Kollegavejledning i teori og praksis
Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – 2009-2012 Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning vejlederens manglende voksenpædagogiske kompetencer manglende fælles begrebsbrug mere tradition for uformel end formel vejledning manglende tillid til det tekniske udstyr og mangel på udstyr manglende økonomisk prioritering
Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – 2009-2012 Efter år 1: Udviklingsperspektiver: skal… inddrage andre vejledere (læsevejledere, matematikvejledere mm) indkøb af materialer og udstyr skal begrundes pædagogisk vejledning skal tidsfastsættes struktureret formel vejledning vejlederen skal have adgang til og bruge årsplanerne ledelsens opbakning
Teser om læreren som kollegavejleder Der er grundlæggende forskel på rådgivning, vejledning og supervision Tese 2: Voksenvejledning er en pædagogisk iscenesættelse, der kræver struktur og styring - og er aftalt Tese 3: Voksenvejledning stiller særlige krav til vejlederens evne til at håndtere professionelt nærvær
Teser om læreren som kollegavejleder Tese 5: Der er grundlæggende forskel på at vejlede børn, unge og voksne hvad angår motivation og blokering Tese 6: Der er forskel på at vejlede voksne, man ikke kender og så vejlede lærerkollegaer Tese 7: Pædagogisk kollegavejledning kan kvalificeres ved at fokusere på forholdet mellem tid, sted og rum
VEJLEDERROLLER Ny praksis- og refleksionsformer? Nye roller og nye positioner? Inspiration: Vibeke Petersen (2010):Kollegial vejledning og læringsledelse.