Skolereformen på Hammerum Skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Et væksthus for børn og voksne
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Skolereform 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Skolereformen på Søndersøskolen
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Skolereform. Ambitionerne i folkeskoleaftalen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereformen2014.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereform Version 1.0
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Hvor du sætter din fod Tekst: Jens Sejer Andersen 2001
Præsentationens transcript:

Skolereformen på Hammerum Skole Informationsmøde for forældre 1. maj 2014

Program Velkomst Fællessang Skolereformen generelt Skolereformen på Hammerum Skole Lærernes arbejdstid Principper for skole-hjem samarbejdet Principper for holddannelse Spørgsmål

Hvor du sætter din fod Hvor du sætter din fod, drysser frø af de drømme du driver imod. Ved de veje du finder, vil man snart plukke minder. Om du flyver omkring eller står og slår rod, bli´r der spor af din fod. Når du åbner din hånd, ser du synlige spor af usynlige bånd. Du har fat i et stykke af dit medmen´skes lykke. Det kan føles som fnug eller veje et ton: Det er lagt i din hånd.

Hvor du sætter din fod Vil du vugge dit skød, går du med i en dans som fra skabelsen lød. Vores fremtid bli’r farvet af den klang du har arvet. Det er slægternes rytme der rører dit kød, med musik i dit skød. Når du husker at le, lukker hovedet sig op og gi’r lyset entré. Vi begriber med latter hvad logik ikke fatter. Det er ligesom et kærtegn fra livets idé når du vover at le.

Hvor du sætter din fod Du er en del af os. Der skal mere end én til at elske og slås. Vil du yde dit bedste for dig selv og din næste, må du vælge hver dag mellem tillid og trods: Er det mig eller os? Fra din tå til din top er du skabt i et stykke der ikke går op. Hvad du gi´r til det fælles bli´r til mer´ end der tælles. Det la´r tro, håb og kærlighed vokse og nå fra din top til din tå.

Skolereformen generelt Formålet med skolereformen Ændringer i skoledagen Ændringer i fagrækken

Formål med skolereformen Alle elever skal blive så dygtige som de kan Alle elever skal ved udgangen af 8. årgang, være lige så dygtige som de i dag er efter 9. årgang En længere og mere varieret skoledag med bevægelse hver dag

Ændringer i skoledagen Udvidelse af skoledagen 0.-3. årgang 30 timer om ugen 4.-6. årgang 33 timer om ugen 7.-9. årgang 35 timer om ugen Fremover mødetid klokken 8.00

Ændringer i skoledagen Før Nu 0.-2. klasse 8.15 – 13.00 24 lekt. 8.00 – 14.00 30 lekt. 3. klasse 8.15 – 13.45 26 lekt. 8.00 – 14.00 30 lekt. 4. klasse 8.15 – 13.45 28 lekt. 8.00 – 14.00/15.00 33 lekt. 5.-6. klasse 8.15 – 13.45 29 lekt. 8.00 – 14.00/15.00 33 lekt. 7. klasse 8.15 – 14.40 29 lekt. 8.00 – 15.00 35 lekt. 8. klasse 8.15 – 14.40 31 lekt. 8.00 – 15.00 35 lekt. 9. klasse 8.15 – 14.40 31 lekt. 8.00 – 15.00 35 lekt.

Ændringer i fagrækken En ekstra time i dansk og matematik fra 4.-9. klasse En ekstra musiktime i 1. klasse Engelsk fra 1. klasse Tysk fra 5. klasse Hjemkundskab erstattes af madkundskab Håndarbejde og sløjd erstattes af faget håndværk og design Natur/teknik skifter navn til Natur og teknologi

andre Ændringer i fagene Idræt bliver et prøvefag og der afgives karakter i faget Valgfag i 7.-9. årgang bliver obligatorisk. Valgfag på 9. årgang skal indgå i projektopgaven. Undervisning i fagrækken kaldes fremover ”Fagopdelt undervisning” i modsætning til ”Understøttende undervisning”. Understøttende undervisning kan bl.a. Indeholde morgensang, bevægelse, eksterne undervisere, sociale ekskursioner, frivillig musik, faglig fordybelse og de ‘timeløse fag’ som fx færdsel og seksualundervisning.

Skolereformen på Hammerum Skole Grundtanker Teamstruktur Kontaktlærere Ringetider og pauser Understøttende undervisning Bevægelse Skoledagens indhold Lektier Lejrskoler

Grundtanker Al læring er afhængig af relationen mellem lærer og elev Hvis alle elever skal blive ét år dygtigere i løbet af deres skolegang, må ændringerne ske gennem hele skoletiden Årgangen er den bærende enhed

Teamstruktur I dag oplever elever følgende skift i forbindelse med deres skoletid: Børnehave – 0. årgang. Overgang fra børnehave til skole 0. - 1. årgang Overgang fra børnehaveklasse til indskoling 3. - 4. årgang Overgang fra indskoling til mellemtrin 6. - 7. årgang Overgang fra mellemtrin til udskoling

Teamstruktur Det er målet at de fremover kun oplever følgende skift: Børnehave – 0. årgang. Overgang fra børnehave til skole 6. - 7. årgang Overgang fra mellemtrin til udskoling 0. årgang sidestilles med øvrige årgange i indskolingen. Samme fag som 1. årgang. Lærer og børnehaveklasseleder samarbejder om årgangen. Bh.kl.leder følger med op i 1. klasse. Mindst én lærer på årgangen følger med eleverne fra indskoling til mellemtrin

Teamstruktur Ny teamstruktur 0.-2. årgang Indskolingen 3.-6. årgang Mellemtrinet 7.-9. årgang Udskolingen

Kontaktlærer Klasselærerfunktionen erstattes af en kontaktlærerfunktion Der vil være 3-4 kontaktlærere på hver årgang. Hver enkelt kontaktlærer har ansvaret for en elevgruppe. Står for trivselssamtaler med elever. Kontakt til hjemmet.

Årgangen som bærende enhed Stor grad af fleksibilitet når lærerne kun har undervisning på en eller to årgange. Skemaet følger undervisningen, ikke omvendt. Mulighed for holddannelse, der matcher elevernes behov Mere fokus på trivsel. Stamhold som udgangspunkt i indskolingen Mere og mere fokus på årgangen op gennem skoleforløbet

Ringetider og pauser Alle elever begynder skoledagen kl. 8.00 Alle årgange har en halv times pause om formiddagen. Pausen ligger, så det passer ind i undervisningen 0.-6. årgang har spisepause 11.30 – 12.15 7.-9. årgang har spisepause 11.45 – 12.30

Understøttende undervisning 0.- 2. årgang: Der ansættes pædagoger til at understøtte elevernes læring. Som udgangspunkt er der tale om pædagoger, eleverne kender fra fritidsordningen. 3.-9. årgang: Årgangsteamet får en økonomisk ressource til indkøb af eksterne undervisere, der kan supplere den fagopdelte undervisning Studietid og faglig fordybelse Vi anbefaler, at alle elever deltager i den tilbudte undervisning

Bevægelse Der er 3 aspekter i bevægelse Sundhed Læring gennem bevægelse Socialt Alle elever skal bevæge sig 45 minutter hver dag. Alle aspekter skal tilgodeses, men ikke hver dag. Fx gennem morgenløb, praktisk matematik, løbediktat, sangleg og dans.

Skoledagen Kan variere hen over skoleåret. For nogle årgange endda fra uge til uge. Lektioner kan have varierende længde.

Skoledagen - Indskoling

Skoledagen - Udskoling

Lektier Lektiemængden vil falde drastisk Som udgangspunkt foregår læreprocesserne på skolen Undtagelser Læsetræning – 20 minutter om dagen Romanlæsning i udskolingen

Lejrskoler Vi planlægger med uændret antal lejrskoler 5. årgang Venø idrætslejrskole 7. årgang Rystesammentur 8. årgang UNO- og friluftstur 8./9. årgang Københavnertur

Lærernes arbejdstid Lærerne er til stede på skolen i hele deres arbejdstid 40 timer om ugen i 42 uger. Som udgangspunkt ligger arbejdstiden mellem 7.45 og 16.00 Undtagelser: Forældremøde, skolefest, lejrskoler og evt. deltagelse i aften- / forældrearrangementer. Skole-hjem samtaler foregår inden for arbejdstiden.

Lærernes arbejdstid Telefonisk kontakt til lærerne kun i arbejdstiden – ring til skolen Uden for arbejdstid anvendes forældreintra. Der kan forventes svar inden for to arbejdsdage (som i dag). Ved akutte og uopsættelige situationer kontaktes skolens ledelse.

Principper for Skole-hjem samarbejde

Principper for holddannelse (uddrag) Formål: Holddannelse anvendes for at styrke fagligheden, de sociale relationer og kompetencer, undervisningsdifferentiering og den enkelte elevs selvstændighed og læring.

Principper for holddannelse (uddrag) Holddannelse giver mulighed for, at lærerteamet kan differentiere og tilrettelægge fleksibelt i forhold til indhold, metoder, organisation, materialer og tid. Holddannelse kan foregå både på årgangen og på tværs af årgange Holddannelse kan ske på baggrund af fagligt niveau, køn, engagement, interesser, selvstændighed, læringsstile, sociale relationer, kompetencer mv.

Morgenpasning og Fritidstilbud Pr. 1. august 2014 bliver der morgenpasning samt fritidstilbud på skolen Morgenpasning 6.30 – 8.00 Fritidstilbud 14.00 – 17.00 (fredag 16.00) Tangsøgård og Barnets hus står for pasningstilbud.

Spørgsmål