Vejen til uddannelsesvalg – Har vi frihed til at forme os selv?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Gammelheds-Philosophy
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
i Ungdomsuddannelserne
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx
Borgernes barrierer for brug af IT
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Arbejdspladsudvikling
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Fortællinger fra kanten
En fejl af stor betydning...
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Smølfens død.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Vejen til uddannelsesvalg – Har vi frihed til at forme os selv? Workshop 1

Ide med workshop At udforske og diskutere forhold, der har betydning for unges uddannelsesvalg? At udforske og diskutere hvorvidt og hvordan vejledning og brobygning kan understøtte de unges uddannelsesvalg? At bidrage med indspark til færdiggørelse af et arbejdspapir om uddannelsesvalg, som ekstra spor (lydoptagelse af fælles diskussioner).

Struktur for og arbejdsform i workshoppen Udforskning af forhold med betydning for uddannelsesvalg Tre korte inspirationsindspark om ”familie som sparringspartnere”, ”uddannelsesvalg som oplevet Catch 22” og ”kønnede strategier” ”vejledning og brobygning set fra de unges perspektiv” ”Parvis samtaler” i forlængelse af indspark– dialog om egne erfaringer med unges uddannelsesvalg og oplevede dilemmaer for de unge. Fælles diskussion på baggrund af samtalerne, hvor vi sammen identificere centrale dilemmaer i forbindelse med de unges uddannelsesvalg. (skrives på flipover)

Undersøgelsen Fem fokusinterview med 21 unge i gymnasiet og på UCSJ med det formål, at kunne belyse: Hvilke forhold oplever de unge har/ har haft betydning for deres muligheder for, at vælge en videregående uddannelse? Hvordan oplever de unge at de forskellige vejlednings- og brobygningsaktiviteter understøtter eller har understøttet deres uddannelsesvalg og kan der være brug for andre aktiviteter? Valg af uddannelse belyses som del af en læreproces. En læreproces, som kun kan begribes, hvis man inddrager, hvor de unge mennesker kommer fra og hvor de er på vej hen i deres liv, samt hvordan deres erfaringer kan forbindes til kulturelle og samfundsmæssige rammer (Weber, 1995, Hutters, 2004) Analyserne af interviewene bliver publiceret som et arbejdspapir medium juni.

1. indspark: Familien som sparringspartner? Interviewer: Hvem taler du uddannelsesvalg med Martin? Martin: ikke rigtig nogen Interviewer: Heller ikke din familie? Martin: Ikke voldsomt meget, nej Interviewer: Så det er mere noget du går rundt med inde i hovedet selv? Martin: Ja, altså jeg ved ikke lige hvor meget mine forældre, de ville kunne hjælpe med det. Altså jeg ved, at min far har en ingeniørstilling, men han ville gerne ha´ været elektriker. Og min mor er ufaglært regnskabschef. Så der er ikke engang nogen af dem, der har gået på gymnasiet. Interviewer: Så det er sådan op til dig selv, at finde ud af det? Martin. Ja, det må jeg selv gå og rode med Interviewer: Er det okay for dig? Martin: Ja, altså det havde været rart, hvis nogle af dem havde været noget af det, som jeg gerne ville være eller havde nogle i familien, der gik og rodede med sådan noget. Men det er der ikke lige. (fokusgruppeinterview med 3 unge mænd fra HTX-uddannelsen)

1.indspark:Familie som sparringspartner Thomas: Det synes jeg, gjorde det lidt svært. Også det der med hele tiden, ligegyldig hvem man hører det fra.. meget i min familie er der forskellige holdninger, fordi jeg er en af de første studerende, der tager en gymnasieuddannelse, så der lå meget vægt på, at jeg skulle tage en højere uddannelse. Det gider jeg ikke så… Interviewer: Så i din familie er der ikke sådan en uddannelsesbaggrund? Thomas: Det er håndværkere det hele. Alt der overhovedet er, det er håndværkere. Interviewer: Hvordan tænker din familie så om, at du vil være pædagog? Jeg hører, du siger, at de gerne vil have at du tager en højere uddannelse. Thomas: Ja, altså min mormor og min farmor de holder fast i, at jeg skal uddanne mig til noget højere, fordi at de ikke mener, at et pædagogjob det er noget, der er holdbart. Og på en eller anden måde kunne jeg godt se det fede ved at have en højere løn, men jeg føler bare at… igen det der med arbejdsglæden. Så i min familie der er sådan lidt en delt stemning, for min mor kæmper selvfølgelig for, at man gør, det man vil. Min mormor hun er sådan lidt mere profitorientereret og går mere op i, at man skal have en høj løn. Det er det der tæller. Så i min familie er det spredt… (fokusgruppeinterview med 3 unge mænd fra HTX)

1. indspark. Familien som sparringspartner: ”Mine forældre siger at jeg skal have en god uddannelse, for det er vejen frem. Og så også fordi at begge mine forældre har taget en gymnasial uddannelse, og min far var meget lang tid om at beslutte sig for hvad han skulle.. så de er meget sådan, at de prøver at hjælpe mig frem til, hvad det er jeg skal. Prøve nogle forskellige ting og sådan noget.. jeg har været i praktik nogle forskellige steder, for at finde ud af, hvad jeg egentlig gerne ville, fordi det gælder om at komme i gang. Altså en god uddannelse, ikke. Det er den eneste vej der er frem nu.. for hvis du ikke har nogen uddannelse, kan du ikke få lov til at lave det du gerne vil.. det er også som Line sagde, at jeg tænker meget på mit gennemsnit, for det betyder meget for, om jeg kan komme ind der hvor jeg gerne vil (fokusgruppeinterview med seks unge kvinder fra STX).

1. Indspark: Familien som sparringsparterne. Altså mine forældre er sådan ”nu kan du godt se at komme i gang”, men jeg kunne godt tage en pause .. altså jeg kunne godt tage et sabbatår, ikke.. det regner jeg også med.. men altså jeg har søgt nu her, men jeg har så søgt om vinteropstart, så er jeg sikker på at jeg i hvert fald får et halvt år, ikke.. hvis jeg overhovedet kommer ind, selvfølgelig.. Men de har det meget med at jeg skal starte med det samme.. i hvert fald inden for de der to år, altså der skal ikke gå for længe, vel. (fokusgruppeinterview med seks unge kvinder fra STX).

Pointer De unge har meget forskellige vilkår for støtte fra deres familie – mellem at være ensom med valget og at valget er et målrettet projekt (fælles og for forældrene hvor samfundsmæssige dominerende normer indprentes) Særlige problemstillinger for dem med uddannelsesfremmed baggrund. Stor støtte kan også opleves som et pres Uddannelsesvalget er et identitetsarbejde, hvor der i høj grad søges anerkendelse hos familien

Interview hinanden om indsparket familien som sparringspartnere Hvad blev du af optaget af i det første indspark og hvordan kan du relatere det til dit arbejde? Hvordan tænker du at unge fra uddannelsesfremmede hjem kan få ”sparringspartnere”? Og hvordan arbejder du evt. med det allerede? Hvad tænker du om, at uddannelsesvalget i nogle familier bliver et projekt for forældrene?

2. Indspark: Uddannelsesvalg som oplevet ”Catch 22” ”Jeg tror nok mest at jeg er bange for at starte på en uddannelse og så tænke efter to år måske synes du det er røvsygt, og det er meget skræmmende for mig, at du vælger en uddannelse og så er det du skal resten af dit liv. Du skal ligesom allerede nu bestemme, hvad du vil resten af dit liv” (fokusgruppeinterview med seks unge kvinder fra STX)

2. Indspark: Uddannelsesvalg som oplevet ”Catch 22” ”Thomas: Det der nok er sværest, er nok den der med, at man ligesom har fået af vide flere gange, at det her er dit fremtidige job. Det er jo sådan lidt din fremtid, du bliver nødt til at vælge noget der virkelig kan bære” Interviewer: Kan i sige lidt mere om det der med at bordet fanger? Mikkel: Ja, det virker lidt som om, at hvis du først tager og dedikerer rigtig lang tid til en uddannelse og især hvis du går på HTX, fordi hvis du tager en uddannelse hvor du også skal have nogle fag meget. Allerede der har vi skåret en stor del af kagen væk. Og hvis du tager endnu en uddannelse, så bliver du jo også ældre. Så står du måske der og er først færdig som 30 årig. Ikke at det gør noget. Du kan sagtens have mange gode år endnu(fokusgruppeinterview med 3 unge mænd på HTX)

2. indspark: Uddannelsesvalg som ”Catch 22” ”Alting er stadig meget åbne, mange ting kan nå at ændre sig endnu, vi er jo stadig kun 18 år. Der er jo stadig meget, der kan nå at ændre sig” (fokusgruppeinterview med 3 unge mænd på HTX uddannelsen)

Pointer Uddannelsesvalg opleves som et meget eksistentielt valg – og derfor har de også behov for at holde det åbent, så længe som muligt Den valgte ungdomsuddannelse har allerede begrænset valgmulighederne. Pres om uddannelsesvalg er med til at presse og stresse de unge Oplevelsen af ”Catch 22” står i kontrast til uddannelsesvalgfortællinger af de mange unge, som vælger uddannelse senere.

Interview hinanden om indsparket om ”Catch 22” Hvad blev du optaget af i indsparket og møder du det evt. i dit arbejde, som noget de unge taler om som stressende? Hvordan oplever du, at de unge håndtere oplevelsen af valget som meget afgørende for deres liv? Har det altid været på denne måde eller har det en betydning, at der er et større politisk pres for, at komme hurtigere i gang?

3. indspark: Kønnede strategier? ”Interviewer: Hvem taler I med det om, taler I meget med jeres venner eller fylder det ikke så meget eller hvordan? Mikkel: Nej, det synes jeg egentlig ikke at det gør. Vi snakker mere om det almindelige. Venner, kærester, byture og den slags, men igen når det bliver bragt på banen i skolen, og det gør det jo engang imellem, så er det klart, så er det det der er samtaleemnet. Så kommer man til at tale om hvad gør I andre, har i tænkt over det. Så kommer der noget interesse omkring det, noget passion og noget iver. Men det er ikke noget selvvalgt emne”

3. indspark: Kønnede strategier? ”Nu har jeg jo nævnt familie lidt, men det er i hvert fald noget der spiller ind. Nu har jeg jo valgt jordemoder og der kan du jo få nattevagter og jeg ved ikke hvad. Det har jeg i hvert fald også tænkt på om det er noget jeg kan, altså om man kan have en familie ved siden af og få det til at hænge sammen, fordi jeg går rigtig meget op i familielivet, så det har også klart betydning for mig” (fokusgruppeinterview med seks unge kvinder fra STX)

Pointer (forsigtige og kønssterotype) Familieplanlægning spiller en rolle for de unge kvinder, men ikke for de unge mænd? De unge kvinder ser ud til at være mere opsøgende på ´vejledningstilbud´ end de unge mænd? (de gør det der bliver sagt?) – er det udtryk for forceret autonomi? Hos de unge mænd er uddannelsessnakken institutionaliseret, men eksisterer ikke på samme måde som samtaleemne i hverdagslivet blandt vennerne? Er det udtryk for en evne til afslappethed og nydelse? Forventer vi også noget forskelligt af kønnenes tilgang til, at håndtere uddannelsesvalg? Er uddannelsesvalg kønsmærket – ikke kun i hvilke valg de tager, men også i forhold til uddannelsesvalgsprocesserne?

Interview hinanden om indsparket om ”kønnede strategier” Hvad bliver du optaget af i indsparket? Hvis der er noget om `kønnede strategier” på spil tænker du så, at der er brug for at gøre ´vejledningsindsatserne´ anderledes? (hvad gør I evt. allerede anderledes?)

4 indspark – vejledning og brobygning set fra de unges perspektiver ”Martin: Jeg synes ikke al det der praktik, og alt den der studievejledning, der er i folkeskolen er ret behjælpelig, for du har ikke nogen anelse om hvad du vil endnu. Mikkel: Ja det er et lidt malplaceret tidspunkt. Men det er måske meget godt at vide… Martin: Der er selvfølgelig nogen, der gerne vil vide det.

4 indspark – vejledning og brobygning set fra de unges perspektiver ”Sofie: vi er jo i den naturvidenskabelige retning, så vi har kun været til foredrag om naturvidenskabelige uddannelser, men jeg kunne måske godt have tænkt mig, at have hørt om nogle samfundsvidenskabelige eller bare alt muligt andet, end bare naturvidenskab. Fordi ved siden af være interesseret i biologi, så er jeg jo også interesseret i mange andre ting, så derfor kunne det være fedt, at høre om et eller andet helt andet. Det synes jeg er lidt ærgerligt, at man bliver udelukket fordi man er på en retning

4 indspark – vejledning og brobygning set fra de unges perspektiver ”Jeg kunne godt tænke mig noget lignende erhvervspraktik, men det er fordi at uddannelsen… du kan altid …jeg kender nogen på den uddannelse, man kan altid finde nogle der kende nogle og spørge hvordan det er. Men det der med hvordan arbejdet i virkeligheden er i praksis, det kan man jo ikke rigtig få entydigt svar på, før man har prøvet det på egen krop” (Fokusgruppeinterview med de unge mænd på HTX)

4 indspark – vejledning og brobygning set fra de unges perspektiver ”Hvis man ikke ved hvad man vil, så vil man lige pludselig det hele, bare fordi det hele lyder helt vildt fedt Ja, alle vil bare gerne sælge deres ting. Ja, men jeg synes nu også nogle gange, at det er lidt kedeligt til det der åbent hus, fordi der er en eller anden gammel lektor, der står der og fortæller om et eller andet… altså det bliver sådan lidt tørt og så tænker man, det skal jeg sgu ikke, men jeg fik rigtig meget ud af det, da jeg var Holbæk sygehus og høre om jordemoder uddannelsen , hvor jeg snakkede med nogle af de studerende og så hende jordemoderen, som bare var helt vildt livlig. Og så tænkte jeg at sådan ville jeg også gerne være, hvis man bliver så glad af det (fokusgruppeinterview med seks unge kvinder fra STX)”

Pointer Det er ikke nødvendigvis flere tilbud, der efterspørges Kropslige erfaringer og autentiske oplevelser efterspørges. Noget information ses som ”Hvervekampagner” og medvirker til forvirring og virker måske kontraproduktivt? Dilemma mellem at forsøge at åbne verden for de unge og at de unge vil vide hvad de vil, før de kan få noget ud af det

Fælles opsamling Hvad tænker i om indspark 4? Hvad tager du med videre fra indsparkene og diskussionerne i dag? Hvilke diskussioner er vigtige, at formidle videre til afslutningen på konferencen?