Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Den gode modtagelse og frivillig trivsel
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Præsentation af materialer på personalemøde
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
God trivsel = God læring
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Udvikling af beboerdemokratiet
Nyt ansvar.
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Projektlederens rolle(r)
Relationer – børn og voksne
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Velkommen til Grundkursus Tema 1
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Præsentation af materialer på personalemøde
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Vejlederens kommunikation
Rekruttering og motivering
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Det Sociale Kapitel
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Vinderholdet helt basale goder, såsom gratis mad og drikke - gode sove- og bademuligheder - at føle man er en del af et særligt fællesskab - at.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
SUF - gevinstrealisering
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Rekruttering & fastholdelse Distrikt 10 – 19. september 2017
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Vidensbaseret praksis i botilbud
DTHS Synsfaglige Netværksdage 2017
Rehabilitering og hjemmehjælp
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Hvem er jeg 1980 Flyttede til Vordingborg
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Inspirationsmodellen
RRR Modellen.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog Landsbestyrelsen så ad-hocudvalgets anbefalinger- og hermed opgaven til Sekretariatet med at udvikle en trivselsmodel og nogle værktøjer, som nemt og intuitivt kan benyttes lokalt til at sætte trivsel på dagsorden. Denne model er inspireret af Center for frivilligt Socialt arbejde og kombineret med et trivselstræ, som velkomstmaterialet indeholder – og fremover kalder vi det ÆS´s trivselsmodel.

6 faktorer, der motiverer og fastholder frivillige Påskøn den enkelte frivillige Tydeliggør den forskel, den frivillige gør Match den frivillige med den rigtige opgave Skab råderum og tilbyd udvikling Vis respekt for den frivilliges tid Dyrk relationerne Kilde: Center for frivilligt socialt arbejde

Danskernes motivation for frivillighed For 75 % har det, at de er med til hjælpe andre og gøre en forskel, størst betydning, når de udfører frivilligt arbejde 60 % svarer, at fællesskab og socialt samvær også er et vigtigt motiv til at fortsætte med frivilligt arbejde (særligt ældre frivillige vægter fællesskabet højt) For 40 % er personlig udvikling afgørende for deres motivation for frivilligt arbejde Ca. 10 % ønsker at styrke deres CV eller jobmuligheder, dog er dette tal højere blandt unge (42 %) Kilde: Den frivillige sociale indsats, Frivilligrapporten 2014, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, 2015

Tydeliggør den forskel, den frivillige gør Hvornår fortæller I jeres frivillige, at deres indsats gør en tydelig forskel? Tydeliggør den forskel, som frivillige gør. En af jeres vigtigste opgaver er at gøre det tydeligt for den frivillige, at han eller hun gør en forskel. Fortæl de gode historier.

Match den frivillige med den rigtige opgave Har I en klar fornemmelse af, at jeres frivillige har ”de rigtige opgaver” – at match mellem opgaver og frivillig er optimal? Match den frivillige med den rigtige opgave Både ved start og løbende er det en god ide at I drøfter forventningsafstemning med den frivillige. Ved start får I viden der kan skabe det bedst mulige match – og ved opfølgning får I en fornemmelse af om den frivillige er ”på rette hylde” så at sige. Sørg for at kommer rundt om emner som: Hvilke kompetencer og ønsker har den frivillige? Hvordan den frivillige samarbejder med andre, og hvad han eller hun sætter pris på i samarbejde og i teams? Er den nye frivillige drevet af nogle bestemte anledninger til at være frivillig, som I skal tænke ind i jeres match med den frivilliges opgave? Har I udarbejdet præcise beskrivelser af opgaver, organisatorisk sammenhæng, ansvar og rammer for jeres forskellige frivilligopgaver?

Vis respekt for den frivilliges tid Er I opmærksomme på at respektere frivilliges tid? Hvordan ”sparer” I frivillige for at spilde tiden med ”ligegyldige ting” ifht til deres primære indsats”? Vis respekt for den frivilliges tid Frivillige donerer deres tid i stedet for penge. I skal derfor betragte jeres frivilliges tid, som den største ressource I har: Sørg for, at der altid er noget at lave. Uanset hvad det handler. Der kan være tilfælde, hvor I har konkrete opgaver klar eller, der kan være tilfælde, hvor I gør det klart for den frivillige, at han eller hun selv kan være med til at definere opgaverne.   Hav så vidt muligt klare rammer for, hvor megen tid den enkelte frivillige skal lægge hos jer. Lyt løbende og systematisk til, hvad den enkelte frivillige har at sige til jer. Tag hans eller hendes feedback og frustrationer alvorligt og fortæl, hvad I gør med den viden og de idéer, de kommer med. Er I opsøgende – ved I om jeres frivillige trives med deres opgaver? Hvornår drøfter I det?

Påskøn den enkelte frivillige Hvad gør I lokalt for at påskønne frivilliges indsats? Har I en tydelig aftale om påskønnelse, som er kendt - og følges af alle aktivitetsledere/ kontaktpersoner? . Påskøn den enkelte frivillige Gør det klart for den enkelte frivillige, at netop hans eller hendes arbejde gør, at I som forening, kan arbejde for jeres formål. Vis respekt for den frivilliges tid, indsats og arbejde. Og vær åbne og imødekommende for feedback og nye forslag. Byd ordentligt velkommen. Afhold generelle introduktionsmøder, men vær også opmærksom på, at introducere den enkelte frivillige grundigt til andre frivillige, brugere og den frivilliges nye rolle og opgave. Match måske den nye frivillige med en mere erfaren frivillig eller en frivilliggruppe – og vær opmærksom på om han eller hun trives i det nye fællesskab. Giv konkret, regelmæssig og personlig feedback til den enkelte frivillige. Det viser, at I lægger mærke til den enkeltes indsats. Lyt også tydeligt til deres feedback til jer. Vis, at I ved, at der er vigtig viden at hente hos de frivillige, og at I er interesseret i deres kompetencer og forslag. Vær nysgerrige på den enkelte frivilliges motivation og årsager til at være frivillig hos jer. Og sørg for, at han eller hun oplever, at de årsager bliver forstået og taget hensyn til. Har I en plan for hvordan nye frivillige bydes velkommen og introduceres – og har I aftaler om hvordan der løbende er kontakt mellem aktivitetsleder og frivillig?

Skab råderum og tilbyd udvikling Hvordan får man mere råderum (fx ansvar eller indflydelse)som frivillig hos Jer? Hvad gør I for at opfordre frivillige til at udvikle sig? Hvordan følger I op, når frivillige har været afsted på kurser/møder og/eller temadage? . Skab råderum og tilbyd udvikling Giv den enkelte frivillige mulighed for at udvikle sig eller at få mere ansvar. Husk, at frivillige er meget forskellige alt efter interesser, energiniveau og kompetencer. Giv plads til, at de frivillige der ønsker ansvar og selvstændighed, får mulighederne. Det kan være, at I giver ham eller hende et større ansvar for en konkret opgave, mere råderum i relationen til en bruger eller mere indflydelse på et organisatorisk plan. Husk, at ikke alle frivillige ønsker stadig mere ansvar. Nogle ønsker klart definerede opgaver uden yderligere forpligtelser. Vær opmærksom på, at den enkelte frivilliges ønske om ansvar kan ændre sig. Præsenter muligheden for kurser og kompetenceudvikling for den frivillige. Vær opmærksom på, at den frivillige selv skal have et ønske om og tid til kompetenceudviklingen og samtidig skal kunne se, at den nye viden giver mening hos jer. Hvis den frivillige deltager i kurser eller kompetenceudviklingsforløb, er det vigtigt, at I viser, at I er interesserede i, hvad han eller hun har lært. Og at I er optagede af, hvordan den nye viden og de nye kompetencer hurtigt kan blive anvendt. Hvordan får man mere råderum (fx ansvar eller indflydelse)som frivillig hos Jer? Hvad gør I for at opfordre frivillige til at udvikle sig? Hvordan følger I op, når frivillige har været afsted på kurser/møder og/eller temadage?

Dyrk relationerne Hvilke konkrete tiltag og arrangementer, tilbyder I, hvor formålet er at dyrke/styrke fællesskab og relationer blandt frivillige? Dyrk relationerne Det er ofte opgaven i foreningen, der får frivillige til at engagere sig, mens det er de relationer, frivillige danner, der fastholder dem på langt sigt. Altså fortsætter mange med at lave frivilligt arbejde, fordi de føler et ansvar overfor gruppen og måske har opbygget værdifulde relationer. Det kan være relationer til andre frivillige, til brugere eller ansatte i organisationen. Det er en vigtig opgave at skabe de bedste rammer for gode relationer og fællesskab. Skab de bedste rammer for at jeres frivillige kan få gode relationer til brugerne. Tilbyd kompetenceudvikling, fælles sparring i frivilliggruppen eller eventuelt en form for supervision. Skab rammerne for at brugere og frivillige også selv kan være med til at definere deres relation. Arbejd med at skabe de bedste rammer for et meningsfuldt fællesskab for jeres frivillige. Især ældre frivillige vægter fællesskabet højt som motivationsfaktor for at lave frivilligt arbejde. Derfor er det vigtigt, at I har øje for, hvilke konkrete tiltag og arrangementer, der kunne give jeres frivillige følelsen af fællesskab. Kender I jeres frivillige – og ved I hvad der motiverer dem. Hvilke konkrete tiltag og arrangementer tilbyder I, som kunne give jeres frivillige følelsen af fællesskab?