Fra myndighed over servicevirksomhed til lokalt fællesskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Set i forældreperspektiv
Social Kapital – rig på relationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsstile og lektier
Kaj Schmidt Nielsen Nørrebro Taekwondo Klub
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Børn, bevægelse og motivation
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Forældremøde X årgang.
Vision 2010 W W W. S T J E R N E S P E J D E R. D K.
Hvem er LandboUngdom? … med frivillig mener vi, at vi brænder for vores forening og skaber den med vores engagement … med samler mener vi, at vi gør det.
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Mit navn er: Lene Smith Riis
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Historier fra et demonstrationsprojekt
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Tradition og Fornyelse
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Status på danske patientforeninger
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
Tillid Temadag for AMIR
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
- Hvad kan I forvente som forældre?
Intern kommunikation PR og presse
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Kodeks for offentlig topledelse
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Efterskole og kirke Kirken er kun en generation fra at uddø Carey.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Fremtidens fagforening - hvad har det med miljø at gøre?
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Kend din kerneopgave Anders Seneca, Dogmekompagniet Morten Christensen, Ledelseslaboratoriet.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

Fra myndighed over servicevirksomhed til lokalt fællesskab Kommunen 1.0 - frem til ca. 1970 Kommunen 2.0 - ca. 1970-2007 Kommunen 3.0 - fra 2007- Kommunen er.. ..en myndighed ..en organisation ..et lokalsamfund Kommunen møder borgerne som.. ..undersåtter .. kunder ..resursestærke, aktive samfundsborgere Politikernes opgave er.. ..at afgøre enkeltsager ..at styre organisationen ..at lede lokalsamfundet Politikerne virker ved at.. ..behandle sager på formelle møder med formelle dagsordener ..sætte mål og økonomiske rammer i dialog med fagfolk og kunder ..præge dagsordenerne og stimulere aktiviteten i lokalsamfundet Politikerne har kontakt med.. ..få borgere gennem afgørelser af enkeltsager .. flere borgere gennem dialog med brugerråd og borgerinvolvering i planlægning ..mange flere borgere gennem events, bevægelser og kommuneinvolvering fra aktive borgere Succeskriteriet for den gode kommune er.. ..retssikkerhed ..faglig kvalitet, kundetilfredshed og effektivitet .. et attraktivt og innovativt lokalsamfund, hvor alles resurser er i spil Den gode medarbejder er fagligt dygtig og er.. ..optaget af det korrekte og retfærdige ..serviceminded, imødekommende og kan leve sig ind i borgerens behov ..optaget af at finde resurserne hos alle, bringe mennesker sammen i fællesskaber, facilitere og støtte Den gode leder er.. ..god til at huske reglerne ..god til styring ..god til ledelse

”Aktivlinjen” Hannibal på 13, der er chauffør på ’gåbussen’ Viggo på 75, der vasker for sin demente kone på ældre-centret Angelo på 59, der er formand for Integrations-rådet Holger på 85, der af sosu-hjælperen har lært at støvsuge sin stue selv Ulla på 54, der har KOL og under-viser andre i at leve med KOL Sofie på 17, der er taekwondo-træner Eva på 42, der er trivsels-ambassadør i sin datters klasse Lilly på 64, der er byråds-medlem Fatme på 28, der læser op på sit moders-mål for sine børn, så de bedre kan lære dansk Esben på 43, der laver musikfestival Anton på 19, der i UU har lært at tro på, at han selv kan finde sig et job Cecilie på 31, der hjælper sig selv og andre i mødre-gruppen Nanna på 18, der er i bestyrelsen for Ungdoms-skolen 1. B, der på skift passer klassens skildpadde i weekenden Kirsten på 61, der er vågekone Aktiv i egen institution Aktiv i nære netværk ”Aktiv Classic” Aktiv i civilsamfundet Aktiv i kommunens ledelse Aktiv i eget liv Aktiv i egen familie

Kodeks for godt udviklingskonsulentarbejde i kommunen 3,0 Gør kommunen 3,0 til dit arbejdsgrundlag Se kommunen 3,0 som et meget bedre sted at bo Se kommunen 3,0 som et meget bedre sted at arbejde Forny dit sprog Sæt spotlys på de gode historier Støt politikerne i deres ledelsesindsats Tænk nyt om gamle politikerroller Gør politikernes styringsopgave enkel Skab sammenhæng i projekterne Flyt selv ind i kommunen 3,0

1. Gør kommunen 3.0 til dit personlige arbejdsgrundlag Kommunen 3.0 er et værdigrundlag, vi kan vælge at lade vores adfærd tage farve efter, både når vi optræder som borgere, som ansatte og som folkevalgte – og vi kan arbejde for at gøre kommunen 3.0 til værdigrundlag for en hel organisation og et helt lokalsamfund

2. Se kommunen 3.0 som et bedre sted at bo Det er bedre at bo et sted, hvor der er brug for, at alle hjælper til, og hvor fællesskabet kalder på alle. Kommunen 3.0 hænger sammen med sundhedspolitikken, men aldrig med den økonomiske politik, for den brændende platform motiverer ingen

3. Se kommunen som et bedre sted at arbejde Det er godt at arbejde et sted med et etisk baseret arbejdsgrundlag, hvor kløften mellem ’dem’ og ’os’ udjævnes, hvor engagerede professionelle og engagerede borgere arbejder på samme hold, og hvor de professionelle derfor oplever borgernes anerkendelse og opbakning

4. Forny dit sprog Vi påvirker hinanden gennem af sproget. Kommunen 3.0 skabes gennem hverdagssprog - fx ’at hjælpe til’ og ’engagerende mennesker’ Ord som op og ned og ud og ind skaber afstand og dem-og-os-følelse. Ord som service og frivillige vedligeholder kommunen 2.0.

5. Sæt spotlys på de gode historier Vi skaber indflydelse gennem de historier, vi fortæller. Det er let at finde eksempler på kommunen 3.0 og fortælle om dem. Fx er der masser af eksempler på, at politikere udøver lederskab og ikke kun styring

6. Støt politikerne i deres ledelsesindsats Politikerne har let ved at påtage sig lederskabsrollen, og somme tider kan vi hjælpe til – fx hjælpe med at skabe events eller bevægelser som fucking.flink

7. Tænk nyt om de gamle politikerroller Aktivt politisk lederskab er også at være aktiv i eget lokalsamfund og skabe et engagement, der får åbnet den kommunale pengekasse

8. Gør politikernes styringsopgaver enkle Lav et stort lean-projekt på den store hale af NPM-styring, som kommunen 2.0 trækker efter sig - og skab dermed mulighed for at politikerne bruger tid og opmærksomhed på lederskab

9. Skab sammenhæng i projekterne Kommunen 3.0 får betydning for alle projekter og politikker. Fx bliver ledelsesrollerne i Leadership Pipeline anderledes end i kommunen 2.0

10. Flyt selv ind i kommunen 3.0 Tænk over, hvilken rolle du gerne vil spille i børnenes dagtilbud, skolen, grundejerforeningen osv.