Danmark 3.0.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Digitalisering og medialisering
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Undervisningsplanlægning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Lærerprofessionen.
Evaluering.
Forældremøde X årgang.
PR Kampagne for folkeskolen
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Anslag: ”Søgehistorier”.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Digitalisering og medialisering
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Målstyret læringsreform
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
SkoleIntra og faghæfte 48
It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Holbæk Kommune Matematikløft Den 18/ Matematikløft Kommunalt niveau Forenklede fælles mål (implementering) Matematikvejledere – uddannelse – arbejdsopgaver.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
It som transferværktøj
- Kom tættere på dit barns skolegang
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Danmark 3.0

En skole i et digitaliseret samfund It i undervisningen Undervisning med it It i skolen

På vej mod Didaktik 2.0 Hvorfor Hvad Hvordan

På vej mod skole 2.0 Hvorfor Hvad Hvordan

Børn og unge i et digitaliseret samfund Hvorfor Hvad Hvordan

Arbejdsgruppeopgaver Bud på indhold i strategiplan Bud på indhold i handleplan Beskrivelse af scenarium for en medarbejder i skole 2.0 Skabelon til strategi- og handleplan for skolerne

Beskrivelse af scenarium for en medarbejder i skole 2.0 Lærer Pædagog Skoleleder

Fra styrelsesvedtægten  Ønskede tilstande for eleverne: Eleverne oplever, at det er naturligt at vælge og fravælge brug af it i en undervisning, der opleves som relevant og med et tidssvarende brug af it og medier.   Ønskede tilstande for lærerne: Undervisningen tilrettelægges under hensyntagen til, at eleverne i større omfang selvstændigt og sammen med andre indsamler, bearbejder og videregiver information i læreprocesser, hvor eleven optræder som både konsulent og producent af viden. Der er tydelige forventninger til alle elevers kommunikation gennem et bredt og sammensat medieudvalg. Elevernes it –og mediekompetencer evalueres løbende. Ønskede tilstande for forældrene: Forældrene støtter barnet og bakker op omkring valg af en bred vifte af medier og arbejdsmetoder, hvor it og medier bruges både i skole og fritid Den ønskede tilstand for skolen: Skolen arbejder bevidst med it i undervisningen, når didaktikken fokuserer på digital dannelse og arbejdsmetoder præget af både formelle og uformelle læreprocesser med henblik på, at eleverne kan tilpasse sig nye udfordringer og betingelser i en verden præget af digitalisering.

Fra styrelsesvedtægten  Ønskede tilstande for eleverne: Eleverne oplever, at det er naturligt at vælge og fravælge brug af it i en undervisning, der opleves som relevant og med et tidssvarende brug af it og medier.   Ønskede tilstande for lærerne: Undervisningen tilrettelægges under hensyntagen til, at eleverne i større omfang selvstændigt og sammen med andre indsamler, bearbejder og videregiver information i læreprocesser, hvor eleven optræder som både konsulent og producent af viden. Der er tydelige forventninger til alle elevers kommunikation gennem et bredt og sammensat medieudvalg. Elevernes it –og mediekompetencer evalueres løbende. Ønskede tilstande for forældrene: Forældrene støtter barnet og bakker op omkring valg af en bred vifte af medier og arbejdsmetoder, hvor it og medier bruges både i skole og fritid Den ønskede tilstand for skolen: Skolen arbejder bevidst med it i undervisningen, når didaktikken fokuserer på digital dannelse og arbejdsmetoder præget af både formelle og uformelle læreprocesser med henblik på, at eleverne kan tilpasse sig nye udfordringer og betingelser i en verden præget af digitalisering.

Læreproces Formidling Bearbejdning Søgning

Læreproces Evaluering Formidling Bearbejdning Søgning

Læreproces Evaluering Formidling Bearbejdning Søgning Mål

Lærer Forberedelse Gennemførelse Evaluering

Faghæfte 47 elevens lyst til at lære mere elevens mulighed for at lære på forskellige måder elevens mulighed for at lære sammen med andre.

Faghæfte 47 at skolerne med udgangspunkt i de nye Fælles Mål retter opmærksomheden mod det faglige udbytte af at anvende it i undervisningen og mod at udvikle en it-baseret fagdidaktik • at skolerne ikke begrænser elevernes adgang til internettet, men at skolerne i stedet arbejder målrettet med at sikre, at alle elever har de nødvendige kompetencer i kildekritik og god op-førsel på internettet • at lærerne fokuserer på de læringsmæssige mål for undervisningen og for den enkelte elev, når de anvender træningsprogrammerne • at it-lokalet udfases på skolerne, og at skolerne i stedet satser på fleksibelt mobilt it-udstyr. • at de interaktive tavler har potentiale til at være en undervisnings- og læringsressource for både elever og lærere.

Kompetencer Faglige Personlige Digitale

IKT Det digitale penalhus Mobilitet Kommunikation Faglige værktøjer Multimodalitet Differentiering Samarbejde

Det digitale dannelsesaspekt Informationskompetence Analyse Produktion Videndeling, kommunikation og samarbejde

Det digitale penalhus Mobilitet Kommunikation Faglige værktøjer Multimodalitet Differentiering Samarbejde

Undervisningsdifferentiering Den udsatte elev Social accept Øget selvværd Stilladsering Mundtlighed Hukommelse Samarbejde Koncentration Læse/skrive

Mål for Elever Lærere Ledelse Forvaltning

Fiberforbindelse Wlan Kompetenceudvikl Platform Tidl. strategi

Kommende strategi

Kompetenceudvikling

Produkt http://skole.favrskov.dk/arbgruppe

Arbejdsgruppe Møder, afstemme UNI-C roadshow Blog

Temadag for ledere EVA-status som forberedelse Oplæg om didaktisk design og en lærers vej mod didaktisk kompetence i skole 2.0 Med web 2.0 i praksis en øvelse Diskussion Hvordan faciliteres og en lærers vej mod didaktisk kompetence i skole 2.0. Konkretisering i MUS-samtale