Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Skolebestyrelsens opgaver
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Skolebestyrelsens brainstorm
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Skolereform august 2014………………
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Invitation til skolebestyrelserne
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
SKOLEBESTYRELSENS OPGAVER FOLKETINGET BYRÅDET UNDERVISNINGSMINISTERIET BØRNE- OG UNGDOMSDIREKTØR SKOLEBESTYRELSEN: 7 FORÆLDREREPRÆSENTANTER 2 MEDARBEJDERREPRÆSENTANTER.
- Hvad kan I forvente som forældre?
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Undersøgelsens omfang
Folkeskolereform 2014.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolebestyrelsesvalg 2010 Det nye er: Enkeltmandsvalg (Ingen stillere) Brevafstemning (Ingen valgdag) Mulighed for forskudt valg.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Hvad kan skolebestyrelsen gøre for at hjælpe skolens arbejde? Færøerne Lørdag d. 28. februar 2009.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Målstyret læringsreform
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Udbytte af aktiviteten:
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Valgmøde 7. april Velkomst 2.Skolebestyrelsens arbejde - Det formelle - og i praksis 3.Tidsfrister 4.Opstilling / valgliste 5.Eventuelt.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
Evaluering.
Princip for udarbejdelse af principper
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen. Formål: Formålet med seminaret var at drøfte hvordan vi som skolebestyrelse kan være med til at påvirke og arbejde med de trends der er på skoleområdet Udbytte af aktiviteten: Meget informativt indlæg af professor Niels Egelund; Hvad kan skolebestyrelserne bruge PISA – og andre undersøgelser – til på egen skole? *Ro i klassen (faktor 0,86) *Feedback-ift barnets svar (faktor 0,72) *skolelederen *Time on task (tid man bestiller noget) * Lærens tilrettelæggelse af undervisningen *Forældre/skole-hjem Der var på seminaret flere forskellige workshops, hvor jeg deltog i nedenstående 3 (se tillægsside) * Lærenes metodefrihed: * Test i skolen/elevplaner * Undervisningens indhold/klare mål og læseplaner Hvordan kan vi bruge det i Skolebestyrelsen: Vi kan sætte princip op for hvordan vi vil bruge læseplaner og nationaltests, samt hvordan vi vil følge op på dem (dels ift elever men også lærer) Skolebestyrelsen kan indstille ekstra til læseplanen – fx Røsnæs natur fokus Principper: Lærer krav til 8.15 Must Be Ready, Ingen kaffekopper fx Fuld fokus. Hvordan vil vi arbejde med vores Tilsyns pligt? Vi bør have en Gruppe op at stå til 2011/2012 (årsberetning)

Udbytte af aktiviteten - TILLÆGSSIDE: Der var på seminaret flere forskellige workshops, hvor jeg deltog i nedenstående 3 * Lærenes metodefrihed: Metodefrihed er meget omdiskuteret – lærerne mener at det er kernen i deres arbejde, andre mener at de dårlige PISA undersøgelser skyldes at lærerne underviser efter det der føles rigtigt i den enkelte klasse. Indenfor frihed til at undervise drøftede vi bla følgende: Folketinget (Folkeskoleloven), Kommunen (Læseplaner), Skolebestyrelsen (principper), Lederen (frihed indenfor det der ikke er opsat lov, planer eller principper for). Skolebestyrelsen kan indstille ekstra til læseplanen (indstille forslag til ændring til kommunen – fx at vi vil have Miljø/energi-rigtig skole, Røsnæs fokus etc). Skolebestyrelsen har tilsynspligt – hvordan vil vi arbejde målrettet med den? Vi kan lave principper om at vi synes at det er i orden at lærer kommer med kaffekoppen til klassen, at lærer starter 10 min før for at bakke op om at der er KLAR TIL LÆRING kl 8.15, antal temauger, antal fællesarrangements, eller fx 20 min løb hver morgen for at VÆRE KLAR TIL LÆRING? GOD MORGEN´- påvirker straks ”ro i klassen”. Aktuelt på Nyrupskolen: Har vi stillet forventninger til hvordan der følges op på elevens aftale ved Skole hjem? Hvordan laver vi (skolebestyrelsen) med at skolens børn/lærer når Trinmål/Slutmål? (Mkgh: Æ, Ø, Å). Skal lærerne tage løbende notering gennem året (og hvad ligger der i det), eller er det i orden at når lærerne indhenter data til en elev, så er det baseret på det der huskes om eleven indenfor den seneste uge?

Udbytte af aktiviteten - TILLÆGSSIDE: Der var på seminaret flere forskellige workshops, hvor jeg deltog i nedenstående 3 * Test i skolen/elevplaner Nationale tests er kommet pga dårlige PISA resultater. Hvert 3. år udarbejdes der på verdensplan en undersøgelse af hvert lands faglige niveau (Pisa). Danmark ligger desværre ikke i toppen af denne (Læsning nr. 18, matematik nr. 12, Naturfag nr. 19) Der testes på 3 profilområder (ud af mange) – det er kun et smalt område af alt det eleven skal lære. Vi kan lave princip for hvordan vi vil arbejde med nationale resultater i skolebestyrelsen. Vi kan ikke få resultatet udleveret, men kan spørge ind til det der giver os mening at arbejde ud fra. * Undervisningens indhold/klare mål og læseplaner Undervisningspligt – ikke skolepligt. Ansvaret er forældrenes! Formål, Trinmål, Slutmål (gerne i april evaluere, og princip om at sætte ind resten af året for at nå målet). Opfølgningsdel: Hvad har læren, eleven, forældre tænkt sig at gøre (Fremadrettet – kort og præcist). Opfølgningsdelen er VIGTIG! Lære/Leder: Mål/krav – tilrettelægge undervisningen – måling – evaluering (v. skole/hjem - vi kan så definere i skoleestyrelsen, hvor mange Xér der må være i IKKE OK) – afslutte mål for året.