Møde Advisory Board den 29.august 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Advisory Board Partnerskabsprojektet mellem 3 kommuner, MDI og ca 120 selvejende daginstitutioner December 2012.
Ernas grønne gave Et partnerskab om et netværks- og ledelsesprojekt mellem Svendborg kommune og 4 selvejende daginstitutioner i netværket Fyrtårnet ved.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Ørestad Skoles værdier
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Faldforebyggelse for ældre – træning i naturen
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Et væksthus for børn og voksne
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Implementering på Fenrishus
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Tilfredshedsundersøgelse
Forældremøde på Outrup Skole
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Tema 5 Hverdagsliv i familien
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Ernas grønne gave Et partnerskab om et netværks- og ledelsesprojekt mellem Svendborg kommune og 4 selvejende daginstitutioner i netværket Fyrtårnet ved.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Målformuleringer i et børneperspektiv
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Partnerskabsprojekt/finanslovsprojekt Svendborg, Århus og København og MDI Møde Advisory Board den 29.august 2012 Præsentation af deltagerne – hvor kommer man fra – interesse Følgeforskningen er startet Status projektet ligenu

Advisory Board Netværk Århus Netværk Svendborg Netværk København MDI’s partnerskabsprojekt for selvejende daginstitutioner version 0.1.: Modeldesign for daginstitutionen og et godt børneliv Ministeriet for Børn og Undervisning, Socialstyrelsen, Finansministeriet, Børne- og Kulturchefforeningen, Socialchefforeningen, KL, chefer fra de 3 kommuner, Dansk Erhverv, professionshøjskolen UCC-Kleo, en række NGO’er, forskere, BUPL mfl. Advisory Board Netværk Århus Netværk Svendborg Netværk København Netværk Haslev

Projektets grundide Tese: En række tiltag, hvor 120 selvejende daginstitutioner tager en række styringsteknologier/tiltag på sig, skal føre frem til at samarbejdet bliver revitaliseret og attraktivt mellem kommune og selvejende daginstitutioner

Projektets grundide Undersøgelsesspørgsmål: Hvordan kan vi forstå at/om disse tiltag kan bliver til en ledelsesmodel indad i netværk og institutioner og udad i forhold til samarbejds/partnerkommunerne?

Tiltagene 120 selvejende daginstitutioner organiserer sig i forpligtende netværk Lederne får diplom i netværksledelse En gruppe af ledere og pædagoger får diplom omkring arbejde med værdier, æstetik og civilsamfund Bestyrelsesuddannelse Kvalitetsmålinger en gang om året indenfor økonomi, HR (sygefravær og personaleomsætning) MDI faciliterer ovennævnte – samt netværkenes udvikling

Metode Konstruktivistisk Kvalitetsmålinger: dvs de får ”liv” gennem deres meningsskabelse – det gælder alle elementerne der sættes i værk for at forfølge ”tesen” Validitet og realibitet MDI’s egen position Deltagerobservationer, logbøger, debatter, indlæg og interview Gennemsigtighed og løbende formidling

Institutionerne – 16 netværk 3 partnerkommuner 5 overordnede indsatser: hvordan kan vi forstå tiltagene bliver til en ledelsesmodel indad og en styrings/partnerskabsdialog udad? Institutionerne – 16 netværk 3 partnerkommuner Advisory Board og interessenter i feltet Følgeforskning Fælles hjemmeside/formidling www.detgodeboerneliv.dk

Forskning og afrapportering Løbende milepælsopfølgning og statusrapporter hvor projektets fremdrift og tese evalueres overfor ministeriet og styrelsen – men også andre interessenter. EVA sparrer og CBS ansvarlig for følgeforskning og understøtter projektledelse. CBS følgeforskning: via en række forskningstemaer uddybes, hvordan vi kan forstå, det der virker – og ikke virker

Mål At forstå og udvikle en ny model for et partnerskabssamarbejde selveje/kommuner Udfordret er: Tesen Det er der udenfor tesen At holde begreberne konstante i forhold til fx selveje, kommune, driftoverenskomst og partnerskab

Forskning og afrapportering Løbende milepælsopfølgning og statusrapporter hvor projektets fremdrift og tese evalueres overfor ministeriet og styrelsen – men også andre interessenter. EVA sparrer og CBS ansvarlig for følgeforskning og understøtter projektledelse. CBS følgeforskning: via en række forskningstemaer uddybes, hvordan vi kan forstå, det der virker – og ikke virker

Hvor er vi nu 2011- medio 2012? 120 selvejende daginstitutioner i 16 netværk i byerne kbh, århus, svendborg og haslev 1. version af ny bestyrelseshåndbog og en lang række bestyrelseskurser gennemført Mere end 100 ledere afsted på diplom i netværksledelse Netværkskoordinator-møder opstartet Æstestik- og civilsamfundsmodul opstartet 1. kvalitetsmåling er gennemført – meningsdannelsen i netværk omkring dette ved at gå igang Følgeforskning ved CBS starter op nu EVA sparring starter op nu Fælles hjemmeside starter op nu

I hvis billede bliver daginstitutionen skabt - ligenu. 1 I hvis billede bliver daginstitutionen skabt - ligenu? 1. kvalitetsmåling ved organisationskonsulent Kirsten Birk Olsen MDI

Kvalitetsmålinger 2012 - hvilke refleksioner tegner der sig på baggrund af målingen?

Kvalitetsmålinger 2012 Kvalitetsmålingerne omfatter: en tilfredshedsundersøgelse blandt forældre med en svarprocent på 44 % en trivselsundersøgelse blandt personalet og ledere med en svarprocent på 72 % en temperaturmåling blandt lederne på de 5 dimensioner besvaret af 83 % af lederne   Kvalitetsmålingerne spørger ind til kvalitet og tilfredshed på følgende 5 dimensioner   faglighed og værdier civilsamfund interessenttilfredshed HR  Økonomi

At forældrene oplever at der er tryghed, nærvær, omsorg og engagement. Det vi ser er… At forældrene oplever at der er tryghed, nærvær, omsorg og engagement. Forældrene tilkendegiver at de er helt eller delvist er enige i at : 99 % oplever at deres barn er tryg ved de voksne 98 % oplever at deres barn føler sig tryg og glad 95 % oplever at deres barn har venner i dag/fritidstilbuddet – herunder også vuggestuebørn 97 % oplever at deres barn er sammen med nærværende og omsorgsfulde voksne 96 % oplever at deres barn møder engagerede voksne

Det vi ser er… At fagligheden kan være mere tydelig for forældrene og at personalet efterspørger mere faglighed At 88 % af forældrene siger de er helt enige eller delvist enige i at deres barn understøttes og udvikles i de 6 læreplanstemaer. At 80% af personalet siger det passer helt , næsten helt eller delvist helt (på en 6-punkts skala) at de har gode muligheder for at udvikle sig fagligt på arbejdspladsen og At 93% siger at det passer helt, næsten helt eller delvist helt (på en 6 punkts skala) at de har de rette kompetencer og kvalifikationer til at udføre arbejdet godt.

Det vi ser er… At forældrenes holdning til om man skal være medskaber og involvere sig er stor. Men når det bliver konkret, falder graden af involvering. 98 % af forældrene er helt eller delvist enige i at det er naturligt at engagere sig i sit barns dag/fritidstilbud 96 % af forældrene er helt eller delvist enige i at de deltager aktivt i arrangementer i barnets dag/fritidstilbud 87,4 % af forældrene er helt eller delvist enige i at de giver en hånd med til praktiske gøremål når det efterspørges 92 % af lederne er enige eller delvist enige i at institutionen sikrer at deres forældre har ejerskab til deres børns institution 81 % af lederne er enige eller delvist enige i at institutionen mobiliserer forældre i planlægningen af fester 43 % af lederne er enige eller delvist enige i at forældre arrangerer arbejdsdage i institutionen

Det vi ser er… En samlet tilfredshed hvor 96 % af forældrene siger at de er enige eller delvist enige i at de samlet set er tilfredse med deres barns dag/fritidstilbud.

Det vi ser er… En gennemsnitlig sygefraværsprocent i 2011 på 4,7 og et gennemsnitligt antal sygedage på 8,3 dage.

Kommentarer ift. valg af institution en anden gang… Det er svært at få engageret andre forældre i frivilligt arbejde i institutionen. Arbejdsdage m.m. Det er ikke altafgørende at det er en selvejende. Engagementet er større hos alle parter Der er større mulighed for medbestemmelse for forældre og personale. Det giver mere tilfredse brugere og personale, og det kommer børnene til gode. Institutionens værdier, samt personalets engagement i forhold til børnene. Det har ikke nogen betydning. Institutionen fik vi tilbudt efter vi havde afvist to andre institutioner.

Selveje hedder Emil… en sund og glad dreng

med venner, nærvær og omsorg

Med forbedringsmuligheder på dokumentationen …

på æstetikken …

og udviklingspædagogikken

Emil er kendt i hele lokalsamfundet

og altid parat til at involvere sig

Er der noget vi har misforstået? Giver det mening det vi ser? Giver det mening det vi hører?