Oplæg om Habermas og demokrati

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
TPG handleplans-skema
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Lederudvikling.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Pligtetik.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
En konflikthåndterende kultur
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
Fagets formål, fokus og fagmål
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Magten i Danmark Indhold Den parlamentariske styringskæde
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Kultur i organisationer
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Tolkning Ghazwa Alameri
Sociologi – Individ og samfund
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Etik, patenter og gener.
Mediesociologi 9.1 Pierre Bourdieu om journalistikkens felt
IT i undervisningen.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Præsentation af Det retoriske kompas
Forskellige former for magt
Danmark i en globaliseret verden
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Etisk dilemma – to definitioner
Styring af styregrupper
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Niveauer for læring i organisationen
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Uddrag af politiske principprogrammer
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Seminar d. 6. sept Hvad skal vi nå Hvorfor fokusere på bestyrelser Netværk for bestyrelser Tjekliste for bestyrelser Forretningsplan Bestyrelsen.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Funktioner og roller i projekter
Kapitel 2: Demokrati Demokrati (folkestyre) er blevet set både som en måde at tage beslutninger på og som en livsform. I Danmark tages disse beslutninger.
Harold Lasswells kommunikationsmodel (fra 1948)
Bioetiske overvejelser - GMO
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Videnskabsteori & metode
Nationalparkerne i lyset af den øvrige naturforvaltning Per Christensen Aalborg Universitet.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Sansning, sprog, mening Talens sanselige medium er lyden (…) allerede med det bliver den til tone, der stemmer sindet.
Det gode liv og den etiske fordring
Kommunikation og skabelsen af sociale verdener
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Oplæg om Habermas og demokrati Oversigt Grundtanken Formalpragmatikken Gyldighedskrav System og livsverden Diskursetikken Spørgsmål - kritik Kolonialiseringstesen

Jurgen Habermas Teorien om de kommunikative handlinger ”Grundtanken var, at formulere muligheden for at leve sammen i en tilfredsstillende balance mellem autonomi og afhængighed, uden at måtte opgive de kulturelle, sociale og økonomiske differentieringer, som moderniteten har gjort mulige. Den intuitive erfaring er, at vellykkede intersubjektive netværk faktisk er mulige.” (Habermas, 1981:10)

Formalpragmatikken Gennem analyse af sproget finder Habermas, at mennesker forholder sig til tre områder: den objektive verden den sociale verden den subjektive verden Når vi gør det benytter vi nogle konventioner der ”styrer” samtalen

Gyldighedskrav til samtalen Forståelighed - udtrykke sig sprogligt korrekt Sandhed - man skal tale om noget der faktisk eksisterer Rigtighed - det man siger skal være i overensstemmelse med gældende normer Sandfærdighed - man skal mene det man siger Hvilke gyldighedskrav refererer til: den objektive verden, den sociale verden, den subjektive verden?

Overblik - skema over formalpragmatikken

System og livsverden Socialt liv kan antage to grundformer afhængig af hvilke handlings- og rationalitetsformer, der er fremherskende. Nedenstående skema kan give et overblik.

System integration og social integration

Handlinger, koordination, integration Systemverdenen System Magt Styringsmedier Penge Markedsmekanismer Positioner og embeder i det politiske system Handlinger, koordination, integration Effektivitet og funktions-evne Strategisk rationalitet Strategisk handlen og rationalitet: egocentriske kalkuler over hvilke handlingsstrategier, der med størst effektivitet fører frem til et på forhånd fastsat mål

Handlinger, koordination, integration Livsverdenen Vort ”naturlige verdensbillede” ? Livsverden Handlinger, koordination, integration Konsensus Forståelses-orienteret kommunikation. Kultur Samfund Personlighed

Diskursetikken - grundsætning Diskursetikkens grundsætning lyder: ”at kun de normer kan gøre krav på gyldighed, som finder tilslutning blandt alle berørte deltagere i en praktisk diskurs.” (Habermas,1983 i Andersen, 1997: 359) Diskursetikken er en procedure etik, der angiver en formel fremgangsmåde, hvor vi kan efterprøve gyldigheden af forslag til moralske handlinger.

Andre krav til samtalen En argumenterende samtale forudsætter, når den gennemføres, nogle generelle kommunikationsforudsætninger. Her er der selvfølgelige tale om de fire gyldighedsregler, der er nævnt ovenfor, men også om regler for procedurer og samtalens rammer og forløb. Der er tale om: at enhver må kunne deltage i diskussionen enhver må problematisere og indføre enhver påstand enhver må frit udtale sine indstillinger ønsker og behov ingen må hindres i udøvelsen af disse rettigheder gennem tvang

???????? Hvornår er der tale om situationer, hvor vi handler kommunikativt? Handler det om at forstå hinanden? Hvornår definerer vi situationen som en strategisk handling? Kan man forestille sig en konkret situation, hvor der er tale om en kommunikativ handling?

Kolonialiseringstesen Kolonialisering af livsverdenen er en nuanceret og differentieret form for "tingsliggørelse”, en art kulturel forarmelse. Det kan f.eks. beskrives ved formaliseringen og erhvervsorienteringen i skolesystemet, der frembringer en resultatorienteret indstilling, til det man har med at gøre. En sådan indvirkning på området kan så være enten skjult i form af forventninger, normer m.v. eller mere åbenlys i form af regler, der dikteres fra oven. Hvad sker der med demokratiet, når stadig flere områder reguleres af penge og magt? (Røvhullets evangelium)

Uddybende om de ressourcer der er nødvendige i den kommunikative handlen Personlighed - ”jeg-styrke”. En sprog- og handlingskompetence. At evne og ville involvere sig. Samfund - der må gælde nogle fælles normer, hvis deltagerne ikke skal sabotere kommunikationen. Kultur - der må være en grad af fælles overleveret viden. Hvis vore verdensbilleder er for forskellige, så bryder samtalen sammen

Litteratur. Habermas, J. Teorien om den kommunikative handlen. Aalborg Universitetsforlag, 1981. Nørager, T. System og Livsverden. ANIS 1993.