreudvikle den gode kvalitet i hele det danske sundhedsvæsen. DDKM skal medvirke til, at borgerne kan opleve samme høje niveau, uanset om de er på sygehuset, hos egen læge, på apoteket, hos tandlægen eller har besøg af hjemmesygeplejen. DDKM skal også sikre, at alle disse instanser arbejder sammen, så borgerne kan opleve sundhedsvæsenet som et system, der sikrer et sammenhængende forløb. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

Formål med DDKM Høj patientsikkerhed Sammenhængende patientforløb på tværs af både institutioner, sektorer og geografi Løbende læring og kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, så man både lærer af de fejl, der sker, og af de gode resultater der opnås Løbende inddragelse af ny viden i daglig praksis Kvaliteten i sundhedsvæsenet skal være mere gennemskuelig for borgerne Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

Hvem deltager i DDKM Målet er, at DDKM på sigt skal omfatte alle danske sundhedsydelser. På den måde kan modellen virke på tværs af sektorerne og være med til at sikre de bedst mulige patientforløb. Alle offentlige sygehuse samt de private sygehuse og klinikker, der udfører ydelser for offentlige midler, er allerede del af DDKM. Det samme er det præhospitale område, dvs. vagtcentraler og ambulancetjenester. Flertallet af alle danske apoteker er ligeledes del af DDKM, og det samme gælder et antal danske kommuner. Også praktiserende læger, praktiserende speciallæger, autoriserede fodterapeuter samt kiropraktorerne er på vej ind i DDKM. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

Hvem skaber DDKM Det er IKAS, Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet, der udvikler, planlægger og står for driften af DDKM. Men IKAS inddrager medarbejdere fra sundhedsvæsenet i det konkrete udviklingsarbejde. DDKM er hermed ikke en skrivebordsmodel, men har direkte afsæt i den praktiske virkelighed. IKAS er ledet af en bestyrelse, der består af Danske Regioner, Sundhedsstyrelsen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet og KL. Danmarks Apotekerforening og Dansk Erhverv er tilforordnede medlemmer af bestyrelsen. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

DDKM bygger på akkreditering Akkreditering kan defineres som: ”kvalitetsvurdering, hvor et anerkendt organ vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller institution lever op til et sæt af fælles standarder” (Det Nationale Begrebsråd for Sundhedsvæsenet, 2006) DDKM består af akkrediteringsstandarder, der indeholder helt konkrete kvalitetskrav til institutionens retningslinjer, organisation, procedurer og så videre. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

Samler og kombinerer Akkrediteringsstandarderne i DDKM samler og kombinerer de data, der allerede i dag indsamles i det danske sundhedsvæsen. Det gælder blandt andet de nationale kvalitetsdatabaser, utilsigtede hændelser og de landsdækkende patienttilfredshedsundersøgelser. DDKM skal være på internationalt niveau. Derfor bliver akkrediteringsstandarderne vurderet af International Society for Quality in Healthcare (ISQua). Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

Kvalitet – også på tværs En del af akkrediterings- standarderne i DDKM har fokus på overgangene mellem de forskellige sektorer. Dermed vil DDKM ikke bare skabe høj kvalitet inden for sektorerne – men vil også sikre bedre og mere sammenhængende patientforløb. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

Survey Når DDKM er indført, skal der være ekstern survey. Det betyder, at institutionen får besøg af et surveyorteam, som består af fagpersoner, som er uddannede til at varetage denne opgave. Surveyorne iagttager procedurer og interviewer personale og patienter/kunder. Surveyorteamet skriver herefter en rapport, som sendes til institutionen, der har mulighed for at rette faktuelle fejl og komme med indsigelser. Den endelige beslutning om tildeling af akkrediteringsstatus træffes af Akkrediteringsnævnet, som er en uafhængig instans. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

Akkrediteringsstatus Akkrediteringsnævnet kan tildele tre slags akkrediteringsstatus: 1. Institutionen bliver akkrediteret. 2. Institutionen bliver akkrediteret med bemærkninger, som kræver opfølgning, dvs. forhold, der skal bringes i orden. Opfølgningen kan enten bestå af, at institutionen indsender dokumentation for, at forbedringen er sket, eller at surveyorteamet tager på et ekstra besøg. 3. Institutionen bliver ikke akkrediteret. Når en institution er akkrediteret, gælder det tre år, hvorefter processen skal gentages. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017

Læs meget mere Læs meget mere om DDKM og akkrediteringsprocessen på www.ikas.dk. Her kan du også finde akkrediteringsstandarder for de enkelte sektorer, og du kan finde de afgørelser om akkrediteringsstatus, som akkrediteringsnævnet har truffet. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 2. april 2017