Matematik og IT Helsingør Den 4. august.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Velkommen til workshoppen
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Matematik er det nye sort!
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Tegn en cirkel med diameter 10 cm – kun med brug af papir og blyant!
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Grundlæggende IT, niveau G
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Kommunikation / it.
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Matematik afgangsprøve 2013
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Workshop Helsingør den 4. august.
IT i undervisningen.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
Læremiddelkultur I Folkeskolen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Læring i bevægelse Motivation
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Fælles mål 2009 Isboden.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Digital dannelse i gymnasiet
Velkommen til fagligt samspil
– hvordan får vi de ansatte med?
Præsentationens transcript:

Matematik og IT Helsingør Den 4. august

Indhold Hvorfor bruge it i matematikundervisningen? Kategorisering af it-læremidler Hvad kan it bruges til i matematik? Undersøgende matematikundervisning Modellering Kommunikation Afgangsprøver Faldgruber

Fokus Læring af matematik IT er kun et redskab/hjælpemiddel. Hovedideen i at bruge it i matematik må være, at eleverne lærer matematik og arbejder med matematik – en sidegevinst kan sagtens være, at de også bliver dygtigere til at bruge it, men det er ikke hovemålet. Eleverne skal fx ikke lære at bruge regneark, men et regneark kan i nogle sammenhænge være et meget nyttigt værktøj, hvis der fx skal laves illustrationer i form af diagrammer. MEN regneark har mange begrænsninger. – Det gælder alle værktøjer.

Hvorfor IT i matematik? Fælles Mål Dannelse

Fælles Mål 2009 kende, vælge og anvende hjælpemidler i arbejdet med matematik, herunder it, og have indblik i deres muligheder og begrænsninger (hjælpemiddelkompetence). undersøge og eksperimentere inden for geometri, bl.a. med brug af it og konkrete materialer (Geometri – trinmål 3. klasse)

Fælles Mål anvende de fire regningsarter til antalsbestemmelse ved hjælp af hovedregning, lommeregner, it og skriftlige beregninger (Tal og algebra – trinmål 6. klasse) undersøge, systematisere og begrunde matematisk med mulighed for inddragelse af konkrete materialer og andre repræsentationer samt ved brug af it (Matematiske arbejdsmåder – trinmål 6. klasse)

Fælles Mål bruge it til tegning, undersøgelser, beregninger og ræsonnementer vedrørende geometriske figurer (Geometri – trinmål 9. klasse) udføre simuleringer, bl.a. ved hjælp af it (Matematik i anvendelse – trinmål 9. klasse). deltage i udvikling af strategier og metoder med støtte i bl.a. it (Matematiske arbejdsmåder – trinmål 9. klasse).

forberede og gennemføre mundtlige og skriftlige præsentationer af eget arbejde med matematik, bl.a. med inddragelse af it (Matematiske arbejdsmåder – trinmål 9. klasse)

IT og mediekompetencer 1. Informationssøgning og -indsamling 2. Produktion og formidling 3. Analyse – kritisk brug af kilder 4. Kommunikation, vidensdeling og samarbejde.

Dannelse Demokrati/medborgerskab Erhvervsliv/arbejdsliv Almen dannelse

Matematik og it i folkeskolen

Elevernes brug af it Skriver ind i tekstbehandling eller regneark. Diagrammer tegnes ofte i hånden! Mindre end 1 % bruger et geometriprogram. Mange forklaringer på at tingenes tilstand! HVORDAN KOMMER VI VIDERE?

Dette er ikke en løsning! Et dansk og et japansk firma aftalte en årlig kap roning (i en otte-mands båd). Begge mandskaber trænede længe, og da dagen kom var begge hold i absolut topform, men japanerne vandt med et forspring på 1 km. Efter nederlaget var moralen i bund hos det danske firma og den øverste ledelse besluttede, at man skulle vinde næste år. Der blev derfor nedsat en projektgruppe til at undersøge problemet. Projektgruppen fandt efter mange undersøgelser ud af, at japanerne havde syv mand til at ro og én mand til at styre, mens danskerne havde én mand til at ro og syv til at styre. I denne krisesituation viste ledelsen betydelig handlekraft. Man ansatte straks et rådgivningsfirma til at undersøge det danske holds struktur, og eksperterne kom efter flere måneders arbejde frem til den konklusion, at der var for mange til at styre og for få til at ro.

Året efter vandt japanerne med et forspring på 2 km. På baggrund af eksperternes rapport blev der straks foretaget ændringer af holdstrukturen. Man havde nu fire styrmænd, to overstyrmænd, en styreleder og en roer. Desuden indførte man af motiveringshensyn et pointsystem til roeren: ”Vi må udvide hans arbejdsområde og give ham mere ansvar…..”! Året efter vandt japanerne med et forspring på 2 km. Den danske virksomhed fyrede roeren på baggrund af den dårlige præstation, men betalte dog en bonus til ledelsen i erkendelse af det store arbejde der var udført. Der blev udarbejdet en ny analyse fra rådgivningsfirmaet, hvor det blev konkluderet, at man havde valgt den rigtige taktik, og at motivationen også var i orden, og at det derfor måtte være materialet, der skulle rettes op på. Kilde: Ærø Avis

Didaktiske overvejelser Hvordan skal undervisningen organiseres? Hvad skal der undervises i? Hvad er lærerens rolle/elevens rolle? Nye lærer- og elevkompetencer – i særligt grad udviklingen af informationskompetencer vælge informationskilder sortere information bruge informationen Nye forståelser af Web 2,0 medier Informationskompetence forstås da også som 3. ordens viden dvs. som adgang til og vurdering af relevante informationskilder og netværk. I skolesammenhæng vil man typisk kunne evaluere graden af informationskompetence ved at se, om eleverne kan konstruere information (f.eks. en hjemmeside) med udgangspunkt i informationskompetencer af 1. og 2. orden. Dvs. kan eleverne vælge de rigtige informationskilder? – kan de finde den information, de har brug for? – kan de vurdere troværdigheden og nytteværdien af den fundne information? – kan de sortere den? - kan de transformere den til viden? Dvs. anvende den i konkrete sammenhænge? Eller kort sagt er de så informationskompetente, at de kan få det fulde udbytte af den nye læremiddelkultur web 2,0, eller sejler de blot planløst rundt på nettet – vælger første link, når de "Googler" og plagierer ukritisk – hvad en del forskning tyder på!

Kategorisering af læremidler Didaktiske Semantiske Funktionelle

Didaktiske læremidler

Semantiske læremidler

Semantiske læremidler

Funktionelle læremidler

Mobile enheder

Funktionelle læremidler Vise de dynamiske egenskaber i programmet.

Funktionelle læremidler

Hvad kan IT bruges til i matematik? Regne/tegne tekniske værktøjer Værktøj til undersøgelse Kommunikation

Spørgsmål - Værktøjer Lommeregner Geometri Algebra Skal eleverne lære en håndalgoritme? Geometri Skal eleverne kunne bruge en passer? Algebra Skal eleverne kunne løse en ligning? Matematik i anvendelse Skal eleverne kunne tegne et cirkeldiagram uden brug af it?

Synspunkter It i matematik kan gøre matematik til et langt vanskeligere fag. Det hænger sammen med, at det færdighedsprægede overlades til maskinerne, og det er måske det alle kan lære, mens det der bliver tilbage – det overordnede – er det vi ikke kan forvente, at alle kan eller skal tage del i.

Conrad Wolfram Stop teaching calculating – start teaching math. Use computers

Undersøgende matematik Hvad er matematik? Matematik er en menneskelig aktivitet. Der ligger en lang række mentale processer til grund for tilvejebringelse af ny matematisk erkendelse og for et individs tilegnelse af et matematisk begreb. Den efterfølgende nedskrivning med definition, sætning og bevis er blot en efterrationalisering. (Freudenthal)

Archimedes

Undersøgelsesværktøj!

IT - værktøj

Trekant

Matematisk modellering Problem-stilling Produk-tiv Model-lering Bereg-ninger Kritisk

Modellering - kast

Bageræske

Undersøg! Hvor stort bliver rumfanget? Hvad sker der hvis højden ændres? Hvor høj er æsken med det største rumfang?

Brug af IT

Største rumfang

Elever forklarer metoder Fra elev til elev Fra elev til lærer Fra elev til parter uden for egen klasse

Storyboard Scene Speak Problemet præsenteres: 678 :13 13 børn skal dele 678 kugler, hvor mange får de hver Første trin i udregning De kan få 50 kugler. hver – så har vi brugt 650 kugler Næste trin - rest Så er der …

Video med metode (elev eller lærer)

Afgangsprøver

Afgangsprøve

IT i fremtidige afgangsprøver

Faldgruber Manglende informationskompetence (kildekritik). Manglende it-færdighed Fokus flytter sig fra matematikken til brugen af it-programmet. Regneark, dynamiske geometriprogrammer Fejl i værktøj eller ved brug af værktøjet

God vind med projektet