Kollegavejledning i teori og praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning og fælles mål
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Kollegavejledning i teori
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Digitalisering og medialisering
Skoleparathed.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Udvikling af mediepædagogisk praksis – med fokus på film og levende billeder 6. Marts 2012.
Mediepædagogisk vejledning
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
TJEK PÅ TEAMET.
Carl-Johan Dalgaard (
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
UNDERVISNINGENS MEDIALISERING - en udfordring på mange måder
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
Arbejdsmiljørådgivning anno 2009 – vilkår, udfordringer og dilemmaer Udviklingen af samarbejdsrelationen mellem AM-rådgiveren og virksomheden Jens Voxtrup.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Kollegavejledning og fælles mål
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Lidt om at flytte bjerge
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Sosu projekt Sosu skolen, Aabenraa Haderslev & Sønderborg Produktionsskoler
Souschef Britta Thomsen Matematikvejleder Stine Dunkan
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Lærerprofessionen.
PROGRAM Udgangspunkt Digitalisering og medialisering
Et fagligt løft af folkeskolen.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012.
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
Birgit Lise Andersen Mandag d 13/ Konference KL Styrket almenundervisning – fokus på inklusion.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling 7. Maj 2012.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kollegavejledning i teori og praksis

Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – 2009-2012 Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning vejlederens manglende voksenpædagogiske kompetencer manglende fælles begrebsbrug mere tradition for uformel end formel vejledning manglende tillid til det tekniske udstyr og mangel på udstyr manglende økonomisk prioritering

Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – 2009-2012 Efter år 1: Udviklingsperspektiver: skal… inddrage andre vejledere (læsevejledere, matematikvejledere mm) indkøb af materialer og udstyr skal begrundes pædagogisk vejledning skal tidsfastsættes struktureret formel vejledning vejlederen skal have adgang til og bruge årsplanerne ledelsens opbakning

Teser om læreren som kollegavejleder Der er grundlæggende forskel på rådgivning, vejledning og supervision   Tese 2: Voksenvejledning er en pædagogisk iscenesættelse, der kræver struktur og styring - og er aftalt Tese 3: Voksenvejledning stiller særlige krav til vejlederens evne til at håndtere professionelt nærvær

Teser om læreren som kollegavejleder Tese 5: Der er grundlæggende forskel på at vejlede børn, unge og voksne hvad angår motivation og blokering Tese 6: Der er forskel på at vejlede voksne, man ikke kender og så vejlede lærerkollegaer Tese 7: Pædagogisk kollegavejledning kan kvalificeres ved at fokusere på forholdet mellem tid, sted og rum

VEJLEDERROLLER Ny praksis- og refleksionsformer? Nye roller og nye positioner? Inspiration: Vibeke Petersen (2010):Kollegial vejledning og læringsledelse.