Sociale medier og læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Læringscentret og nye vejledningsformer
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kulturregion Storstrøm En kulturregion med forbindelse til fremtiden.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Anslag: ”Søgehistorier”.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Sociologi – Individ og samfund
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Dansen omkring handicapbegrebet
Arkitektur - Sikkerhed
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Grupper – hvordan gøres det?
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og.
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Biblioteket som katalysator for social kapital
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Inklusion og inkluderende processer
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Hvorfor? Krav om forbedret performance Succes i andre afdelinger/organisationer Ingen central koordinering/nedarvning Bedre performance sandsynliggjort.
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Digital Didaktisk Design
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Den attraktive arbejdsplads Oplæg til FTF`s arbejdsmiljøkonference Den 19. oktober 2004 Kjeld Nielsen Aalborg Universitet.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
350 emneforløb med objekter Matematik4.-6. klasse Matematik7.-9. klasse Biologi7.-9. klasse.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Bæredygtighed og produktionsoptimering :. Overordnet program:  Definition af bæredygtighed  Definition af besparelser  Gennemgang af matrix  Strukturering.
Misbrugsbehandling i praksisfeltet ”den sociale sandkasse”
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Små glade ben i tal.
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Hvad er taksonomi, pixiudgaven for forretningen, og hvor bruges det?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sociale medier og læring Oplæg d. 21.3.13 PD i Fortællinger og genrer På baggrund af Krokan: ”Sociale medier og læring”

Sociale medier i skolen Sociale medier skaber (mulighed for) nye læringsresurser, nye læringsprocesser og nye samhandlings- og kommunikationsprocesser Hvilke? Hvordan? Hvorfor? Infrastruktur for social samhandling en metafor der indebærer dimensionerne lige fra fysiske veje m.m. til regler og kultur

Formen på et (nyt) medier ændrer også måden hvorpå vi forholder os til indholdet, til brugerne og til producenterne Hvad er betingelserne, hvilke negative konsekvenser er der, og hvad er potentialet? Påstand: sociale medier kan gøre læring mere interessant, kan åbne for adgangen til nye multimodale læremidler og ændre betingelserne for læring

Typer af sociale medier Facebook Blogs Twitter Wiki Sociale bogmærker ….

Konnektivisme – Georg Siemens Konnektivisme er en teori om læring i netværk hvor individet står i centrum Resurser i netværket er noder, læring finder sted når vi opdager og knytter forbindelse mellem forskellige resurser i netværket Centralt mål: at finde aktuelle resurser og integrere disse i ens egne læringsnetværk Ny forståelse af læring på baggrund af at vi arbejder med viden på nye måder

Konnektivisme bygger på ideen om at viden ikke bare er noget som findes i vores hoveder, men kan forstås som strukturer i netværk Det er ikke bare det du ved, men også det du har kapacitet til at finde ud af gennem dit netværk, der bestemmer hvor vidende du er Teorier om læring har tidligere bygget på viden som enten en objektiv struktur eller egenskab eller en konstruktion i vores hoved… Der mangler et perspektiv hvor resurserne som vi bruger for at lære, indgår i teorien

Teknologien ændrer vores hjerner Teknologien ændrer vores hjerner. De værktøjer vi bruger, definerer vores tænkning Både organisationer og den enkelte er læringsorganismer. Den øgede opmærksomhed overfor vidensledelse nødvendiggør en teori der kan forklare forbindelsen mellem individuel og organisatorisk læring Mange af de processer som tidligere læringsteorier beskæftigede sig med (især inden for kognitiv informationsbehandling) bliver lettede eller støttet af teknologi Viden om hvad (know-what) og hvordan (know-how) bliver suppleret af viden om hvor (know-where) - hvem eller hvor man kan finde viden